Hei,

Har en kjeller der ytterveggene var fuktskadet da vi flyttet inn. Vi gjorde renoveringen for tre år siden, og jeg banket ned all løs puss. Så "sovnet" prosjektet noe på grunn av barnefødsel, men nå tenkte jeg å gjøre kjelleren ferdig. Det er flater på 1-6kvm og dybde på 3-50mm som trengs å fylles/repareres. Dreneringen har fungert veldig bra, og vi har ingen fuktgjennomslag, men siden det er yttervegger, er det naturlig alltid et visst fukttrykk på dem, og da lurer jeg på om gipsfiller er så passende? Kan noen gi meg tips om hva jeg bør se etter som løsning? Er det for eksempel Finjas Väggspackel 360 Vägg Rot som ville fungere, eller bør jeg prøve noe annet? Jeg ser etter det som er mest lettarbeidet, så prisen får være sekundær i dette tilfellet. Jeg har ingen erfaring i å gjøre dette, men vil gjerne lære meg, så jeg vil ikke sette det bort.

Alle tips/tanker mottas takknemlig.

/F

Om veggene er fuktige så vil du at de skal kunne puste. Mine tanker går derfor til enten kalk- eller K/C (Kalk/Cement) pussmørtel. Så kommer det vel også litt an på hva du tenker å gjøre med veggene deretter. Male dem? Sette opp fliser? Dekke med en innervegg? (ikke glem ventilert luftspalte i så fall).

Mal med kalkbasert maling slik at de puster. Ingen organisk material o.a. skal finnes i nærheten. Det er tørt og fint nå, men om 20 år når dreneringen går til helvete vil jeg ikke ha problemer (riktignok bor jeg nok ikke der om 20 år, men man må jo planlegge som om man skulle gjøre det).

som jeg har forstått det, har du den gamle pussen igjen på noen deler av veggen din. Da gjelder det å reparere/pusse med samme type eller "svakere". Skal du ikke flislegge, så er kalkpuss enklest å jobbe med for en nybegynner, tror jeg. Jeg har bare pusset med kalkpuss og likte den - man kan jobbe uten stress for at den stivner før man er ferdig :). Det blir aldri feil å reparere med kalkpuss for den er svakest og sprenger/ødelegger ikke den gamle. Den har en begrensning at den kan ikke bære fliser. Den har en stor fordel - slipper fuktigheten raskt og veggene ser og føles tørre ut til tross for moderat fuktvandring gjennom. Meget egnet i en kjeller som plages av markfukt på veggflater nærmest gulvet :). Har testet selv og vært fornøyd i 5 år nå.

Begynn med et sted som ikke synes (som øvingsfelt) og legg på puss med en sparkelspade eller skånska. Å kaste på som proffene gjør, er ikke det enkleste, og man blir bare irritert over at det meste havner på gulvet :). Ikke glem å fukte veggen først av alt før du pusser. Til slutt blir du overrasket over hvor enkelt det var og hvor fint det ble. 50 mm lag må legges i 2-3 omganger.

Det enkleste er å ta med en pussetbit til en bra byggevarehandel og få hjelp til å velge reparasjonsmateriale.
Lykke til!
gaia

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.