Perfekt då ska jag leta opp kulhammaren som finnes i gömmorna og gjøre dette
Absolutt, da får du lære litt smiarbeid. Men ta det varlig og se hvordan platen reagerer på dine hammer slag.
Et tips kan jo være å ha et lite mothold, inn gjennom hullet og hamre imot. Men det skal absolutt gå fint med lette slag med kulhammeren. Også platen kan du enkelt banke til så den blir nesten som ny.
Litt komplikasjoner med konstruksjonen gjør at jeg blir tvunget til å pigge opp og støpe om betongfundamentet. Har derfor pauset arbeidet til våren. Poster fortsettelse da!
Hei alle sammen, været begynner å tine opp så jeg håper at reparasjonsprosjektet snart kan starte igjen. Legger ut bilder
Jeg kommer jo til å trenge oppstikkende gjengestag i den nye betongsålen og deretter skru fast stolpens bunnplate med muttere. Men jeg finner ikke noen passende bolt for innstøping! Det føles litt teit å bore hull i etterkant og sette inn ekspansjonsbolter.
Finnes det noen type bolt å kjøpe som for eksempel har innstøpingsflenser liknende stolpesko for innstøping?
Det ser ut som rør i rørsystem. Mange loddinger gjør man som regel med kapillærrør. Det er nok vanskelig å bare bytte ut skadet del uten å forsterke i en eller annen form. Hva er innerdimensjonen? Kan man få plass med et rør innvendig så man bruke en utvendig skjøt uten muffe? Dette røret får heller ikke flate ut slik at loddingen brister når det blåser.
Jeg kappet bort "bøyningen" og renskjærte stolpeendene. Jeg ville kappe bort så lite som mulig så den ene enden var fortsatt litt oval:
Det fikset jeg ved å lage en liten presseform som jeg satte i skruestikken:
Før loddingen var vi nødt til å trekke ut elkabelen fra stolpen da kabelen ellers ville brenne opp av varmen. Vi festet sammen med en rustfri ståltråd som vi tredde gjennom alle delene for å enkelt kunne trekke tilbake kabelen etterpå:
Så begynte vi å montere sammen det hele og vi måtte myke opp skjøtebiten med litt varme for å få den sammen med de ikke helt perfekt runde stolpeendene. Her er skjøten oppvarmet på nedre delen av stolpen:
Her har vi varmet opp og loddet den øvre stolpedelen og holder på å kapillærlodde den nedre skjøten:
Her er et nærbilde av den ferdigloddede skjøten:
og her er et bilde av den ferdigreparerte stolpen med kabel trukket inn, tilkoblet og klar: