Muff i all ære men er det vanlig rør type normale VVS dimensjoner så ville jeg nok heller byttet hele. Grønt blir det snart nok igjen helt naturlig. Platen ved bøyen ser dessuten ut til å ha vært fastloddet den også.
Det indre røret er nå målt til 54 mm, noe som forventet er en standardstørrelse for harde kobberrør. Priseksempler jeg har funnet er at et 2,5 m rør koster rundt 700,- og en skjøtemuffe en hundrelapp. Fortsettelse følger!
Jeg vil tro at en hendig hen kan rette røret og få det riktig rett og fint igjen.
Gløder man kobber blir det riktig mykt og formbart selv etter avkjøling. Når det så bearbeides, hardner det igjen.
Jeg skulle tro at en hendig hen kan rette røret og få det riktig rett og fint igjen.
Gløder man kobber, blir det riktig mykt og formbart selv etter avkjøling. Når det så bearbeides, herder det igjen.
Skulle tro at den bearbeidingen koster vääldigt mye mer enn å sette inn et nytt rør.
Det indre røret er nå målt til 54 mm, hvilket som forventet er en standardstørrelse for harde kobberrør. Priseksempel jeg har funnet er at et 2,5 m rør koster rundt 700:- og en skjøtemuffe en hundrelapp. Fortsettelse følger!
Forslag, kjøp en rørpipe. Ta fra hverandre stolpen og skjøt, om nødvendig for høyden på hele stolpen, slik at skjøten blir nede i det grovere røret. Da trengs ingen muffe. Det går an å slaglodde kant mot kant, eller konus ut den gamle delen litt så det blir større overflate å lodde mot. Blir det for grovt er det enkelt å file bort litt så det går ned i det grovere. Trenger ikke være tett og tåle kommunalt vannledningstrykk så muffen er overflødig.
Jeg ville tro at en handy hen kan rette røret og få det skikkelig rett og fint igjen.
Gløder man kobber blir det virkelig mykt og formbart selv etter avkjøling. Når det så bearbeides, herdes det igjen.
Imponerende at dette kan gå! Jeg føler ikke at jeg selv har potensiale til å bestige denne læringskurven men skal vurdere alternativet når jeg konsulterer rørlegger. I så fall får jeg se til at røret ikke brekker når jeg løfter det ut.
Jeg må jo rette ut røret litt før løftingen slik at "knekket" slipper taket om kabelen inni. Kan utretningen gjøres uten risiko for å knekke røret når man ikke varmer?
Imponerende at dette kan gå! Jeg føler ikke at jeg selv har potensial til å bestige denne læringskurven, men skal ta opp alternativet når jeg spør rørlegger. I så fall får jeg passe på at røret ikke brekker når jeg løfter det ut.
Jeg må jo rette ut røret litt før løfting slik at "knekk" slipper taket om kabelen inni. Kan utretningen gjøres uten risiko for å knekke røret når man ikke varmer?
Ja den dyktige smeden som klarer å rette ut det nesten bøyde kobberrøret og få det rundt igjen skulle jeg også gjerne sett i aksjon.
Ja den dyktige smeden som klarer å rette ut det nesten avbøyde kobberrøret og få det rundt igjen, skulle jeg også gjerne sett i aksjon.
Kjenner litt likt. Visst kan det gå, men det krever nok mer tid og penger enn hva et nytt rør koster. Dessuten er det jo nesten knekt, og det er vanskelig å reversere. Skal man rette opp det, kreves det nesten at man driver noe dorn gjennom det gradvis, og det er knapt noe utstyr alle har.
Jeg har fått hjem skjøtemuffen og har nå begynt å fikse på reparasjonen. Jeg skrudde sammen noen lektere for å bøye opp og holde fast stolpen med en stropp mens jeg saget av den øvre biten:
Det gikk fint, og jeg har nå hektet av den øvre biten. Knekken har jeg bøyd tilbake nok til at kabelen skal kunne løpe fint når jeg skal dra opp resten av det indre røret:
Men jeg har et lite problem. Hullet i den firkantede platen er mindre enn diameteren på det indre røret, og røret har en fals / forminskning (se røde piler) som passer i firkantplaten. Kanskje en slags vanntetting? Det er altså mulig å vri rundt det indre røret, men ikke å dra det opp siden hullet er for lite...
Jeg ser under på den firkantede platen at den er loddet fast på det ytre røret, så man kunne jo varme den løs, men jeg hadde håpet å slippe å få hit noen med gass på stedet. Har noen av dere dyktige tips til hvordan jeg kan løse dette?
Finns det kanske någon teknik att lite snyggt vidga hålet i täckplåten nu när röret sitter i?
Ja du banker/smider ut hullet ved å banke med en kulehammer. Kobber er mykt, derav det tålte ikke tenåringens svingende i stolpen.
Som sagt, lett som en plett å gjøre hullet litt større, du trenger ikke engang å varme kobberplaten. Ta det bare forsiktig og bank rundt hele kanten.
Ja du kan "dimple" hullet større, er vanlig innen homebrew-fellesskapet.
Typ som mitt bilde nedenfor en kjegle på den ene siden og et større rør som holder mot på den andre siden. 2 store skiver i hver ende samt en lang bolt.
Når man strammer til åpner man opp hullet og kan få en tett fin utbuling som er egnet for lodding.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.