Vår datter hadde Halloweenfest hjemme forrige helg der det dukket opp uinviterte ungdommer som ble avvist. Dagen etter oppdaget vi at disse på veien herfra benyttet anledningen til å vandalisere på et antall steder.
Det meste har vi kunnet løse, men en vanskelig nøtt er en utelampe/lyktestolpe fra antakeligvis 50-tallet. Den tilhører en veldig snill eldre mann som er nabo et stykke ned i gaten. Han er meget begeistret for denne lampen (som ble satt opp av hans egen far en gang i tiden) så jeg vil virkelig forsøke å restaurere den. Se bilder nedenfor. Det ser ut som om den bøyde stolpen er laget av et tykt kobberrør. Alt i alt virker mye å være laget av kobber.
Har dere tips om hvordan man kan reparere?
Bytte rør:
Jeg ser ingen skruer for demontering av ulike deler, så jeg mistenker at hele lampen er i "et stykke" og ikke kan demonteres enkelt. Eller noen som vet hvordan dette skulle gå til?
Reparere rør:
Muligens kunne man skjære bort en bit av det gamle røret og forsøke å fûge sammen med basen. Kanskje sette et mindre rør som forsterkning inni? Lodde?
Han får kontakte sitt fb, du står for egenandel? La en smed/elektriker fikse resten.
Kobberstolpe har trolig ikke så stort aldersfradrag, men jeg kan ta feil...
Trist og trist når slikt skjer...
Går det an å dra opp den øvre stolpen fra stolpen fra fundamentet? Kanskje går det å kappe av stolpen der den er bøyd og så skyve ned øvre stolpen igjen. Stolpen blir riktignok litt kortere.
Det der er garantert en hjemmesnekret sak laget av en gammel rørlegger. Så finner du en slik så fikser han lampen. Festet ser ut til å være laget av en urtidskonge som er loddet på stolpen som ser ut til å være et helt vanlig kobberrør. Så det går an å fikse. Enten kappe av den skadede biten og skjøte på en ny bit med en helt vanlig skjøtemuffe. Lodd sammen. Eller en helt ny "stolpe". Festet kan smeltes løs og en ny "stolpe" kan monteres. Jeg hadde en gammel onkel (rørlegger) som drev med å lage forskjellige lignende saker i fordelere av kobber.
Det fikser man ikke selv om man ikke er nettopp en gammel rørlegger eller kanskje blikkenslager. Røret kan jo erstattes, men skal loddes sammen med det lille kvadratiske taket samt med selve lampen.
Jeg stoler ikke på forsikringsselskapet for de kommer bare til å erstatte penger for en billig drittlamp fra byggtema.
Etter å ha sett mer på bildene så blir det ikke pent med et nytt kobberrør. Så min anbefaling er å kutte bort den "skadede delen" og skjøte på en ny som går ned i "foten". Som sagt, dette skal en rørlegger kunne fikse. Jeg som sønn av en nå mer 88 år gammel rørlegger kunne enkelt ha fikset dette. Kutt så røret er rundt, en loddemuffe, fluss, tinnlodd og en gassbrenner. Fixt og klart på en time. Kommer til å bli pent med en kopp over platen på den nedre grovere delen av stolpen.
Det fikser man ikke selv om man ikke er nettopp en gammel rørlegger eller kanskje blikkenslager. Røret kan jo erstattes, men skal loddes sammen med det lille kvadratiske taket samt med selve lampen.
Jeg tror ikke på forsikringsselskapet for de kommer bare til å erstatte penger for en billig drittlamp fra byggtema.
Det er vel ikke loddet i overgangen mellom den nedre og øvre delen. Snarere bare nedstappet og forminskningen oppe ved lampen er jo bare å lodde løs og sette på et nytt rør. Men det blir stygt. Så bedre å fikse det der stolpen er knekt.
Rør løsbar:
Jeg har "følt" litt på innerrøret som ser ut til å sitte fast ganske bra i det nedre røret. Vil ikke ta i for mye før jeg har en plan, men kan bli aktuelt å teste i neste steg.
Rørlegger:
Veldig interessant om rørleggere/hjemmebygg og det høres lovende ut! Jeg funderte litt på hva en "föremänniska" konge er og innså at det var en forminskning
Jeg skal høre rundt i bekjentskapskretsen om noen kjenner til en rørlegger av den eldre skolen. Tips i Göteborgsområdet mottas ellers gjerne!
Lodde skjøt:
Høres jo smidig ut med en loddet skjøtemuffe, men hvor sterkt blir det? Det kan jo blåse godt, og det blir jo en del hevarm opp til lykten som er vindfang...
Etter å ha sett mer på bildene så blir det ikke pent med et nytt kobberrør.
Så min anbefaling er å kutte bort den "skadede delen" og skjøte på en ny som går ned i "foten".
Som sagt, dette skal en rørlegger kunne fikse.
Jeg som sønn til en nå mer 88 år gammel rørlegger ville enkelt kunne fikse dette. Kutt slik at røret er rundt, en loddemuffe, fluss, tinnlod og en gassbrenner. Fikst og klart på en time.
Det kommer til å se pent ut med et krus over platen på den nedre, grovere delen av stolpen
Forstår jeg deg rett at du mener at den påskjøtede rørbiten stikkes ned i bunnrøret og altså ikke vises?
Forstår jeg deg riktig at du tenker at den påskjøtede rørbiten stikkes ned i bunnrøret og altså ikke synes?
Hva menes med "mugg over platen"?
Enten blir stolpen litt kortere om skjøten settes under den firkantede platen som er på toppen av det nedre grovere røret. Eller omtrent like lang om muffen plasseres over den firkantede platen. Skulle tro at røret som nå er bøyd er like langt som hele stolpen.
Alt virker uansett være bygget av vanlige harde kobberrør av grovere dimensjon.
Rør losstagbart:
Jeg har "kjent" litt på innerrøret som virker å sitte fast ganske bra i det nedre røret. Vil ikke ta i for mye før jeg har en plan men kan bli aktuelt å teste i neste steg.
Rørlegger:
Veldig interessant om rørlegger/hjemmebygg og det låter jo lovende! Jeg funderte litt på hva en forperson konge er og innså at det var en forminskning
Jeg skal høre meg for i omgangskretsen om noen kjenner til en rørlegger av den eldre skolen. Tips i Göteborgsområdet mottas ellers gjerne!
Lodde skjøt:
Høres jo greit ut med en lodded skjøtemuffe men hvor sterkt blir det? Det kan jo blåse bra og det blir jo en del vektarm opp til lykten som er vindfang...
En slagloddet skjøtemuffe blir like sterk som røret.
I min ungdom, på 70-tallet, bygde vi pistoler av kobberrør der vi loddet fast en femøre for å tette til den ene enden.
Ladet med Kinapuffer (da var det 1g svartkrutt i som og de smalt godt) og skjøt steinkuler. I dag absolutt livsfarlig, men morsomt var det Men man lærte ganske mye av å ha en far med rørverksted som man kunne være og pusle i når man var i 14-års alderen. Å selv få lære seg sveise og lodde Mm. Virker å være helt glemt i dagens barneoppdragelse.
Jeg har kjent litt mer på lyktestolpen, og det indre røret går å vri i det ytre, så det ser ut til å stemme bra at stolpen sitter løst og er stukket ned til bunnen i det grovere røret. Det bør altså gå bra å løfte ut det hele, men jeg vil ikke risikere å dra av kabelen inni røret, så jeg får først sørge for at den løper fritt, samt forlenge den med en trekketråd så lenge vi holder på og styrer.
OT:
Er helt enig i det fantastiske med å ha hatt sin barne- og ungdomstid i en verden uten datamaskiner, TV-spill og smarttelefoner. På den tiden holdt jo stort sett alle ungene på med å skape eller bygge noe som syntes i den virkelige verden. Jeg er helt overbevist om at kunnskapen til å bygge og skape ting samtidig skaper respekt for det som finnes bygd rundt en, og gjør at man for eksempel er mindre tilbøyelig til å ødelegge og vandalisere. Og kanskje også er mindre tilbøyelig til å bytte ut et 1,5 år gammelt kjøkken for å vise sin egen stil. Dessverre oppfatter mange av dagens barn og foreldre at tingene rundt en skapes via klikk i en nettbutikk, og deres egen kreativitet begrenses til å sende morsomme bilder til hverandre på sosiale medier. Jeg tror ikke det er bra for samfunnet på sikt og håper at vi før eller senere finner tilbake til at alle skal kunne bygge ting, reparere ting, og kunne dyrke sin egen poteter.
Høres bra ut! Er det en slik skjøtemuffe vi snakker om?
[bilde]
[lenke]
Jeg har kjent litt mer på lyktestolpen, og det indre røret går å vri i det ytre, så det virker som stolpen sitter løst og er stukket ned til bunnen i det grovere røret. Det bør altså gå bra å løfte ut alt sammen, men jeg vil ikke risikere å rive av kabelen inni røret, så jeg skal først sørge for at den løper fritt samt forlenge den med en trekkeline så lenge vi holder på og styrer med dette.
OT:
Helt enig i det fantastiske med å ha hatt sin barne- og ungdomstid i en verden uten datamaskiner, TV-spill og smarttelefoner. På den tiden holdt jo stort sett alle unger på med å skape eller bygge noe som syntes i den virkelige verden. Jeg er helt overbevist om at kunnskapen om å bygge og skape ting samtidig skaper respekt for det som er bygget rundt en, og gjør at man f.eks. er mindre tilbøyelig til å ødelegge og vandalisere. Og kanskje også er mindre tilbøyelig til å bytte ut et 1,5 år gammelt kjøkken fordi man vil vise sin egen stil. Dessverre oppfatter mange av dagens barn og foreldre at tingene rundt en skapes via klikk i en nettbutikk, og deres egen kreativitet begrenses til å sende morsomme bilder til hverandre på sosiale medier. Jeg tror ikke det er bra for samfunnet i lengden og håper at vi før eller siden finner tilbake til at alle skal kunne bygge ting, reparere ting og kunne dyrke sin egen potet.
Akkurat en slik muffe er det ja.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.