Hei,
Har en yttervegg som har fått grove sprekker og store "blokker" som har løsnet. Se bilder. Jeg lurer på om noen vet hva den ytterste "blokken" som er ca. 1-2 cm kan være for noe, fibercementplate?
Deretter lurer jeg på materialer. Jeg har lest litt rundt, og noen mener man kan reparere med husfix eller finja reparere vegg, og noen sier man burde fylle ut med ny lettbetongblokk som skjæres til. I så fall, kan man gjenbruke den biten som har løsnet. Altså skjære bort litt og lime med litt betong?
Takk for hjelp, mureren ville ha 30 000 for jobben! Da han mente at man da gjør om rundt hele huset på en gang og ikke ville reparere.
Har en yttervegg som har fått grove sprekker og store "blokker" som har løsnet. Se bilder. Jeg lurer på om noen vet hva den ytterste "blokken" som er ca. 1-2 cm kan være for noe, fibercementplate?
Deretter lurer jeg på materialer. Jeg har lest litt rundt, og noen mener man kan reparere med husfix eller finja reparere vegg, og noen sier man burde fylle ut med ny lettbetongblokk som skjæres til. I så fall, kan man gjenbruke den biten som har løsnet. Altså skjære bort litt og lime med litt betong?
Takk for hjelp, mureren ville ha 30 000 for jobben! Da han mente at man da gjør om rundt hele huset på en gang og ikke ville reparere.
30 000 kr? Det er vel bare å blande en sekk betong og fylle i? Eller tenker jeg feil? Så hadde jeg gjort i alle fall. De 29 900 kr jeg hadde spart hadde jeg i og for seg sannsynligvis kjøpt vin for så i mitt tilfelle kanskje nytten likevel vært større med mureren 😄👍
Han ville ikke ha jobben...
Ser resten av muren bra ut er det jo bare å banke bort alt som er dårlig/løst, mure opp inni med litt kreativt tilpassede lettbetongblokker og deretter pusse.
Det er litt vel stort hull for bare å fylle med fix/mørtel, og å støpe føles overdrevet når resten er lettbetong. Dvs kjøp et par blokker på nærmeste byggevarehus, sag/bank dem til en rimelig form som passer "hyfsat" i hullet. (Går utmerket med mange biter og den kan sages med en buesag som du ikke er altfor glad i, selv om betongsagblad i en tigersag er morsommere)
Deretter blander du litt mørtel og begynner å smøre i og fylle opp.
Når så hullet er fikset tar du og kjøper en sekk pussmørtel, ser på et par YouTube-videoer om smarte triks for å få en bra overflate på pussen og setter i gang.
Jeg gjetter også på at det blir omtrent 29' til overs, litt avhengig av hvor mange villha-ting man kjøper seg og hvor mye man nøyer seg med å bruke det man har.
Ser resten av muren bra ut er det jo bare å banke bort alt som er dårlig/løst, mure opp inni med litt kreativt tilpassede lettbetongblokker og deretter pusse.
Det er litt vel stort hull for bare å fylle med fix/mørtel, og å støpe føles overdrevet når resten er lettbetong. Dvs kjøp et par blokker på nærmeste byggevarehus, sag/bank dem til en rimelig form som passer "hyfsat" i hullet. (Går utmerket med mange biter og den kan sages med en buesag som du ikke er altfor glad i, selv om betongsagblad i en tigersag er morsommere)
Deretter blander du litt mørtel og begynner å smøre i og fylle opp.
Når så hullet er fikset tar du og kjøper en sekk pussmørtel, ser på et par YouTube-videoer om smarte triks for å få en bra overflate på pussen og setter i gang.
Jeg gjetter også på at det blir omtrent 29' til overs, litt avhengig av hvor mange villha-ting man kjøper seg og hvor mye man nøyer seg med å bruke det man har.
Ser resten av muren ussel ut, men bedre enn dette, så har du jo nettopp øvd på å pusse. Når du deretter synes at ytterligere en del trenger tiltak, er det bare å ta frem resten av pussemasse og sette i gang. Gjør du det selv hjemme, er det jo ingen fare om det blir mange små-jobber. Du har jo ingen reisekostnad og håndterbar stiltid.Dowser4711 skrev:
Han ville ikke ha jobben... Ser resten av muren bra ut er det jo bare å slå bort alt som er dårlig/løst, mure opp inni med litt kreativt tilpassede lettbetongblokker og deretter pusse.
Det er litt vel stort hull for å bare fylle med fiksering/mørtel, og å støpe føles overdrevet når resten er lettbetong. Dvs. kjøp et par blokker på nærmeste byggevarehus, sag/slå dem til en rimelig form som passer "helt greit" i hullet. (Går utmerket med mange biter og den kan sages med en baufil som du ikke er altfor glad i selv om betongsagblad i en bajonettsag er morsommere) Deretter blander du litt mørtel og begynner å smøre i og fylle opp.
Når så hullet er fikset tar du og kjøper en sekk pussemasse, ser på et par YouTube-filmer om smarte triks for å få en fin overflate på puss og setter i gang.
Jeg antar også at det blir omtrent 29' til overs, litt avhengig av hvor mange vilha-ting man kjøper og hvor mye man nøyer seg med å bruke det man har.![]()
Det er en pussing med sementmørtel som er "skiven" så vidt jeg kan se. Trolig en solid sementholdig variant, type A-mørtel eller muligens B-mørtel.
Kan repareres med vanlig sementmørtel, sannsynligvis fungerer B-mørtel bra. Det vanskelige er å få det pent. Grunnmuren er sprøytpusset, dvs. siste laget mørtel er sprøytet på med en maskin - derav dens ujevnhet. Kan være vanskelig å få samme struktur for hånd. Krever riktig håndlag, riktig fuktighetsgrad på mørtelen og riktig ballast (sand/grus) i mørtelen. Man må eksperimentere seg frem med det siste laget.
Instruksjon:
1. Påfør A-møresuppe på underliggende steiner og kanter slik at mørtelen får feste. La tørke et par timer.
2. Monter et pussnetting (helgalvanisert eller glassfiber).
3. Sleng på (=kast opp) B-mørtel over pussnettingen. Ikke jevn ut. La tørke.
4. Sleng på neste lag B-mørtel slik at du ligger kanskje 5 mm fra overflaten. Jevn ut.
5. Nå det vanskelige: bland B-mørtel riktig løst og kast på. Forsøk å få samme sprøytemønster som resten av grunnmuren. Sørg for å ha litt forskjellige typer grus hjemme som du kan blande i mørtelen for å få riktig sprøyteutseende. Det finnes rådasand i sekk i forskjellige dimensjoner å kjøpe for formålet. Du kan sikte natursand også hvis du har sikte. Ser det ille ut, skrap ned, og prøv igjen. Og igjen, til du er fornøyd.
som blandes nesten jordfuktig (altså veldig tørr).
Kan repareres med vanlig sementmørtel, sannsynligvis fungerer B-mørtel bra. Det vanskelige er å få det pent. Grunnmuren er sprøytpusset, dvs. siste laget mørtel er sprøytet på med en maskin - derav dens ujevnhet. Kan være vanskelig å få samme struktur for hånd. Krever riktig håndlag, riktig fuktighetsgrad på mørtelen og riktig ballast (sand/grus) i mørtelen. Man må eksperimentere seg frem med det siste laget.
Instruksjon:
1. Påfør A-møresuppe på underliggende steiner og kanter slik at mørtelen får feste. La tørke et par timer.
2. Monter et pussnetting (helgalvanisert eller glassfiber).
3. Sleng på (=kast opp) B-mørtel over pussnettingen. Ikke jevn ut. La tørke.
4. Sleng på neste lag B-mørtel slik at du ligger kanskje 5 mm fra overflaten. Jevn ut.
5. Nå det vanskelige: bland B-mørtel riktig løst og kast på. Forsøk å få samme sprøytemønster som resten av grunnmuren. Sørg for å ha litt forskjellige typer grus hjemme som du kan blande i mørtelen for å få riktig sprøyteutseende. Det finnes rådasand i sekk i forskjellige dimensjoner å kjøpe for formålet. Du kan sikte natursand også hvis du har sikte. Ser det ille ut, skrap ned, og prøv igjen. Og igjen, til du er fornøyd.
som blandes nesten jordfuktig (altså veldig tørr).
Når pussen har sluppet er det bedre å blande pussmørtel og pusse om, betong er feil mtrl.Farstatjej90 skrev:
Tusen takk for gode svar! Har lest alt og suger inn deres kunnskap!
Det blir nok en grunning med A-bruk velling eller Grunningabruk KC. Så fyller jeg i med A-bruk for de dype hullene med armeringsnett (har igjen fra et plassbygget utekjøkken), og til slutt pusser jeg med et C-kalkbruk (tror det var det som ble brukt tidligere).
Som sagt, stor takk til dette fantastiske forumet, kommer tilbake med resultat hvis noen i fremtiden søker med et lignende hus/problem.
Det blir nok en grunning med A-bruk velling eller Grunningabruk KC. Så fyller jeg i med A-bruk for de dype hullene med armeringsnett (har igjen fra et plassbygget utekjøkken), og til slutt pusser jeg med et C-kalkbruk (tror det var det som ble brukt tidligere).
Som sagt, stor takk til dette fantastiske forumet, kommer tilbake med resultat hvis noen i fremtiden søker med et lignende hus/problem.
Påbegynt prosjektet nå og begynte å banke, men skaden bare vokser og når jeg banker lett med neven så vil jeg si at det høres hult ut hele det røde området.
Er det fortsatt et rimelig prosjekt for en DIY? Jeg har tidligere pusset en vaskekjeller og støpt et utekjøkken, men ingen av dem er jo egentlig et konstruksjonsprosjekt som dette.
Er det fortsatt bare å bruke Grunningsbruk KC i bunnen og så fortsette med Armert Sementbruk A hele veien ut?
Er det fortsatt et rimelig prosjekt for en DIY? Jeg har tidligere pusset en vaskekjeller og støpt et utekjøkken, men ingen av dem er jo egentlig et konstruksjonsprosjekt som dette.
Er det fortsatt bare å bruke Grunningsbruk KC i bunnen og så fortsette med Armert Sementbruk A hele veien ut?
Det er jo noen blokker bak ser det ut som, det er vel de som tar vekten? Pussen spiller vel ingen rolle om den forsvinner? Om du kan slå bort noe og det bare faller sammen så er det jo veldig usannsynlig at det har båret noen vekt.....
N
neo11
Huseier
· Stockholm/Bromma
· 2 470 innlegg
neo11
Huseier
- Stockholm/Bromma
- 2.470 innlegg
Fjern alt som er løst/bom.
Spyl bort støv med vannslange.
Grunn og puss ut det med sementmørtel A i omganger.
Grunningsmørtel KC har man på fasade, ikke på sokkel.
Ingen armering/nett trengs.
Spyl bort støv med vannslange.
Grunn og puss ut det med sementmørtel A i omganger.
Grunningsmørtel KC har man på fasade, ikke på sokkel.
Ingen armering/nett trengs.
Klikk her for å svare