vi hadde en liten ulykke i trappen hjemme og nå har vi et cirka 10 cm stort hull i gipsveggen på et veldig synlig sted. Gipsen har løsnet skrått bak så det er mer skadet gips bak enn det som helt skinner på bildet.
Har noen tips om hvordan man best kan reparere dette? Skjære ut en tilpasset bit og så feste den og deretter sparkle og male? Bare fylle med filler og deretter slipe ned? Gipsplaster?
Finns flere sett men enklest er nok som Knight allerede har skrevet. Litt mer forklart sager/skjærer bort alt som sitter løst så du får rette kanter. Fase av kantene litt. Skjær deretter til en bit som passer til det hullet og fase av kantene. I hullet putter du inn en passe stor bit plyfa eller planke som du skruer fast gjennom eksisterende gips. Nå kan du skru fast din nye bit og sparkle og male. Vil man, kan man skippe biten bak hvis man sager 45 grader inn og gjør innleggsbiten på samme sett, men det kan være vanskelig å få den på riktig dybde. Er det et sted hvor risikoen for nye oppslag føles sannsynlig, som dørslag, kan man jo passe på å åpne opp større og forsterke med en større bit plyfa eller osb som skrus i eksisterende gips.