Hei, etter et voldsomt sprengningsarbeid ca. 200 meter unna har jeg fått en liten sprekk i min murede peis. Har sittet hjemme og jobbet, og jeg er overrasket over at det rister så mye i huset (som står på fjell), til tross for avstanden. Høyst uklart om det i det hele tatt er noen vits i å krangle med sprengningsfirmaet, men jeg lurer på hvordan man reparerer en slik skade som på bildet. Går det an å bare fjerne pussen rundt sprekken og reparere den, eller snakker vi om full ny muring av peiskransen mm? Takknemlig for tips om noen kjenner til murere i Stockholmsområdet som kan dette.
 
  • Murspis med hvit puss og en liten sprekk. Bilde av stue, med peis, bilde på veggen, og ildstedverktøy ved siden. Lyst rom med tregulv.
  • Sprukket mur over peis med lys farge, liten horisontal sprekk synlig på midten. En svart gjenstand i venstre hjørne, mørkt vindu til høyre.
Noen som har tips på murere i Stockholm som kan reparere eller lage nytt på denne? Når jeg sjekket med min vanlige byggkar sa han at de ikke jobber med slike lenger, bare ferdigmurade elementer.
 
Den sprekken er så liten at jeg tror at hvis du maler den 2 ganger med f.eks. silikatmaling så vil du fylle den. Ikke noe du trenger å ansette noen for, heller ikke en murer som gidder å ta et så lite jobb.

Fungerer ikke det fyll med litt c-bruk, bare glatt ut med en svamp så du får samme struktur som det øvrige, deretter mal. Det der gjør du på 15 minutter.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.