Jag ska fylla igen hål i skorstenen på bilden, och putsa den.
KC har jag kört med nu.
Ett antal frågor:
1. Det sitter metallbeslag på hörnen. Jag ser några alternativ för hur de ska putsas:
- Jag drar av putsen mot metallbeslagen, drar lite på metallen med borsten efteråt för att få rätt struktur
eller
- Jag putsar 10 mm utanpå metallen med eller utan nätning.
2. Jag vill ha en tunn slamning på valvet så att mönstret av teglet syns igenom. Min plan var att dra på med borsten bara. När jag testade det så verkar det tunna lagret torka så fort att det inte härdar, det ligger som ett damm kvar. Har kan jag göra där forutom att fukta ordentligt innan?
3. Hur stora gropar i skorstenen kan man låta fyllas med putsbruk bara? Nu har lag lagt in tegelbitar i de som är större 10cm och några cm djupa.
Jeg skal fylle igjen hull i skorsteinen på bildet, og pusse den.
KC har jeg kjørt med nå.
Et antall spørsmål:
1. Det sitter metallbeslag på hjørnene. Jeg ser noen alternativer for hvordan de skal pusses:
- Jeg drar av pussen mot metallbeslagene, drar litt på metallet med børsten etterpå for å få riktig struktur
eller
- Jeg pusser 10 mm utenpå metallet med eller uten nettapping.
Risikoen her er vel at det med tiden blir sprekker langs med metallprofilenes ytterkanter om du bare drar av mot dem osv. Om du netter så motvirker det nok sprekkdannelse betydelig men teglet vil jo ikke være synlig gjennom da. Det ville blitt riktig pent om man kunne fjerne metallbeslagene, men jeg antar at de fyller en viktig funksjon som de er.
Jajjan skrev:
2. Jeg vil ha en tynn slam på hvelvet slik at mønsteret av teglet vises gjennom. Min plan var å dra på med børsten bare. Når jeg testet det så virker det tynne laget tørke så fort at det ikke herder, det ligger som et støv igjen. Hva kan jeg gjøre her foruten å fukte godt på forhånd?
Tegl suger til seg vann fort, forvann rikelig og over en god stund før pussing samt ettervann også. Støvete overflate blir det uansett, du kan stryke et lag utvannet vannglass for å binde støvet:
prøv dog på en bortgjemt overflate først, jeg vet ikke om det blir noen varig fargeendring med biltemas silikatgrunn. Alternativt maler du med silikatmaling for innendørs bruk eller kc-maling eller noe.
Jajjan skrev:
3. Hvor store groper i skorsteinen kan man la fylles med pussmørtel bare? Nå har jeg lagt inn teglbiter i de som er større 10 cm og noen cm dype.
Det går å fylle ganske stort, men helst ikke tykkere enn en centimeter om gangen og ett døgns tørk imellom. Du virker å tenke rett med å legge i teglflis og så med mørtel rundt, det er bra. Det kalles å "svekket"
2. Jeg vil ha en tynn slamning på hvelvet slik at mønsteret av teglet synes igjennom. Min plan var å dra på med kosten bare.
Om du har tenkt å bruke den som skorstein fremover..... har du forankret dette med feieren? De vil ha skorsteinen pusset for tetthetens skyld.
Kanskje best å sjekke om det er OK å bare slamre den.
Sånn, da er det til slutt klart, nesten.
(Nå ser jeg at jeg har stavet feil i overskriften)
Jeg valgte å dra en planke mot metallhjørnene, syntes det ble OK. Det kan kanskje bli små sprekker mellom mur og metall.
Den delen gikk ganske enkelt. Dra med planke og så kostet litt, så ble det fint.
Å prøve å pusse tynt på hvelvet slik at teglsteinene skulle synes, klarte jeg ikke. Jeg prøvde å koste på et løst redskap. Men teglstrukturen syntes ikke uansett, og det ble veldig ujevnt. Så det endte med at jeg dro på litt mer og jevnet ut med murskjeen.
Malt med silikatmaling som ble mye lysere enn vi hadde trodd, men det får være ok.
En ventil fra Gysinge festet jeg bare med pussmørtelen. Den ser ut til å sitte fast enn så lenge.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.