Mac_attack
Hei!

Noen med tips om et produkt man kan bruke for å forbedre en ripe i rustfritt stål? (oppvaskbenk)
Overflaten i ripen har rustet litt.

Takk på forhånd!

Er det en polert plate, eller børstet?
Er det polert er det ikke mye å gjøre, i alle fall ikke som gjør det bedre.
Er den børstet så går det an å pusse i børstingens retning ..

Det er ikke noe som har ligget og rustet, det kan se ut som en ripe?

Mac_attack
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Er det en polert plate, eller børstet?
Er den polert er det ikke mye å gjøre, i alle fall ikke som gjør det bedre.
Er den børstet så går det å pusse i børstens retning ..

Det er ikke noe som har ligget og rustet, det kan se ut som en ripe?
Er IKEAS j--la vask :).
https://www.ikea.com/se/sv/p/vattudalen-inbyggnadsdiskho-2-hoar-m-avr-rostfritt-stal-s09158190/

Underlimt med, så litt av et elende å bytte.

Krysser fingrene for at det er noe som har ligget og rustet, tips på hvordan dette kan/bør behandles i så fall?

Satsuki
Mac_attack Misacsson skrev:
Er IKEAS j--la oppvaskkum :).
[lenke]

Underlimt med, så litt av et elende å bytte.

Krysser fingrene for at det er noe som har ligget og rustet, tips på hvordan dette kan/bør behandles i slike tilfeller?
Svinto?

• Liker
Dan_Johansson
  • Laddar…
Mac_attack
Satsuki KristinaRT skrev:
Svinto?
Tuller du eller er det seriøst? Tenker at det er det siste man vil bruke?
Utbedre ripen med hundrevis av nye? :D (jo smart, da drukner den litt i mengden)

Satsuki
De gangene jeg har fått rustflekker på rustfritt/kjøkkenbenk/vask er det det eneste som har hjulpet.
Men er den blankpolert, forstår jeg om man ikke vil teste....

MultiMan
Mac_attack Misacsson skrev:
Tuller du eller er det seriøst? Tenker at det er det siste man vil bruke?
Ordne ripa med hundrevis av nye? :D (i og for seg smart, da drukner den litt i mengden)
Riktig type Svinto inneholder såpe som beskytter overflaten fra direkte kontakt med stålullen. Sørg derfor alltid for å ha vann og skumme opp tøyet ordentlig. Som jeg husker det står det på pakken.

Edit: https://www.orkla.se/brands/svinto/

"For å bruke Svinto, ta en bit stålull eller en porsjonspute og fukt den litt med vann. Klem ut godt slik at stålullen skummer. Så er det bare å begynne rengjøringen."

• Liker
Mac_attack
  • Laddar…
Mac_attack
Satsuki KristinaRT skrev:
De gangene jeg har fått rustflekker på rustfritt/kjøkkenbenk/ho er det det eneste som har hjulpet. Men er den blankpolert skjønner jeg om man ikke vil teste....
Leste nettopp at "Oksalsyre" skal være veldig bra mot rustflekker, noe du har testet og sammenlignet med? Eksempelvis: https://www.bauhaus.se/oxalsyra-nitor-600g

Satsuki
Det spiller nok ingen rolle hvilken syre man bruker, det er bare pH-avhengig...
nix, har bare testet sitronsyre. Det er bra mot kalk, ikke rust.

• Liker
Mac_attack
  • Laddar…
Svinto fungerer bra hvis det er en rustflekk... Trykk ikke for hardt bare..

• Liker
Mac_attack
  • Laddar…
Finnes spesielle midler å polere med. Fikk med en tube Blanco polish til vår rustfrie kjøkkenvask, svinto var NO-NO ifølge Landskrona rustfria.

• Liker
Mac_attack
  • Laddar…
Mac_attack
A AndersS skrev:
Det finnes spesielle midler å polere med. Fikk med en tube Blanco polish til vår rustfrie vask, stålull var NO-NO ifølge Landskrona rostfria.
Etterlater den en "reparert" overflate etter seg eller er det for rengjøring?

På båten fungerer i alle fall oxalsyre veldig bra for å fjerne de brune beleggene som blir. Det brukes også for å få bort flyverust på f.eks. biler så jeg hadde definitivt testet det.

Vet man bare hva man gjør så spiller det vel ingen rolle hvordan man gjør det? Man må imidlertid tenke på hvordan skaden ser ut. Er platen 1mm tykk og riper er 0.2mm dyp så må man nok slipe ganske lenge hvis den skal forsvinne og da er det som vanlig. Man må begynne med grovt og så gå oppover til samme overflatefinish som det øvrige men det er nok ikke lett. En bitte liten ripe som ikke går i dybden krever såklart mindre jobb.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.