Jeg har virkelig forsøkt å finne informasjon på forumet her, men har ikke klart å finne et entydig svar på spørsmålet mitt.
Jeg skal bygge en enklere toalett i en kjeller og har rørlegger til hjelp med all VVS-installasjon. Derimot tenkte jeg å flislegge den ene veggen selv, mens jeg lar ytterveggen være "naturlig", bare overmalt med en diffusjonsåpen maling. Veggen det gjelder er pusset og i god stand, jeg tolker det som at riktig material ble brukt da bygget ble oppført for førti år siden. Derimot løsnet noen flak av pussen da jeg rev den stedbygde hyllen som fantes i rommet. Man hadde spikret den fast i plugger i den pussede veggen, og noen steder fulgte veggen med når jeg rev hyllen.
Spørsmålet er, finnes det noen enkel snarvei man kan ta for å reparere skadene som oppsto? Jeg har lest om såkalt gipssparkel, men er ikke sikker på at det passer på en yttervegg. "Skavankene" som oppsto er kanskje maksimalt syv cm i diameter, ellers er veggen i fin stand. Kan man eventuelt pusse bare der skadene oppsto? I så fall, hvilken puss anbefales?
Ambisjonsnivået er nok ikke like høyt som for andre baderomsoppussere. Derfor føles det ikke verdt å pusse opp hele veggen. Det er i kjelleren på et fritidshus, og toalettet skal brukes som ekstra toalett, det blir dermed bare en toalettstol og en servant i et rom som i dag huser vannpumpe, kaldtvannssisterne og varmtvannsbereder. Rommet er derfor allerede et "våtrum", med malt betonggulv og sluk.
Veggen er håndpusset, sjarmerende ujevn i strukturen og dens karakter er en del av helheten til det tiltenkte ferdige resultatet.
Jeg skulle pusse i med litt pussmørtel og når det har herdet litt, viske ut kantene med en børste eller grov pensel...prøv deg frem på et sted hvor det ikke synes veldig bra.....
Bløtlegg underlaget rundt skaden godt, i med c-bruk. Vent en halvtime, skvett på litt vann og børst overflaten ved reparasjonen med en stor pensel til det ser bra ut. Så hadde jeg gjort.
Hva slags maling er det som sitter der i dag? Jeg har nøyaktig samme hyggelige nyanse i kjelleren og er nysgjerrig på om den er åpen slik at jeg kan male over den, eller om jeg må skrape den ned før jeg maler med ny åpen maling.
Ikke den fjerneste anelse om hvilken farge som sitter. Trolig er den diffusjonsåpen, da jeg ikke har sett noen skader på fargen som jo ellers blir. Trolig er det malt en gang i husets barndom på tidlig syttitall. Jeg hadde rett og slett tenkt å male over fargen med en annen diffusjonsåpen farge.
Takk for tipsene. Hvor får man tak i dette "c-bruk" og hvilket fabrikat er mest pålitelig? Forsøkte å google men fant ikke noe entydig svar.
Ikke den blekeste om hva slags farge som sitter. Trolig er den diffusionsöppen, da jeg ikke har sett noen skader på fargen som jo ellers blir. Trolig er det malt en gang i husets barndom på tidlige syttitallet. Jeg hadde helt enkelt planlagt å male over fargen med en annen diffusionsöppen farge.
Takk for tipsene. Hvor får man tak i dette "c-bruk" og hvilket fabrikat er mest pålitelig? Prøvde å google men fant ikke et entydig svar.
Finja eller weber. "putsbruk c" eller "puts- og murbruk c". Valgfri byggevarehandel. Det går bra med billigere bruk fra byggmax eller cheapy etc også.
For å komplettere de gode tipsene du har fått, kan du bruke en våt oppvasksvamp hvis du synes det er vanskelig med pensel.
Finja eller weber. "Pussmørtel C" eller "puss- og mursmørtel C". Valgfri byggevarehandel. Det går bra med billigere mørtel fra byggmax eller cheapy etc også.
For å komplettere de gode tipsene du har fått kan du bruke en våt kjøkkensvamp hvis du synes det er vanskelig med pensel.
Cheapy selger Webers Mur- og pussmørtel C samt Håndpussmørtel C til virkelig gode priser.
Beijer var nesten dobbelt så dyr på Mur- og pussmørtel C.