Hei!
Vi bor i et gammelt jernbanehus fra 1878. Skikkelig takhøyde og alle takene er i betong/puss eller hva man nå skal kalle det.
Takene har sprukket pluss at malingen flasser. Der det fortsatt ikke er originallister har vi satt nye tak, men i stuen er alt originalt, så også taklistene som er støpt, og de er svært vakre, derfor vil vi ikke begynne å rive og sette helt nytt.

Hørte av en bekjent at det skal finnes en slags duk man kan lime over. Ikke vev med struktur, men en glatt som man senere maler, akkurat som med takvev.

Noen som vet eller har tips om framgangsmåte?

• Liker
Alexander Åsberg
  • Laddar…
Malefilt (Microlit) er det du leter etter. Men det skal være lagt under for den skjuler ingenting.

Å nei :thumbdown: jeg som ville at det skulle være sånn supersimpelt hahaha! Selve betongen har ikke sprukket men det er bare fargen. Hvis man skraper og sparkler, tror du man kan kjøre med malerfilt på det uten at det synes igjennom?

Er det puss på trebjelkelag eller betong? I hvilket tilfelle er svaret ja. Riv ned alt løst, sparkel nøye og lim filt. Så lenge underlaget er jevnt og plant, vises ingenting gjennom.

• Liker
Erik740
  • Laddar…
Jeg er absolutt ikke like sikker på at det bare er å sparkle og lime opp vev/microlit. Så enkelt er det dessverre ikke.

Årsaken til at takmalingen flasser skyldes at taket med stor sannsynlighet opprinnelig har vært malt med limfarge og på senere/moderne tid malt med lateksmaling uten at man har gjort taket helt rent fra limfarge først (vanskelig).

Den svake limfargen klarer ikke lenger å holde fast tykke lag hard maling og begynner av aldersgrunner å slippe.

Det vil ikke bli bedre av at dere sparkler med lateksbasert sparkel uten det samme vil fortsette å skje, og det vil slippe ytterligere inkl. den nye opplimte microliten.

Dessverre er det en stor jobb å få slike tak fine igjen, og det innebærer at dere må skrape ned all maling, noe som pleier å gå ganske bra med en tynn sparkel som kommer inn mellom malingslagene. Så må dere vaske ned limfargerester og grunne med en god alkydoljemaling før dere kan montere eventuell microlit. Har dere flaks blir taket så pass bra at dere kun trenger å reparere noen sprekker og så bare male det uten microlit.

Microlit skjuler ingen dårligdommer, men hindrer sprekkdannelser.

Sist redigert:
Tak med en bit farge til den lokale fargehandleren så analyserer han den for deg. Mitt tak var ikke malt med limfarge men sprakk opp likevel fordi det som andre reveterte trebjelkelag har beveget seg. Jeg brukte for så vidt ikke microlit men et lignende men cellulosebasert alternativ. Nå er det bra.

fiskbuggaren skrev:
Ta med en bit maling til den lokale fargehandleren, så analyserer han den for deg. Mitt tak var ikke malt med limmaling, men sprakk likevel opp fordi det som andre reveterte trebjelkelag hadde beveget seg. Jeg brukte forøvrig ikke microlit, men et lignende cellulosebasert alternativ. Nå er det bra.
TS tak fra 1878 flasser, noe som er litt annerledes enn at det sprekker. Sprekker i pussen kan det godt bli på grunn av at bjelkelaget beveger seg. Men at malingen flasser/skaller, skyldes at den underliggende gamle malingen løsner fra underlaget, noe som skjer når et svakt bundet lag av f.eks. lim- eller kalkmaling løsner.

Man trenger ikke gå til malerbutikken, det holder å fukte originalmalingen under en flak i taket og se om det kritter, dvs. løses opp eller mørkner av vannet.

Å analysere flaket er ganske meningsløst, for det er sannsynligvis av nyere malingstype. Muligens kan det sitte litt av originalmalingen igjen på baksiden, men det ser du bedre i taket i så fall.

Sist redigert:
oceanis skrev:
TS tak fra 1878 flasser, noe som er litt annerledes enn at det sprekker. Sprekker i pussen kan det godt bli på grunn av at bjelkelaget beveger seg. Men at malingen flasser skyldes at det underliggende gamle malingslaget løsner fra underlaget, hvilket skjer når et svakt bundet lag av for eksempel lim eller kalkmaling løsner.

Man trenger ikke gå til malingsbutikken, det holder å fukte i taket på originalfargen under en flak og se om det kritter, det vil si løses opp eller mørkner av vannet.

Å analysere flaket er jo ganske meningsløst for det er trolig av moderne malingstype. Muligens om det skulle sitte litt originalmaling igjen på baksiden, men det ser du bedre i taket i så fall.
Akkurat som du skriver, har det ikke blitt sprekker, men det har flasset :/ Det er dog ytterst lite i rommet jeg skriver om, det er verre i to av de andre rommene som også skal renoveres etter hvert......der snakker vi om skikkelige flak! Men det er absolutt ikke flere lag med maling. Og ja, det er trebjelkelag :) Dødsstilig å ta frem, for det gjorde vi på det ene soverommet ;)

Men jeg kan samtidig ikke si at det flasser, for ingen biter har løsnet, men man ser at det er på gang om man sier det sånn :)

Hadde nøyaktig samme problem, gammel limfarge som flakket og sprakk langs noen bjelker. Begynte ambisiøst med en sparkel for å pille løs øverste (nederste) laget. Ga opp etter 50 m² og satte et fresehode på vinkelsliperen for resten. Har 3.20m i takhøyde, så arbeidsstillingen var ikke optimal. Etter det satte vi glassfibernett og pussa hele taket med kalkpuss igjen. Om takene er originale har du antageligvis ikke en sementbasert puss. Vårt resultat ble bra=) Gammelt tak med løsnet maling og spor av reparasjonsarbeid, synlig farget forskjell og ujevnheter langs bjelkene i et høyt rom. før Hjørne av et rom med lyse vegger og tak, dekorert med hvit list langs taket.

Glassfibernettet

MAgnus

Jeg har fått lære av den lokale fargehandleren at man skal isolere den gamle limfargen med utspedd linolje før man påfører den moderne "plastfargen". Hvis ikke, blir det overflatespenninger og flassing som beskrevet ovenfor. Denne metoden har fungert utmerket i et hus fra 1910 som ble renovert for 5-6 år siden.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.