Har byttet vinduer i min pussede lettbetongvilla fra 1965. Etter renoveringen må pussen gjenopprettes rundt alle vinduene.
Det dreier seg om en ca 5 cm bred stripe rundt alle vinduene hvor jeg vil at pussen skal likne den resterende fasaden, altså så der knudrete (som at pussen har blitt kastet på veggen).

Er det mulig å gjøre dette på en rimelig enkel måte for en "normalt" hendig person med godt resultat? Det der med pussing virker jo ikke helt lett når man leser i de øvrige trådene på forumet?

/A

• Liker
rohah
  • Laddar…
Vanskelig å få det likt da du må ha samme stein-materiale som man brukte.

Jeg har også byttet noen vinduer samt satt inn vindusdør, skal bytte ytterdører i dag.

Hos meg - Rundt vinduene mine er det en liten bit av pussen som er glatt som en liten ramme
ca 5 cm, så jeg tenker bruke vinkelsliperen med diamant-bladet og slipe ned den grove pussen slik at det blir en ramme også på vindusdøren - så pusse mot karmen.

Man bør nok ha en mykfuge mot karmen så en slags distanse med en masonit eller lignende tenkte jeg bruke for å skape en spalte som mykfugen skal ligge i.

Kan du ha en liten ramme i pussen rundt vinduene dine?

Om vi forutsetter at du vet momentene for pusse så....
Pusse og skrubbe. Deretter har du en liten plate hvor du har slått gjennom masse spiker og passende et håndtak på den andre siden. Riv forsiktig i pusslaget (når det begynner å bli ganske tørt) så børster du det av med tørr kost/pensel. Du må prøve deg frem for å finne riktig trykk og spikertetthet for å etterligne den gamle pussingen.
Ellers lag en ramme og puss slett ;)

det er bare å teste og kjøre. jeg har klart å pusse opp en hel gang uten å engang ha sett et pussebrett før. det tok riktignok et år, men det skyldtes mer dårlig planlegging og dårlig arbeidsmoral ;D

det er en fordel om du vet hvilken type puss huset er pusset med fra før. har du flaks, står det i for eksempel takstprotokollen

kjør hardt

Jeg skulle nok ha gått på "EgenHärd:s" løsning, men ikke brukt diamantverktøyet... det kan bli for sterkt...
Å reparere en spritpusset vegg pent er umulig!
For å vite hvordan du skal gjøre det, må man vite at den - som du beskriver - spritpussede veggen ikke er plastmalt (ta en flake av overflaten og brenn på den - lukter det så finnes det plast - den må i så fall bort (meisel?)
Vask og skrubb området som du vil gjøre glatt - forvann - grunn med et A-mørtel beregnet for lettbetong (f.eks. serpo 105) - reparer skadene med et B-mørtel beregnet for lettbetong (f.eks. serpo 130) - gjør den glatte overflaten med et C-mørtel beregnet for lettbetong (f.eks. serpo 131)
Lykke til!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.