Hei jeg har fjernet et gammelt kjøkken og fliser. Tapeten fulgte med og store deler av pussen. Det er til og med hull helt inn til siv/strå og treverket bak på noen steder. Hvordan skal jeg reparere det?
Veggen er altså innendørs og består av puss (hvilken type?) - strå/siv - stående treplank (45 cm x 125 cm).
Jeg tenkte at vi nok får tapetsere over for å få en fin overflate etter at jeg har reparert veggen.
Er dekkgips, 6 mm et alternativ?
Erik
Veggen er altså innendørs og består av puss (hvilken type?) - strå/siv - stående treplank (45 cm x 125 cm).
Jeg tenkte at vi nok får tapetsere over for å få en fin overflate etter at jeg har reparert veggen.
Er dekkgips, 6 mm et alternativ?
Erik
Om du velger å pusse opp veggen kan jeg nesten love at det er kalkmørtel du skal bruke. Finnes å kjøpe ferdigblandet på byggevarehandelen, du tilfører kun vann. Går også an å lage selv, finnes sikkert å søke informasjon om dette på google.
Lykke til
Lykke til
Kalkpuss er det med all sannsynlighet. Det er lett å merke om du tar en liten bit i hånden og klemmer på den. Blir det pulver av det, så er det kalkpuss, og da er det det du skal bruke. Er det puss med sement i, er det mye vanskeligere å pulverisere pussen, og da kan du bruke et C-bruk. Bank bort alt som sitter løst før du begynner å pusse, og så er det bare å kjøre på som vanlig. Helsparkle så veggen, så skal du se at det går fint å tapetsere på.
Medlem
· Västra Götalands Län
· 529 innlegg
6 mm gips er et alternativ, spesielt hvis du vil benytte anledningen til å kanalisere for innebygd strøm i veggen. Men det medfører lister, karmer mm.
Det går utmerket å bruke gipsmørtel, koster ca 100 kr for 25 kg og varer lenge. Bland i liten bolle noen never om gangen med vann og reparer, kan repareres i veldig tykt (men da lengre tørketid), alternativt flere lag over flere dager. Avsluttes med vanlig sparkel (medium).
Det går utmerket å bruke gipsmørtel, koster ca 100 kr for 25 kg og varer lenge. Bland i liten bolle noen never om gangen med vann og reparer, kan repareres i veldig tykt (men da lengre tørketid), alternativt flere lag over flere dager. Avsluttes med vanlig sparkel (medium).
Klikk her for å svare