Hei! Vår sønn har vært på skorsteinen og kjørt inn sin gåbil i den for deretter å pille løs en masse puss. Så spørsmålet er nå hva jeg skal bruke for å forsøke å restaurere den, hva for puss bør jeg bruke og hvordan skal jeg gå frem for å få det så bra som mulig

takk for svar

• Skadet murpuss foran peis, delvis fjernet, med åpen flamme bak netting.
  • Bilde av peis med flammer bak netting, skadet murpuss synlig under.
  • Mangler murpuss på et hjørne av vegg, eksponerer innsiden av veggen. Synlig skade på grunn av påkjøring med gåbil.
Trist svar, men gjør ingenting i det hele tatt før den lille huliganen slutter å gå rundt med lære-å-gå-vognen, risiko for at det blir flere skader før den tid ;).

• Liker
Daggan Maggan og 2 andre
  • Laddar…
Om du banker på pussen så skal det høres solid ut, hvis det høres hult ut så vil mer løsne.

Skal du reparere det så hadde jeg gått ut fra murmørtel c eller kc.

Ok, men da skal jeg altså
A Alexn72 skrev:
Om du banker på putsen så skal det låte solidt om det lyder hul så kommer mer løsne.

Skal du reparere det så hadde jeg utgått fra murbruk c eller kc
ok men da banker jeg bort det løse/hule og så legger jeg helt enkelt på murbruket. Hva er forskjellen på c - kc? Når det har tørket kan jeg bare male det?

B Blomsterbladh skrev:
Ok, men då ska jag alltså

ok men da banker jeg bort det løse/hule og så legger jeg rett og slett på mørtelen. Hva er forskjellen på c -kc? Så når det har tørket kan jeg bare male den?
C er vanlig og kc er mer kalk. C er hardere enn kc. Du vil ha de svakeste ytterst. Det vil si at hvis din er murt med b mørtel så skal du reparere med c. Bank bort. Våte ned underlaget ordentlig. Pusse. Hold fuktig minst 1 døgn. La tørke langsomt. Vent en uke og mal så.

Er det veldig sprøtt så gjetter jeg mer på at det er hydraulisk kalkmørtel......Sement blir hardt og smuler sjelden av slik kun litt barnlek.

• Liker
cpalm
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Er det veldig sprøtt så gjetter jeg mer på at det er hydraulisk kalkmørtel......Sement blir hardt og smuldrer sjelden opp sånn av bare litt barnlek.
hmm vanskelig å avgjøre, pirker man så løsner det mindre korn,

• Veggen har skade med avskallet materiale, små korn løsner.
Kalkmørtel er så myk at du lett kan skrape med noe skarpt og du kan grave deg ned i materialet. Det kan du ikke gjøre hvis det er noe sementmørtel. Det blir steinhardt.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.