Hei,
Jeg og min mann har startet et prosjekt der vi har åpnet opp en gipsvegg fra ca 10 cm over gulvet og opp til ca 1 meters høyde langs hele veggen (skjært skrått, for det er i en trapp). Min mann har tatt på seg en stor del av jobben med å ordne med elektro og litt annet, og jeg har (dessverre :seenoevil:) blitt ansvarlig for å få på plass nye gipsplater, sparkle og male. Jeg føler meg ganske trygg på sparkling og helt trygg på maling, men hvordan i all verden fester man gipsplater? Det finnes noen stendere (loddrette) men det finnes ikke noe horisontalt å feste på. Sager man til stendere/planker og skrur fast i skjøten? Jeg har lest om OSB-plater? Er det noen andre tips? Jeg er virkelig helt ny på dette (og det er min mann også, ellers ville jeg ha spurt ham altså :)). Gode råd mottas takknemlig!

Tja, skiven skrus fast i reglen. OSB bruker man om man vil ha noe solid å feste skruer i (for f.eks. TV). 60cm c/c skal fungere for kun gips. Enkeltgips fungerer der det får sitte i fred...

om du kan legge ut et bilde av hvordan det ser ut skal du nok kunne få hjelp. dere har altså bare kuttet en del av eksisterende gips for å gjøre noe i veggen og nå vil dere dekke det igjen, typ på samme måte som før, stemmer det?

• Liker
Eva Roos
  • Laddar…
P Peter_Bromma skrev:
om du kan legge ut et bilde av hvordan det ser ut skal du nok kunne få hjelp. dere har altså bare kuttet en del av eksisterende gips for å gjøre noe i veggen og nå vil dere legge tilbake den igjen, typ likt som før, stemmer det?
Det stemmer helt! Her kommer to bilder. Som du ser finnes det en del stendere, så der burde det være ganske "straight forward", men hvordan gjør man det i overkant og underkant? (plasten som sitter der nå er bare midlertidig beskyttelse for å holde isoleringen på plass, så den skal ikke være der).

• Trapp med tretrinn og treverk, omgitt av plastduk som midlertidig beskytter isolasjon i bakgrunnen.
  • Trapp oppført med tretrinn, plastdekke festet til veggen med trestendere som midlertidig holder isolasjonen på plass.
P
S sofiaviola skrev:
Sager man til lekter/planker og skrur fast i fugen?
Akkurat, skru en planke/spillbit i fugene som binder sammen platene.

Handyman 1 skrev:
Precis, skruva en planke/skivebit i skjøtene som binder sammen platene.
Skruer man den biten i de lektene som sitter der? Slik at den er litt bak den gipsplaten som er igjen og også plass nok for å feste ny plate på?

S sofiaviola skrev:
Skruvar man den biten i de reglarna som sitter där? Så att den är lite bakom den gipsskivan som är kvar och också plats nog för att fästa ny skiva på?
Ja, sett en list bak som begge gipsplatene møtes på.
Og fas av gipsplaten som sitter der nå så du kan legge på en glassfiber/papirremse i skjøten.
Så sparkler du med gipsbruk.
Ikke gøy å gjøre jobben 90% nøye og få en synlig sprekk etterpå.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.