Ubehandlet del av kjellervegg med synlig treullit og ujevne overflater. Rør langs venstre kant.

Jeg trenger å "fylle inn" en del av en kjellervegg (se bilde) i et hus fra 68. Underlaget er treullit på veggen, men akkurat denne lille delen er upusset på grunn av at det var en tilstøtende vegg der før som har blitt revet i ettertid.

Tykkelsen på laget trenger å være ca 3 cm der det er som dypest. Hva bør jeg bruke? Finnes det noen form for sparkel som fikser dette, eller er det puss som gjelder? I så fall, hvilken type puss? Det hadde vært fint om man kunne slipe det til noenlunde enkelt når det har herdet.

Pussmørtel, skal ta C 3mm.

Jeg ville tatt gipsputs... Jeg ville ha lagt inn noen armering eller en plate bak, ellers sprekker det raskt.
Gipsputs går ikke an å slipe, så bygg ikke for høyt, men avslutt i stedet med vanlig sparkel.

anders07 anders07 skrev:
Jeg ville valgt gipsmørtel... Jeg ville lagt inn noen armering eller en plate bak, ellers sprekker det raskt. Gipsmørtel kan ikke slipes, så bygg ikke for høyt, men avslutt i stedet med vanlig sparkel.
Nei, ifølge TS er dette en kjellermur, og er det da en kjellermur hvor det kan trenge gjennom fukt, ville jeg virkelig holdt meg unna gipspuss og vanlig sparkel med fare for at det løsner opp og slipper på sikt. Er det derimot ingen fare for gjennomtrengende fukt, så er produktene helt riktige. Ellers ville jeg anbefalt en betongbasert produkt som Pussmørtel.

• Liker
Hans-Olof Söderberg
  • Laddar…
Er pussmørtel C slipbart i etterkant eller må man passe seg og legge litt mindre og så sparkle over?

slacker slacker skrev:
Nja, ifølge TS er dette en kjellervegg og er det da en kjellervegg der det kan eventuelt trenge igjennom fukt bør jeg virkelig holde meg unna gipsbruk og vanlig sparkel med risiko for at det løses opp og slipper på sikt. Er det derimot ingen risiko for gjennomtrengende fukt så er produktene helt korrekte.
Ellers så ville jeg anbefalt en betong-basert produkt typ Pussmørtel.
Sant i vanlige fall men med treullit i veggen er nok gipsmørtel det minste problemet om det skulle trenge gjennom fukt...

C _Chris skrev:
Er pussmørtel C slipbart i etterkant eller må man passe seg og legge litt mindre og deretter sparkle over?
Det er ikke slipbart!

Träulliten er ikke fuktfølsom.

K
Treullen ser ut til å være uarmert, og det får meg til å anta at huset er eldre. Fram til 50-tallet var kalkmørtel/kalkpuss dominerende. Du kan ta en bit og forsøke å smuldre mellom fingrene, er det lettsmuldret og igjen blir sand og støv, er det nærliggende å tro at det er kalkmørtel, alternativt en veldig mager KC-mørtel. Det var ikke like fint industrialisert før og mange pusser blandet man på stedet samt at sementen var dyr, derfor er det vanskelig å bedømme hvor mye sement pussen kan tenkes inneholde.

"Reglene" ved pussing er å reparere med samme kvalitet eller svakere. Jeg ville sett på en hydraulisk kalkmørtel, alternativt en KC50-50, dvs C-mørtel som sterkest. Puss sliper man ikke i etterkant, men man skurer fram riktig overflatestruktur før det har blitt for hardt, dvs innen de nærmeste timene fra påføringen avhengig av sugeevnen i underlaget. Jeg ville unngått gipsmørtel og sparkel på yttervegger, noe jeg antar dette dreier seg om med tanke på treullen.

For kalkmørtel så pleier det å være 3 ganger kornstørrelsen i tykkelse per påføring, sementmørtlene pleier å være mer generøse med tykkelsen. Treullen skal man grunne før de riktige påføringene, du kan gå inn på treullits hjemmeside og laste ned instruksjonene der.

Det framgår ikke hvor stor overflate, men om det bare er som bildet, dvs 15-20cm bredt, hadde jeg latt være å armere om øvrige vegger ikke viser tendenser til sprekker i skjøtene mellom treullsplater. Men dreier det seg om betydelig større overflater, hadde jeg armert i det minste skjøtene med et pussnett som er cirka 19x19mm og 1mm gods på trådene, typ serpo 323 eller rullen fra Biltema som koster 35% av Webers pris for tilsvarende produkt.

K KjellTimell skrev:
Treullen ser ut til å være uarmert, og det får meg til å anta at huset er eldre. Fram tom 50-tallet var kalkmørtelen/kalkpussen dominerende. Du kan ta en bit og forsøke å smuldre mellom fingrene, er det lettsmuldret og det blir igjen sand og støv så er det nærliggende å tro at det er kalkmørtel, alternativt en veldig mager KC-mørtel. Det var ikke like fint industrialisert før, og mange pussblandinger ble blandet på stedet, samt at sementen var dyr hvilket gjør det vanskelig å bedømme hvor mye sement pussen kan tenkes å inneholde.

"Reglene" ved pussing er å reparere med samme kvalitet eller svakere. Jeg hadde sett på en hydraulisk kalkmørtel, alternativt en KC50-50, dvs C-mørtel som sterkest. Puss sliper man ikke i ettertid, men man skurer fram riktig overflatestruktur før det har blitt for hardt, dvs innen de nærmeste timene etter påføringen avhengig av sugningen i underlaget. Jeg hadde unngått gipspuss og sparkel på yttervegger, hvilket jeg antar at dette dreier seg om med tanke på treullen.

For kalkmørtel pleier det å være 3 ganger kornstørrelsen i tykkelse per påføring, sementmørtel pleier å være mer sjenerøse med tykkelsen. Treullen skal man grunne før riktige påføringer, du kan gå inn på treullits hjemmeside og laste ned anvisningene der.

Det fremgår ikke hvor stort området er, men hvis det bare er som på bildet, dvs 15-20cm bredt hadde jeg latt være å armere hvis øvrige vegger ikke viser tendenser til sprekker i skjøtene mellom treullsplater. Men dreier det seg om betydelig større områder hadde jeg armert i det minste skjøtene med ett pussnett som er cirka 19x19mm og 1mm gods på trådene, type serpo 323 eller rullen fra Biltema som koster 35% av Webers pris for tilsvarende produkt.
Det stemmer veldig bra; pussen er hvitfarget og lett å smuldre opp (man kan dra neglene i den og ser da avtrykk). Kan det være kalkpuss da altså. Har du eksempel på produkt som er egnet?

Det dreier seg om et begrenset område ca 20 cm x 1,5 m som skal pusses.

K
Ja, det høres ut som kalkpuss. Men det er selvfølgelig vanskelig å si om den inneholder en skvett sement også uten å gjøre en 10kkr analyse, noe som er litt overkill. Men går du for et kalkbruk kan du ikke gå feil.

Et vanlig C-bruk er nesten umulig å smuldre mellom fingrene eller ripe med en negl og har en gråere nyanse, mens kalkpussen har en hvitere nyanse.

Et hydraulisk kalkbruk fra Finja eller Weber fungerer nok, disse tilsvarer NHL5, dvs. et sterkt hydraulisk bruk. Egentlig burde du ha et litt svakere hvis du kan dra neglen i det uten å skade neglen. Snarere NHL2 eller NHL3,5.

Jeg hadde tilsvarende puss som deg i kjelleren som jeg tynnpusset nå i uken, jeg gikk for et NHL2 bruk etter anbefaling fra Målarkalk. Deres bruk er vel mer rettet mot restaureringer og kulturmerkede objekter og er dermed dyrere enn Finja og Weber. Bor du i Stockholm kan du kjøpe disse fra Bygma teglforsalget i Högdalen.

Takk! Weber 142 ser ut til å ha litt lavere styrke, ville det fungert tror du?

Hmmm... ettersom jeg ikke skal pusse oppå eksisterende pusslag men heller direkte på treulliten så er jo spørsmålet om det ikke fungerer like bra med vanlig Pussbruk C likevel. Tenker jeg riktig?

K
Det kan funke og det kan sprekke i skjøten. kalk og C-mørtel har ulike elastisiteter/bevegelsesevner. Også ved reparasjoner av fasader anbefales det at man ikke blander mørteltyper, der pleier man jo å hugge ned bom og pusse om.

Klart, man får 3 sekker C-mørtel til prisen av en kalkmørtelsekk. Men i ditt tilfelle er det så liten overflate at en sekk burde rekke. :) Hvis det er tilgjengeligheten på kalkmørtelen som er besværlig, så sjekk med Beijer om du har noe i nærheten, de pleier å ha bra sortiment av mørtel.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.