Vil først klargjøre at jeg er helt ny på dette med å fikse hjemme, så bruk gjerne ikke for fagmessig språk i svarene for da kommer jeg ikke til å forstå, takk! :)

Jeg har etter at jeg rev bort alle tapeter og lister oppdaget at jeg har en ganske dårlig del av en innervegg.

Det finnes en tidligere reparasjon som jeg tror er renovasjonsgips (i alle fall en tynn gipsplate) og sparkel. Litt uklart hvor stor den er, men i midtdelen av reparasjonen i høyde med den røde overkanten høres det "hullete" ut.

Hvordan går jeg frem for å fikse dette?

Rens alt løst og bare fylle den med husfix?
Slå ned så jeg kan sette en gipsplate også på den nedre delen?
Ta frem hammeren og fjerne alt løst og den gamle reparasjonen og gjøre det helt om fra begynnelsen?

Takknemlig for all hjelp og tips som kan fås!

• Vegghjørne med avskallet maling, synlig murverk og rester av gipsskive. Rød firkant markerer området med tidligere reparasjon og synlig skade.
Sist redigert:
Begynn med å banke løs alt løst og børst/støvsug rent (bruk en byggstøvsuger og ikke din vanlige hjemmestøvsuger fordi den snart går i stykker ellers!).

Du kan bruke husfix, men også gipsmørtel (f.eks. https://www.hornbach.se/shop/Gipsputs-BAUMIT-25kg/7196557/artikel-detaljer.html). Bland det til en tykkelse som tannkrem omtrent.
Bruk en blomstersprøyte for å fukte veggen litt før du påfører mørtelen, og vær forsiktig så du ikke legger det på for tykt siden mørtelen ikke kan slipes ned!

Avslutt med vanlig sparkel og slip det plant.

• Liker
tbgbg
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Begynn med å løsne alt løst materiale og børst/støvsug rent (bruk en byggstøvsuger og ikke din vanlige støvsuger hjemme da den snart går i stykker ellers!).

Du kan bruke husfix men også gipsmørtel (f.eks. [lenke]). Bland det til en konsistens som tannpasta omtrent.
Bruk en blomstersprøyte for å fukte veggen litt før du påfører mørtelen og vær forsiktig så du ikke legger på for tykt siden mørtelen ikke kan slipes ned!

Avslutt med vanlig sparkel og slip det plant.
Så hvis jeg forstår riktig blir både husfix og gipsmørtel veldig hardt og er ekstremt krevende å slipe ned hvis man skulle legge på for tykt?

Når jeg googlet dukket det også opp gipsgips, er det et alternativ?

Gipsbruk, gipsputs = Same same. Ikke så spesielt hardt å slipe.

• Liker
tbgbg
  • Laddar…
Har banket litt forsiktig og fjernet masse løst og oppdaget at det ser ut til å gå en type ledning som blir eksponert, spiller dette noen rolle eller er det bare å fortsette med husfix/puss?

• En knapp ledning blir synlig bak løs puss i en vegg, omgitt av smuldrende materiale.
tbgbg tbgbg skrev:
Har banket litt forsiktig og pirket ut masse løst og oppdaget at det ser ut til å gå en type ledning som blir eksponert, spiller dette noen rolle eller er det bare å kjøre på med husfix/puss?
Så kan gamle radiatorrør se ut, det svarte er isolasjon som er najad med ståltråd. Kan det være det du har i veggen?

• Liker
tbgbg
  • Laddar…
J john.h skrev:
Så kan gamle radiatorrør se ut, det svarte er isolering som er najad med ståltråd. Kan det være det du har i veggen?
Ja det er kanskje rimelig, huset er bygd rundt 1961.

Veggen til venstre (på bildet fra første innlegg er en yttervegg) og det er kanskje derfor veggen har "sprukket" der, pga forskjellen i temperatur?

Og hvis det er radiatorrør, trenger jeg å gjøre noe spesielt når jeg prøver å fikse hullet?

Bumpar tråden.

Er det bare å kjøre på til tross for eventuelle radiatorrør eller trenger jeg å gjøre noe spesielt?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.