Da vi flyttet inn, hadde noen laget en badstue i en garderobe i kjelleren som vi fra starten av hadde som mål å rive, da den er alt annet enn korrekt bygget. Nå har vi revet den, og det var jo mildt sagt en opplevelse, ventilen var blokkert med glassull, treverk og glassull på veggene, fulgt av dampsperre, og ytterst badstupanel. Veggen med ventilen er en yttervegg i kjelleren. Mange av lektene så ut til å ha ligget på havbunnen i mange år.
Vår plan nå er å jevne til veggene hjelpelig og ha rommet for oppbevaring så det er med andre ord et perfekt rom for å lære seg å fikse i kjelleren. Føler derimot at jeg har dårlig oversikt over arbeidsmomentene og materialene jeg bør bruke.
Huset er fra 60-tallet, kjellerveggene har blokkene man ser på bildene nedenfor og på enkelte steder ser man en porøs blåfarget betong, så jeg gjetter på blåbetong.
Her gjetter jeg på at bryteren har sittet inne i rommet, men den som bygde badstuen har snudd på den, ikke noe vakkert arbeid verken på innsiden eller utsiden. Tanken med strømmen er å enten fylle igjen eller helt fjerne strømmen for senere bare ha utenpåliggende. Vet heller ikke grunnen til at man har vært nødt til å trekke VP-rør fra tak til vegg synlig. Uansett løsning vil jeg selvsagt sørge for at det ikke ligger løs FK på den måten.
Sprekken som går i hjørnet ovenfra ventilen, som ligger til venstre i bildet, er gjennomgående og man kan se sprekken fra det tilstøtende rommet. Det vil si den hvite veggen til høyre i andre bildet ovenfor er en innervegg og veggen der det har sluppet mye puss er yttervegg.
Dette er sprekken sett fra det tilstøtende rommet, til høyre er ytterveggen. Hva jeg husker har sprekken alltid sett slik ut de 5 årene vi har bodd her.
Overveielser:
- Bør man ta inn noen for å vurdere den gjennomgående sprekken?
- Jeg hadde planer om å åpne opp og få bort alt som sitter løst, noe jeg tror er ganske mye. Dette med hjelp av enten vinkelsliper eller pigge opp med en meisel på borehammeren. Deretter fylle igjen med Ardex A46.
Derimot føler jeg meg usikker på om det er riktig fremgangsmåte eller om man bør gjøre det på en annen måte og med et annet materiale.
- Bør man armere med noe?
- Det blir også ganske dype reparasjoner enkelte steder, så der er jo spørsmålet om Ardex A46 er passende?