Hei, når vi rev ned det vi trodde var en vanlig strukturtapet, men som viste seg å være en tykk plast-/vinyltapet, hadde pussen og murmørtelen nederst på veggen nærmest blitt omdannet til sand. Tilbake ble denne flotte veggen. Finnes det noen som har tips om hvordan man skal gå frem for å bygge opp igjen? Har forsøkt å få tak i murere, men ingen ser ut til å ville ta dette (for dem) lille oppdraget, så alle tips tas imot med takk da det ser ut til at vi må gjøre det selv. Huset ble bygget rundt 1927 og dette er en innervegg.
Det kan dere pusse opp igjen. Så hvor nøye dere skal være avhenger jo av hva dere skal gjøre med veggen.
Kjøp en passende pussmørtel og bland etter instruksjonen. En pussbrett og noen sparkler i passende størrelser er bra å ha også.
Skal det bli glatt og fint kan dere sparkle det ytterste laget med sandspakkel.
Jeg har bodd i et hus der innerveggene bestod av krisetidsbetong og stein, mest stein, så hver gang man skulle bore et lite hull falt halve veggen ned. I begynnelsen brukte vi husfix, som fungerte utmerket men ble ganske dyrt så deretter kjøpte vi mørtel på sekk og blandet. (Husfix har noen andre ulemper også men iblant er det kjempebra.)
Kjøp en passende pussmørtel og bland etter instruksjonen. En pussbrett og noen sparkler i passende størrelser er bra å ha også.
Skal det bli glatt og fint kan dere sparkle det ytterste laget med sandspakkel.
Jeg har bodd i et hus der innerveggene bestod av krisetidsbetong og stein, mest stein, så hver gang man skulle bore et lite hull falt halve veggen ned. I begynnelsen brukte vi husfix, som fungerte utmerket men ble ganske dyrt så deretter kjøpte vi mørtel på sekk og blandet. (Husfix har noen andre ulemper også men iblant er det kjempebra.)
Tusen takk! Har forstått at man helst skal ha samme eller mykere materiale når man fikser slik som dette. Jeg tenker at det antagelig er kalkmørtel men kunne man likevel bruke gipsmørtel tro? Alle synes at det er lettere å jobbe med…Jiji skrev:
Det kan dere pusse opp igjen. Så hvor nøye dere skal være avhenger jo av hva dere skal gjøre med veggen.
Skal det bli glatt og fint kan dere sparkle det ytterste laget med sandsparkel.
Jeg har bodd i et hus der innerveggene besto av krigsbetong og stein, mest stein, så hver gang man skulle bore et lite hull ramlet halve veggen ned. Til å begynne med brukte vi husfix, hvilket fungerte utmerket men ble ganske dyrt så vi kjøpte mørtel på sekk og blandet selv. (Husfix har noen andre ulemper også men noen ganger er det veldig bra.)
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Hvordan reparere og pusse opp innvendige vegger på sokkel?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Reparere innervegger i kjeller 1920-tallshus
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Hvordan fikser jeg pussløsning på kjellerinnervegg best på en 40-talls villa
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi