Forrige eier gjennomførte en baderomsrenovering etter en fuktskade for litt over 6 år siden, i forbindelse med det ble det laget nye avløps- og vannstammer til bad, kjøkken og WC. Stammene går gjennom betongdekke mellom kjelleren og entreplan.
Jeg tenkte jeg skulle ha det moro i vinter med å pusse igjen hullene nedenfra. Ovenfra er det sparklet/(støpt?) og nytt flislagt i WC samt tettet i kjøkken under skap samt isolert med fugeskum, men i kjellertaket er det fortsatt ikke avsluttet.
Jeg tenkte å pusse igjen hullet med sementmørtel-A i omganger for deretter å pusse med pussmørtel-C og få en jevn overflate. Valget av pussmørtel-C er for at det skal fungere med eksisterende puss i kjellertaket, spesielt ved partiet over kjellervinduet der det sitter treullit.
Fungerer sementmørtel-A for å fylle igjen eller skal jeg forsøke å pusse med finbetong eller grovbetong, som jeg mistenker blir for løs å pusse med og må støpes?
Best hadde det selvfølgelig vært hvis de som gjorde entreprisen hadde støpt igjen hullene ordentlig ovenfra når det var åpent, men det var før min tid.
På det siste bildet ser man en mindre reparasjon jeg gjorde for noen år siden med pussmørtel-C som jeg hadde til overs fra et annet pussarbeid, det fungerte bra så jeg tenkte å avslutte med det når jeg reparerer de store hullene.
Kjør pussmørtel C rett gjennom. Men de store hulrommene må du fylle med noe for mørtel krymper. F.eks. gråstein, tegl som du har hugget til eller en bit leca som passer.
Kjør pussemørtel C rett gjennom. Men de store hulrommene må du fylle med noe for mørtel kryper. For eksempel gråstein, teglstein som du har hugget til eller en bit leca som passer.
Hm, fylle nedenfra? Du mener å presse fast mindre biter av tegl/lecablokker/lettbetong, med så god passform som mulig, i C-mørtel? Man trenger vel støtte nedenfra før mørtelen tørker?
Hm, fylle nedenfra? Du mener trykke fast mindre biter av tegl/leca/lettbetong, med så god passform som mulig, i C-bruk? Man vil vel trenge støtte nedenfra før bruket herder?
Vanner du underlaget (sprayflaske) og kaster på bruket så kan du bygge et par cm om gangen uten at det faller ned.
Hvorfor ikke bare en sekk gipsmørtel og så er du i prinsippet ferdig? Betydelig klissete enn et sementbasert produkt og betydelig smidigere å jobbe med i tak. Litt hønsenetting eller lignende i verste fall hvis det er større hull som skal fylles så det henger igjen
Hvorfor ikke bare en sekk med gipsmørtel og så er du i prinsippet ferdig? Betydelig klebrigere enn et sementbasert produkt og betydelig enklere å jobbe med i taket. Litt hønsenetting eller lignende i verste fall hvis det er større hull som skal fylles så det henger igjen
Fordi jeg er gjerrig Nei, spøk til side, krymper det ikke på samme måte som pussmørtel? Når jeg har reparert med gipsmørtel pleier det å synke ganske mye, dypere hull må alltid pusses i omganger.
Det er både vanskelig å pusse tak og det en veldig vanskelig overflate å få inn en vanlig mørtel (til og med a eller c som du skrev) og siden det er betong finnes det mange gode produkter (Sika Quick, sto gm1, ardex a46, Weber ef 260) som du kan bygge opp til 5 cm per gang med og er veldig klebrige (stopp likevel inn litt steiner i hullene der det er for dypt for å spare pengene). Taket ser ut til å være pusset med c-mørtel så du må holde betongen et stykke unna ferdig overflate for å gjøre det siste med c-mørtel.
Fordi jeg er gnien Neida, spøk til side, krymper det ikke på samme måte som pussmørtel? Når jeg har reparert med gipsmørtel pleier det å synke ganske mye, dypere hull må alltid pusses i omganger.
Er det virkelig gipsmørtel du har brukt før? gipsmørtel synker ikke, og med passende nett eller fyllmateriale kan du gjøre alt med en sekk i ett sveip
Er det virkelig gips du har brukt før? Gips synker ikke og med passende nett eller fyllmateriale så gjør du alt med en sekk i ett sveip
Når jeg reparerer mindre hull i puss, typisk etter å ha revet en gulvsokkel, så bruker jeg alltid gips. Mer lettarbeidet enn mørtel samt tørker raskere. Uansett hvordan jeg blander så synker det litt, så skal man ha en jevn overflate blir det å pusse i omganger.
Gipsputs synker ikke!
Jeg hadde brukt det, men latt de siste millimeterene være og tatt det i en andre omgang for å få fin overflate.
Vann med blomstersprayflaske og kast opp små klumper i hullet. Bland gipsputs slik at du kan svinge sparkelspaden opp og ned og at det ikke skjelver hvis du rister sparkelspaden.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.