Vi har bygget inn en veranda som står på en eksisterende grunnmur fra 1929. Verandaen har krypkjeller og i dag boret jeg opp et hull for å sette inn et 200x200 mm ventilgitter. Muren er støpt med ganske sparsomt med sement og full av naturstein.

Selvfølgelig traff jeg midt på en større stein. I stedet for å forsøke å sprekke den valgte jeg å ta et nytt forsøk rett ved siden av. Også der var det stein, men jeg klarte å frigjøre den etter å ha boret rundt. Dermed ble det ganske mye mer skade på muren enn det gitteret dekker. Tanken er at grunnmuren skal pusses opp, men det vil ta litt tid siden en ny trapp skal bygges først. Jeg vil fylle igjen hullet jeg begynte med, samt bygge opp noe som ser litt mer ut som en kanal enn at man har laget hull med stridsvogn.

Mitt spørsmål til folket er hvilket produkt jeg bør bruke for å fikse dette. Murpuss, og i så fall hvilken type? Eller noe pussemiddel? Tykkeste reparasjon blir ca. 70 mm og på det tynneste stedet kanskje 10 mm. Hvordan ville dere ha gjort det?

En murvegg med et stort hull fylt med naturstein. En hånd holder et ventilgitter ved siden av hullet. Veggen er ujevn og slitt.

Hul i gammel grunnmur fra 1929 med avdekket naturstein etter oppbiling, omgitt av grå murpuss, med jord og småstein på bakken under.

Ventilgitter installert på en grov grunnmur med synlig hull ved siden av. Skjærer gjennom steinete betong. Grus ligger ved bunnen av muren.

Beste svar

S
Duger med litt sementmørtel, men bygg ikke ut helt, da har ompussen litt å feste på

• Liker
Bernieberg
  • Laddar…
Det ble sementbruk og det fungerte fint. La på mye mer enn man bør i en omgang så det ville gjerne kalve, men fikk til noe fornuftig til slutt. Skal bare være noenlunde pattedyrstett i påvente av at vi gjør ved grunnlaget ordentlig.

Kan vel få hvilken som helst murer litt tårevåt!

Muret hull i grunnmur fylt med sementmørtel, viser et lukket rom med ujevn overflate og murrester rundt området.

Grå murvegg med nytt håndverk i sement rundt en lufteventil. Løs grus og steiner ved murens base.

S
For å gjøre en lang historie kort, det du har gjort er perfekt :) tårevåte murere må du lete etter
Bra med en kvittering på det man har gjort

• Liker
Bernieberg
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.