Marike
Ytterveggen er bygd av murt 8 cm (eller 10 cm, husker ikke helt), leca som er pusset. Har noen sprekker i veggen som varierer i størrelse etter hvilket vær det er. Tror det er rammeverket i tre som beveger seg. Hvordan reparerer man slik at det varer? Jeg antar at sprekken går tvers igjennom, jeg vil altså gå i dybden med løsningen slik at veggen blir hel, ikke bare pynte på overflaten.

Har lest om en del lim som for eksempel pl400, kan man få inn sånt slik at man limer sammen veggen. Vil jeg da få en ny sprekk et annet sted? Veggen det handler om er 12 meter lang.

Er alternativet å lage en elastisk fuge midt på veggen? Jeg står ganske rådvill akkurat nå og vet verken ut eller inn.

Finnes det kanskje proffer på BH som vil råde?

Marike
Hmm, ingen som vet?
Nå, kanskje kom jeg på det selv nå. Vattenglas burde gå an å sprøyte inn i sprekkene, https://www.bauhaus.se/flamskyddsmedel-nitor-vattenglas-natron og lime på dypet.
Fikser til en kork med kapillarrør, borer et lite hull 70mm inn øverst, så er det bare å fylle på.
Er jeg for optimistisk?
Kanskje, men det er verdt å prøve, eller?

Høres ut som en merkelig konstruksjon med så tynn lecavegg? Å lime tror jeg dessverre ikke noe på. Har du noe nett i pussen i dag?

• Liker
guggen
  • Laddar…
Marike
Stefan N Stefan N skrev:
Høres ut som en merkelig konstruksjon med så tynn lecavegg? Å lime tror jeg ikke et døyt på dessverre.
Har du noe nett i pussen i dag?
Tja, merkelig, kanskje, 9 cm er de, skal være det samme som en teglstein, ca. Huset var ment for tegl men byggmesteren som fikk oppdraget tryllet i kontrakten så jeg fikk bekledningen som tilvalg, novis og fattig som man var ble vi tvunget til å velge det billigste alternativet, men det holder, har gjort siden 1983, malt 3 ganger.
Har rengjort og det viste seg at pussen sitter men det ytterste har blitt til sand, dermed har fargelaget sluppet. Men det har bare skjedd der det finnes sprekk, kanskje har fukt trengt inn og forårsaket dette.
Var akkurat og kjøpte vannglass og en lecablokk, så jeg kommer til å teste tesen.
Så klart vil jeg redegjøre for resultatet, jeg kan ikke være alene om nevnte problem.
Nei, ikke noe nett.

Sist redigert:
N
Bilder er aldri feil om man vil få råd.

Marike
Får vel se om jeg kan ta et bilde da, men det er ikke mye å se, fargen har sluppet siden det ytterste på pussen har mistet bindemiddel ved defekter. Så ser jeg det.
Sørsiden er nå klar for maling etter oppbygging av strukturen, fant slipp mot nord også, vannrett og uforklarlig, muligens har det ligget snø mot veggen for mange år siden.
Når det gjelder mitt eksperiment er det pågående, konstaterer at det limer men også at det tar en evighet samt når vannklasset renner igjennom, må jeg tilsette mange ganger med lang tid imellom og det går med mye vg så jeg legger ned prosjektet inntil videre.
Fargen jeg maler med er opprinnelig Snowcem og nå Cempexo ettersom de sluttet å selge Snowcem i Sverige og jeg ble anbefalt Cempexo som erstatning, men jeg tror ikke det handler om fargen.

Marike
Man ser tydelig en " ås ", varmt, tørt vær har dratt sammen veggen, dette mot sør og vest. Reparerer jeg nå vil trolig sprekken komme tilbake når trestammen blir fuktigere.
Sprukket vegg nærbilde viser en tydelig sprekk i en strukturert hvit overflate, forårsaket av tørre værforhold. En sprekk i en grå vegg, sannsynligvis forårsaket av tørt vær som har trukket sammen trestammen. Bildet viser en del av et eksperiment. Sprukket murvegg med små grå steiner og en mørkere fuktig del på toppen, brukt i eksperiment for å måle påvirkningen av værforhold på konstruksjonen.
Samt bilde på pågående eksperiment.

Marike
Beviselig limer vattenglas sammen lecablokken. Hvor sterkt vet jeg ikke men antar at tålmodigheten har betydning. Anser eksperimentet avsluttet. Lecablock henger bundet med tau til stativ, viser forsøk der vattenglas limer sammen blokkene i garasjen.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.