Vår betongtrapp har frosset i stykker en del i vinter, så vi må reparere den før neste vinter. Etter en masse lesing her på forumet har jeg kommet fram til at jeg burde banke løs så mye løst som mulig og deretter på med ny betong. Da jeg begynte å banke bort løse biter så jeg at det ser ut som om trappen består av en blanding av steiner (noen cm store) og SAND og bare det ytterste skallet på rundt 2-3 cm er betong. Kan det stemme? Dette innebærer at jeg om jeg vil nok kan slå i stykker hele trappen når jeg slår der betongen har løsnet. Og jeg trenger ikke engang slå veldig hardt, men det faller ikke ut av seg selv heller. Så nå lurer jeg på hvor mye jeg skal banke løs. Holder det med det som jeg får bort med en stålbørste og litt som man tydelig ser sitter løst, eller burde jeg slå litt halvhardt med en hammer til ingenting løsner mer med risiko for at halve trappen faller fra hverandre? Jeg vil jo ikke slå i stykker trappen selvfølgelig, men lurer samtidig på om det er verdt å legge ny betong på den der stein-sand-blandingen eller om det kommer til å falle av igjen med en gang.
Det er på to steder. Det ene stedet er bare hjørnet på siden, så der er det nok ikke noe problem. Blir jo ikke utsatt direkte heller. Det andre stedet er på et trappetrinn, en flate på kanskje 30-40 cm bredt ganger 15 cm (sett ovenfra) og på et sted litt ned på siden. Jeg antar at det som er borte er mellom 2 og 4 cm tykt. Jeg skal se om jeg kan legge ved et bilde senere, men jeg syns ikke man ser særlig godt på bildet hvor stort det er.
Hei..
Hvordan har det gått med trappen din? Jeg har nemlig nøyaktig samme problem og vurderer hvordan jeg skal gjøre det. Ser reparasjonen din ut til å holde?
Jeg har hyret inn et firma for å gjøre om på fremsiden, noe som også inkluderer å kle inn trappen i stein (lignende klinker), men de sier at trappen er for ødelagt/dårlig tilstand for å repareres og at vi trenger å støpe trappen på nytt. Etter å ha lest beskrivelsen din, ser det ut som trappene våre er i lignende tilstand. Hvordan resonnerte du rundt det å reparere trappen kontra å støpe en ny?
Jeg synes at når jeg har googlet rundt, er det mange som sier at det aldri blir helt bra å reparere trappen. At det ofte sprekker igjen og at man må holde på med reparasjoner hele tiden.
Jeg ville gjerne høre dine refleksjoner samt hvordan det har gått med reparasjonen, og om du er fornøyd med resultatet.
All info vil hjelpe.
//David
Hvordan har det gått med trappen din? Jeg har nemlig nøyaktig samme problem og vurderer hvordan jeg skal gjøre det. Ser reparasjonen din ut til å holde?
Jeg har hyret inn et firma for å gjøre om på fremsiden, noe som også inkluderer å kle inn trappen i stein (lignende klinker), men de sier at trappen er for ødelagt/dårlig tilstand for å repareres og at vi trenger å støpe trappen på nytt. Etter å ha lest beskrivelsen din, ser det ut som trappene våre er i lignende tilstand. Hvordan resonnerte du rundt det å reparere trappen kontra å støpe en ny?
Jeg synes at når jeg har googlet rundt, er det mange som sier at det aldri blir helt bra å reparere trappen. At det ofte sprekker igjen og at man må holde på med reparasjoner hele tiden.
Jeg ville gjerne høre dine refleksjoner samt hvordan det har gått med reparasjonen, og om du er fornøyd med resultatet.
All info vil hjelpe.
//David
davcar: Jeg har også forstått det som at det er vanskelig å reparere, men det høres dyrt ut å støpe en ny, og jeg liker ikke å lage nytt ved minste tvil. Så jeg har resonert som at jeg ikke har mye å tape ved å reparere trappen. Viser det seg at det ikke fungerer, kan jeg jo alltid la støpe en ny om noen år.
Det blir jo kanskje litt vanskeligere om du vil kle inn trappen. Da kan det jo være greit å vite hvordan det går fra starten...
Jeg har børstet den ren og satt på finbetong nå. Det ser ut til å sitte veldig bra synes jeg. Men om det virkelig fungerer, viser seg nok først etter iallfall første vinteren. Så dessverre har jeg nok ingen erfaringer å dele med meg av ennå.
Helioz: Vi har bare bodd i huset 3 vintre, men etter at jeg skled ned trappen gravid i 5. måned andre vinteren vi bodde her, har jeg saltet ganske ordentlig for å slippe å falle igjen. Jeg lurer også på om det kan være derfor den gikk i stykker, så jeg reparerer og fremover får vi prøve å unngå å salte trappen, så kanskje den klarer seg bedre.
Jeg har børstet den ren og satt på finbetong nå. Det ser ut til å sitte veldig bra synes jeg. Men om det virkelig fungerer, viser seg nok først etter iallfall første vinteren. Så dessverre har jeg nok ingen erfaringer å dele med meg av ennå.
Helioz: Vi har bare bodd i huset 3 vintre, men etter at jeg skled ned trappen gravid i 5. måned andre vinteren vi bodde her, har jeg saltet ganske ordentlig for å slippe å falle igjen. Jeg lurer også på om det kan være derfor den gikk i stykker, så jeg reparerer og fremover får vi prøve å unngå å salte trappen, så kanskje den klarer seg bedre.
Vi hadde en trapp i samme tilstand. Trolig bygd på 40-tallet, noe som betyr minimalt med sement og altså ikke så mye som holder sammen. Det var i prinsippet bare betong ytterst og resten kan beskrives som stein blandet med sand,
Vi rev og bygde ny i tre. Føltes ikke verdt å legge arbeid på den gamle når utgangsmaterialet var så dårlig.
Vi rev og bygde ny i tre. Føltes ikke verdt å legge arbeid på den gamle når utgangsmaterialet var så dårlig.
Ja, jeg har merket det.Stefan N skrev:
Jeg har også vurdert å bygge en ny trapp i tre, men vi har et vindu under trappen som uansett er ganske hyggelig å ha, og med en tretrapp blir det jo helt innbygd. Ja ja, vi får vel se hvordan det blir i lengden.
Klikk her for å svare