Jeg skal til å renovere et av rommene i kjelleren (som er innredet, isolert og fuktfri boligareal), fremfor alt vil jeg bli kvitt den forferdelige glassfibertapeten/vevtapeten som sitter på veggene. Det sitter også en lignende vevtapet i taket, men med et annet mønster. Her kommer bilder av rommet:

Veggen med mønstret våvtapet, to skruer synlige.
Kjellerrom med sofa, seng og bord, tretrapper i hjørnet, både vegger og tak med strukturert tapet, lysinnslipp fra lite vindu.
Kjellerom med tregulv, trapp opp til høyre, senger og møbler i midten, hvite preget tapetvegger. Lys kommer fra et vindu til høyre.

Ok, så nå har jeg fundert på et par alternativer.

Det første alternativet er også det enkleste og dyreste, nemlig å kjøpe panel. Kostnaden for renoveringen ville blitt ca 25 tusen kroner, har jeg regnet ut. Det gjorde at jeg regnet bort alternativet da jeg i stedet fikk tips om råspont. Å male råspont selv og sette opp både på vegger og tak, lander på ca 15 tusen kroner, noe som er mer passende. I disse tallene har jeg, foruten trevirke, regnet med også maling, lekter, dykkert og så videre.

Deretter leser jeg mye om at det skal være mulig å både fjerne vevtapeten og male den. Jeg er ikke helt med på hvorfor jeg skulle male den - strukturen er vel fortsatt der og skinner gjennom, ikke sant...? Likevel foreslås det litt her og der å kun male. Men det må vel i så fall kombineres med sparkling, noe som nevnes her: http://www.byggahus.se/forum/farg-mala-tapetsera/124279-vad-ar-detta-sorts-vaggbekladnad-tapet.html

Eller finnes det en maling som kan "tette igjen" strukturen som jeg ikke kjenner til? Jeg leser også om "renoveringstapet" som kan gjøre samme jobb - hva blir billigst forutsatt at jeg skulle kjøpe sparkling av en maler?

Det jeg også leser om er å fjerne vevtapeten. Men det føles ikke som et godt alternativ - jeg vet ikke hva som finnes derunder (huset ble bygget i 1934). Gi gjerne beskjed hvis dere synes jeg burde vurdere å fjerne vevtapeten (og i så fall, hvilken fordel gir det?).

Så, hva er det jeg egentlig trenger hjelp med? Jo. Foruten at generelle kommentarer er velkomne om at jeg tenker riktig, så er mitt første spørsmål:

Hvordan tror dere at resultatet estetisk sett blir, med råspont sammenlignet med å sparkle og male/tapetsere? En faktor som spiller inn her, er at det er lavt under taket. Så uansett om det er tapet eller råspont, bør det kanskje legges slik at det dannes vertikale linjer? Det burde vel gjøre at det føles høyere?

Spørsmål nummer to er om dere har kommentarer på å velge sparkling på tapetet mot å sette opp renoveringstapet (f.eks. Easy Cover eller lignende). Blir det billigere eller bedre å ansette en maler for bredsparkling, vs å kjøpe alle lengder som kreves? Det handler om ca. 40 m² gulv-/takflate og ca. 60 m² veggflate.

Jeg lurer også på om noen har sett et lignende renoveringsprosjekt et sted, for å hente inspirasjon fra. Det vil si et rom som er lite, men har en søyle i midten. Forutsetningene føles ganske dårlige, så det hadde vært interessant å se om man kan gjøre noe bra dersom man går "all-in" :)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.