Skal sette litt renovasjonsgips på en tretexvegg, tenker at jeg skrur litt overalt da det er planker osv bak. Men i hjørner, skal jeg skjære til platen eller bruke platen som den er? Og da få en fasning i hjørnet?
Kommer bare sette gipsen på yttervegger, dvs. gipsen kommer møte en vegg som jeg ikke kommer til å gipse.
Sparkle med papirrems i hjørnet, eller mose på en fin latexfuge som gjelder?
Forslag til hvordan man gjør med stikkontaktene? Nå er jo ikke elboksen tom, som når man setter vanlig gips, og kan da ikke bruke sånn magnet. Måle som gjelder?
Kommer bare sette gipsen på yttervegger, dvs. gipsen kommer møte en vegg som jeg ikke kommer til å gipse.
Sparkle med papirrems i hjørnet, eller mose på en fin latexfuge som gjelder?
Forslag til hvordan man gjør med stikkontaktene? Nå er jo ikke elboksen tom, som når man setter vanlig gips, og kan da ikke bruke sånn magnet. Måle som gjelder?
Sist redigert:
Skjær til platen. Tenk på om du ikke skal bruke 13 mm gips. Vi brukte renoveringsgips på tetexvegg og det er lett at man skrur igjennom og renoveringsgips bøyer seg med ujevnheter og det kan bli mye å sparkle.
Hvis du må få et nytt overflatelag, er det beste å rive bort Treetexen og sette opp vanlig gips i stedet. Treetex er normalt spikret litt løst, så det går raskt å rive den bort, og en vanlig gipsplate er like tykk som treetex, så du vil kunne gjenbruke dør- og vinduslister. Ellers synes jeg personlig at Treetex er et helt okei overflatemateriale, så grovsparkle overflaten så den er nesten perfekt, og lim deretter opp renoveringstapet i hele rommet, så får du en perfekt glatt overflate, og du slipper å styre med å bytte lister rundt dører og vinduer eller til og med å fjerne taklister. Alt går raskere, blir billigere, men sluttresultatet blir nøyaktig like bra. Bare fordeler altså. 
Hvis du absolutt skal sette gips, skjær platen når du kommer til et innerhjørne, slik at du ikke får noen fordypninger der. Hvis du setter platen så tett som mulig mot hjørnet, trenger du bare stryke i litt mykfug i sprekken, så er det klart for tapetsering. Hvis du har en fordypning i innerhjørnet, må du sparkle deg gråhåret før det ser rimelig ut. Ved ytterhjørner skal du derimot beholde fordypningen, siden sparklinglistene som man bruker der, er tilpasset fordypningene i gipsplatene.
Hvis du absolutt skal sette gips, skjær platen når du kommer til et innerhjørne, slik at du ikke får noen fordypninger der. Hvis du setter platen så tett som mulig mot hjørnet, trenger du bare stryke i litt mykfug i sprekken, så er det klart for tapetsering. Hvis du har en fordypning i innerhjørnet, må du sparkle deg gråhåret før det ser rimelig ut. Ved ytterhjørner skal du derimot beholde fordypningen, siden sparklinglistene som man bruker der, er tilpasset fordypningene i gipsplatene.
Medlem
· Stockholms Län
· 702 innlegg
Stemmer også for å rive bort tretexen. Da blir det ofte bra med en 13mm gipsskive som er liknende tykkelse som tretexen.
Om du skal skru direkte mot tretexen tror jeg renoveringsgips er bedre (seigere og mer lettbøyelig) enn 13mm gips som kan være litt "sprøtt" om det monteres på ujevnt underlag.
Om du skal skru direkte mot tretexen tror jeg renoveringsgips er bedre (seigere og mer lettbøyelig) enn 13mm gips som kan være litt "sprøtt" om det monteres på ujevnt underlag.
Renoveringsgipset er veldig hardt, og marginen mellom en skrue i dratt og gjennomdratt skrue er veldig liten. Er det i tillegg mykt eller ujevnt under, er det enda lettere at den går igjennom. Jeg stemmer for å rive ned tretexen og sette opp gips. Da kan du benytte anledningen til å spore for flere el/data uttak i plankveggen når du likevel holder på.basseman skrev:
Klikk her for å svare