Hei!

Har en 130 cm bred uisolert innervegg med 13mm tretex ved siden av et par garderober.

Dessverre er det litt trangt med plass og kan ikke flytte frem garderobene så mye mer for å løse det:
13mm tretex & 13mm OSB = 26mm

En tanke var å rive tretexen og bruke:
10/11mm OSB & 6,5mm renoveringsgips = 16,5-17,5mm. Blir trangt, men bør gå.

En annen tanke er selvfølgelig å bygge om hele veggen, noe som blir litt arbeid da vi gjerne vil få inn litt isolasjon når veggen uansett er åpen (vanskelig å skru fast plate fra andre siden).

Stenderne er 34*54mm og sitter på ca cc40 (modulvegg).

Fungerer det med renoveringsgips på OSB, eller finnes det noe bedre alternativ? Kommer eventuelt til å henge en TV på veggen.
Andre tips/råd?

Vegger med avskallet tretex-panel ved siden av hvite garderobedører, med synlige gips- og OSB-lag, under en trebjelket takseksjon. Bilde av en tommestokk som måler avstanden fra en ru overflate til en jevn kant. Målinger brukes i diskusjon om å bygge om en innendørsvegg.

Beste svar

Finnes det noe bak tretexen i dag? Du trenger kanskje ikke noen OSB bak gipsen. Enkeltgips er en dårligere løsning når du skal henge opp ting. Men det går det også. Og det har fordelen av å være mer kompakt. Svaret på spørsmålet blir uansett at det ikke er noen problemer å sette renoveringsgips på OSB.

• Liker
Dowser4711 og 2 andre
  • Laddar…
Tror at det beste blir å rive tretexen, isolere, plastre, bygge på med OSB samt deretter renoveringsgips. Blir det for tykt for gips, sett masonitt istedenfor. Gips er bra på mange måter men absolutt ikke alene saliggjørende.

A Avemo skrev:
Finnes det noe bak treetexen i dag? Du trenger kanskje ikke noen OSB bak gipsen. Enkeltgips er en dårligere løsning når du skal henge opp saker. Men det går det også. Og det har fordelen av å være mer kompakt. Svaret på spørsmålet blir uansett at det ikke er noen problemer med å sette renoveringsgips på OSB.
Nei, bare en tom innvendig vegg med 13mm tretex på begge sider. Er så en innebygd garderobe mot baksiden av den innvendige veggen fra den andre siden.

Selvfølgelig går det med enkeltgips også. Må holde mer øye med stenderne hvis noe tungt skal opp. Må tenke over om det faktisk ikke er enklere med enkeltgips akkurat på denne veggen. Hvis en TV skal opp så er det jo bare å sage til en bit OSB, eventuelt male og skru fast i stenderne.

Har gipset andre vegger i rommet og har nå bare siste veggen igjen.

Sist redigert:
ricebridge ricebridge skrev:
Tror at det beste blir å rive tretexen, isolere, plastre, bygge på med OSB samt deretter renoveringsgips.
Blir det for tykt for gips, sett masonit i stedet. Gips er bra på mange måter men absolutt ikke alene saliggjørende.
Jo jeg heller mot det. Hadde ingen tanke på å rive vegger egentlig 🤷‍♂️😅

Gips skal det nok alt bli. Er gips på alle andre vegger så det er bare denne igjen nå.

La tretex og sette renoveringsgips er jo også et alternativ men njae..

• Liker
ricebridge
  • Laddar…
M mxjolle skrev:
Selvfølgelig går det med enkelgips også. Må holde et øye med stenderne om noe tungt skal opp. Må tenke på om det faktisk ikke er enklere med enkelgips akkurat på denne veggen. Om en TV skal opp er det jo bare å sage til en bit OSB, eventuelt male og skru fast i stenderne.
Mollyplugg i enkelgips holder rimelig tunge ting det også. Platen i seg selv er sterk nok. På jobben har jeg hengt opp apparatskap til heiser i enkelgips.

M mxjolle skrev:
Å etterlate tretex og sette opp renoveringsgips er jo også et alternativ, men njae..
Det blir tykkere enn enkelgips, men sannsynligvis svakere. Og neppe enklere heller. Hvor stort område skal det bli? Er det bredere enn 1,2m? Sponplate er jo også et alternativ. Sterkere enn gips og like glatt. Problemet er å få fugene til ikke å sprekke. Men er det ikke bredere enn en plate, blir det jo ingen fuger.

• Liker
Dowser4711 og 1 annen
  • Laddar…
Bare å skru en bit OSB eller plyfa på baksiden av gipsen der du vil ha TV-en. Det holder. Blir litt flere hull å sparkle bare.

• Liker
mxjolle
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Mollyplugg i enkelgips holder ganske tunge ting det også. Platene i seg selv er sterke nok. På jobben har jeg hengt opp apparatskap for heiser i enkelgips.

Det blir tykkere enn enkelgips, men trolig svakere. Og neppe enklere. Hvor stor flate skal det bli? Er det bredere enn 1,2m? Sponplate er jo også et alternativ. Sterkere enn gips og like glatt. Problemet er å få skjøtene til å ikke sprekke. Men er det ikke bredere enn en plate blir det jo ingen skjøter.
Hele veggen er som sagt 1,3m. Modulveggseksjonen er dog 1,2m i yttremål og så er det en ekstra avslutningsstender før garderobene og høyst sannsynlig en ekstra i andre enden mot yttervegg.

H hapazard skrev:
Så finns det jo andre plater med, denne Recoma skal jo gå bra å skru i [lenke]

Litt mer arbeid enn gips om det skal males men ellers mest fordeler, iallfall i sammenligning osb + gips.
Nei, nei, nei, for all del NEI. Den plata har jeg prøvd å bruke kan jeg si. Den er søppel.

• Haha
mxjolle
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Finnes det noe bak tretexen i dag? Du trenger kanskje ikke noe OSB bak gipsen. Enkeltgips er en dårligere løsning når du skal henge opp ting. Men det går det også. Og det har fordelen av å være mer kompakt. Svaret på spørsmålet blir uansett at det ikke er noe problem å sette rehabiliteringsgips på OSB.
OSB + gips er jo bedre å henge tunge ting i enn dobbeltgips. Jeg forstår ikke helt hvordan du mener.
Men, det spiller egentlig mindre rolle, da selv en ren gipsplate uten videre holder for en stor TV.
Men for å svare på TS spørsmål, så går det bra å sette 6mm rehabiliteringsgips på OSB.

Jeg åpner opp veggen så får jeg se hvilken løsning det blir 👍

• Liker
ricebridge
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Nei, nei, nei, for all del NEI. Den skiva har jeg prøvd å bruke kan jeg si. Den er skrap.
Interessant, du har ikke mulighet til å utvikle hva som er skrap med den?

H hapazard skrev:
Interessant, du har ikke mulighet til å utdype hva som er søppel med den?
Den faller i biter, den er rett og slett søppel.

A AG A skrev:
OSB + gips er jo bedre å henge tunge ting i enn dobbeltgips. Jeg forstår ikke helt hva du mener.
Men, det spiller egentlig mindre rolle, da også en ren gipsplate utenvidere holder for en stor TV.
Men for å svare på TS spørsmål, så går det bra å sette 6mm renoveringsgips på OSB.
Jeg mener egentlig tre ting.

1. OSB bak gips er bedre enn enkelgips når man skal henge opp ting.

2. Enkelgips er likevel sterkt nok til å henge en TV i selv uten OSB.

3. Det er ingen problemer med å bruke 6 mm renoveringsgips på OSB.

Så om jeg ikke misforstår deg er vi rørende enige.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.