1.716 lest ·
6 svar
2k lest
6 svar
Renoveringsgips kontra tykk og et annet spørsmål
Har endelig fått et rom klart i huset. Det er både tømmer og plankevegger innendørs. Vi vil beholde litt av den "skjeve" følelsen og satte derfor ikke opp reisverk, men satte tykk gips på veggene. Nå i dagene har jeg arbeidet litt med renoveringsgips og for en forskjell! Lette å bære og følger veggen mye bedre.
Nå til spørsmål en. Spiller det noen rolle om man har renoveringsgips eller tykkgips på en vegg der det finnes noe bak? Mer enn at tykk kanskje står bedre imot brann?
2. Om jeg ikke vil ha renoveringsgips fungerer det like bra med en masonittplate da?
Nå til spørsmål en. Spiller det noen rolle om man har renoveringsgips eller tykkgips på en vegg der det finnes noe bak? Mer enn at tykk kanskje står bedre imot brann?
2. Om jeg ikke vil ha renoveringsgips fungerer det like bra med en masonittplate da?
Tror ikke det har noen større betydning om du bruker tykkgips eller renoveringsgips.
Når det gjelder masonittplaten, er jeg mer tvilende, med mindre det er på kjøkkenet eller i gangen. Masonitten skal vannes og ligge og trekke før den settes opp, og skal man tapetsere på den, tja, spørsmålet er om det blir bra. Tidligere ble den brukt på kjøkken, gang og bad hvor den ble malt og man fikk en overflate som var lett å holde ren.
I et tømmerhus ville jeg nok satt opp treetex og tapetsert på det. Foretrekker det heller enn gips. Opplever at man får et mer koselig rom. Oppfyller kanskje ikke brannkravene man stiller i dag, men om det begynner å brenne og ilden får tak, hva stopper da?
Når det gjelder masonittplaten, er jeg mer tvilende, med mindre det er på kjøkkenet eller i gangen. Masonitten skal vannes og ligge og trekke før den settes opp, og skal man tapetsere på den, tja, spørsmålet er om det blir bra. Tidligere ble den brukt på kjøkken, gang og bad hvor den ble malt og man fikk en overflate som var lett å holde ren.
I et tømmerhus ville jeg nok satt opp treetex og tapetsert på det. Foretrekker det heller enn gips. Opplever at man får et mer koselig rom. Oppfyller kanskje ikke brannkravene man stiller i dag, men om det begynner å brenne og ilden får tak, hva stopper da?
Treetex spikres opp med modell pappspiker, dog litt lengre 35mm cirka. Sparkle over spikrene og sett remse over skjøten. Før tapetsering bør treetexen limestrykes ettersom den suger enormt. Selv pleier jeg å gå over den 2 ganger. Den er veldig porøs. (Av den grunnen ble den kalt porøs her i Örnsköldsvik hvor Treetexfabrikken lå. Gikk i graven 1970). Å si at det er treetex som gjelder, må du selv avgjøre. Finnes mange som ikke liker denne platen og river den ut. Min personlige oppfatning er dog at den er meget egnet i et tømmerhus. Disse 13 mm som platen er tykk, isolerer like mye som 45 mm massivt tre.
Klikk her for å svare