10.170 lest ·
18 svar
10k lest
18 svar
Renovering og tetting av betonggulv/tak
Kaj.N. skrev:
For alle kvalifiserte håndverk er det en inngangsterskel.
Det betyr at enten går du på håndverksskole eller så praktiserer du (eller begge deler). Det hjelper da ikke hva som betales, mangler det utdannet arbeidskraft så gjør det.
Krisen på begynnelsen av 90-tallet slo ut store deler av håndverkerne over 50 år. Og den 10 år lange stagnasjonen for byggingen gjorde at ingen nye kom til.
Resultatet ser vi i dag!
Den dårlige arbeidsmiljøet innenfor flere håndverk lokker ikke akkurat unge, og det er ikke chic å være rørlegger.
Reglene for å drive bedrift og å ansette gjør det heller ikke så lokkende å starte eget og å ansette, hvilket ytterligere begrenser tilgangen.
(Ovenstående var ikke en politisk stillingtagen, bare en krass konstatering om at mennesker handler ganske rasjonelt etter regler. Reglene sin eksistens eller ikke er derimot et politisk spørsmål, og der får enhver mene hva de vil.)
Deretter så vil man ikke jobbe mot privatpersoner om man kan unngå det.
Helt ærlig; mye krangel, lite penger.
Kaj.N. skrev:
Mitt forslag er at du prøver å dra ut til firmaene med litt bilder og snakker med dem. Finner du et firma som virker seriøst og gir en rimelig pris så be dem komme når de har tid.
Om man selv tilpasser litt på forhånd så pleier det ikke bli problem, men privatpersoner regner ofte slik; Planen er 5.99*6,49 meter altså skal jeg betale for 38.8751 m^2 asfalt, i stedet for å regne 6*7 meter og slippe krangel om å betale for to spader grus.
Ikke så rart.(Hvordan I ALL VERDEN er det mulig at det skal være så umulig å få håndverkerhjelp i dette landet? Det virker åpenbart være for få håndverkere, til tross for at de rimeligvis for det meste burde kunne ta så mye betalt de vil. Hvordan kommer dette seg når vi har en skyhøy arbeidsledighet? Et eller annet sted her ligger det en hel kennel begravd.)
For alle kvalifiserte håndverk er det en inngangsterskel.
Det betyr at enten går du på håndverksskole eller så praktiserer du (eller begge deler). Det hjelper da ikke hva som betales, mangler det utdannet arbeidskraft så gjør det.
Krisen på begynnelsen av 90-tallet slo ut store deler av håndverkerne over 50 år. Og den 10 år lange stagnasjonen for byggingen gjorde at ingen nye kom til.
Resultatet ser vi i dag!
Den dårlige arbeidsmiljøet innenfor flere håndverk lokker ikke akkurat unge, og det er ikke chic å være rørlegger.
Reglene for å drive bedrift og å ansette gjør det heller ikke så lokkende å starte eget og å ansette, hvilket ytterligere begrenser tilgangen.
(Ovenstående var ikke en politisk stillingtagen, bare en krass konstatering om at mennesker handler ganske rasjonelt etter regler. Reglene sin eksistens eller ikke er derimot et politisk spørsmål, og der får enhver mene hva de vil.)
Deretter så vil man ikke jobbe mot privatpersoner om man kan unngå det.
Helt ærlig; mye krangel, lite penger.
Kaj.N. skrev:
Det koster å gi tilbud. På små jobber er det helt uinteressant om man har fullt opp å gjøre.
Mitt forslag er at du prøver å dra ut til firmaene med litt bilder og snakker med dem. Finner du et firma som virker seriøst og gir en rimelig pris så be dem komme når de har tid.
Om man selv tilpasser litt på forhånd så pleier det ikke bli problem, men privatpersoner regner ofte slik; Planen er 5.99*6,49 meter altså skal jeg betale for 38.8751 m^2 asfalt, i stedet for å regne 6*7 meter og slippe krangel om å betale for to spader grus.
Jeg har en flott garasje fra -56, bygget på denne måten. Har gravd langs langsiden for å drenere litt fuktgjennomslag gjennom veggen... men tenker ikke gjøre mer før jeg har løst oversiden... muligens skal jeg også lede bort vannet så det ikke renner rett ned langs veggen..
Det hadde vært gøy å høre hvordan det gikk for dere?!
Det hadde vært gøy å høre hvordan det gikk for dere?!
Klikk her for å svare