Hei,
Jeg holder på med å renovere en kjeller, det er en sokkel. Har fjernet alt organisk materiale i vaskerommet, pusset og malt med silikatmaling. Kjelleren er bygd på leca.
Nå er det tid for badet, der det mot ytterveggen er flislagt og det er bygget med treverk og plywood, og så fliser på det (gjort i 1990).
Kommer til å ha dusjkabinett på badet.
Så mitt spørsmål blir;
1. Rive bort alt, pusse lecaen og male med silikatmaling.
2. Rive, bygge opp med stål, isolere med isopor med fibercementplate, tette sjikt og så fliser.
Spontant føles alternativ 1 bedre, for da har man muligheten til å få kontroll på eventuell fukt.
For å tydeliggjøre blir det bare ytterveggen jeg kjører puss og silikat på, det andre skal være flislagt og dusjkabinettet kommer til å stå mot den andre veggen, første innlegget på Byggahus
Hvordan ville dere gjort det og først og fremst hvorfor?
Jeg holder på med å renovere en kjeller, det er en sokkel. Har fjernet alt organisk materiale i vaskerommet, pusset og malt med silikatmaling. Kjelleren er bygd på leca.
Nå er det tid for badet, der det mot ytterveggen er flislagt og det er bygget med treverk og plywood, og så fliser på det (gjort i 1990).
Kommer til å ha dusjkabinett på badet.
Så mitt spørsmål blir;
1. Rive bort alt, pusse lecaen og male med silikatmaling.
2. Rive, bygge opp med stål, isolere med isopor med fibercementplate, tette sjikt og så fliser.
Spontant føles alternativ 1 bedre, for da har man muligheten til å få kontroll på eventuell fukt.
For å tydeliggjøre blir det bare ytterveggen jeg kjører puss og silikat på, det andre skal være flislagt og dusjkabinettet kommer til å stå mot den andre veggen, første innlegget på Byggahus
Hvordan ville dere gjort det og først og fremst hvorfor?
Sist redigert:
Alternativ 1 fungerer bra, men du kommer trolig til å få et ganske rått og kaldt kjellerbad.
Hvis jeg skal svare hva JEG hadde gjort (og faktisk også HAR gjort) så er det slik:
Borre bort kjellergulv og grav ut så du kan legge celleplastisolering under gulvet, gjerne minst 2 dm.
(Du må kanskje uansett borre gulv for å legge nytt avløp for badet.)
Støp nytt gulv med gulvvarme.
Og hvis/når man drenerer om huset, isoler kjellerveggen på utsiden.
Hvis jeg skal svare hva JEG hadde gjort (og faktisk også HAR gjort) så er det slik:
Borre bort kjellergulv og grav ut så du kan legge celleplastisolering under gulvet, gjerne minst 2 dm.
(Du må kanskje uansett borre gulv for å legge nytt avløp for badet.)
Og hvis/når man drenerer om huset, isoler kjellerveggen på utsiden.
Stemmer på alt 1.
B b8q skrev:Alternativ 1 funker bra, men du kommer trolig få et ganske rått og kaldt kjellerbad.
Om jeg skal svare hva JEG hadde gjort (og faktisk også HAR gjort) så er det sånn her:
Borre bort kjellergulv og grav ut så du kan legge EPS-isolasjon under gulvet, gjerne minst 2 dm.
(Du må kanskje uansett bore gulv for å legge nytt avløp for badet.)
Og om/når man drenerer om huset, isoler kjellerveggen på utsiden.
Takk for svaret! Borre er nå utelukket på grunn av at vi har kjørt relining på eksisterende kummer. Tenker på om jeg skal tørre å legge gulvvarme i badet, bare avretter gulvet og legger slange og nye fliser på det.
Det som hører til er at grunnen er oppgravd, og vi la matte og gjennomførte drenering i forbindelse med det. Har varmepumpe i kjelleren, men vil ha varmt på føttene på badet. Spørsmålet er om man skal bekymre seg angående fuktvandring når grunnen er drenert?
Du kan jo alltid legge gulvvarme, fungerer det ikke bra er det bare å stenge den. Finnes det noe å bekymre seg for angående fuktvandringen da? Har du f.eks. ikke-organiske vegger og gulv i resten av kjelleren? Jeg pigget som sagt opp gulvet i min kjeller, men veggene står jo fortsatt med direkte kontakt med bakken. Men siden det bare er betonghullstein, puss og murstein, finnes det ikke noe som direkte kan ta skade hvis det skulle suge opp litt fukt, så lenge den ikke lukkes inne bak noen plastmaling eller lignende.
Finnes en tilstøtende vegg som har gammel panel som er lakkert, men det bør jo ikke være noe større problem, bare ha kontroll om det kommer fuktighet, og i så fall rive det bort ved behov.B b8q skrev:Du kan jo alltid legge gulvvarme, funker det ikke bra er det bare å stenge den.
Er det noe å bekymre seg for rundt fuktvandringen da? Har du f.eks. ikke-organiske vegger og gulv i resten av kjelleren?
Jeg bilte som sagt opp gulvet i min kjeller, men veggene står jo fortsatt med direkte kontakt med bakken. Men siden det bare er betonghålstein, puss og tegl så er det ingenting som direkte kan ta skade om det skulle suge opp litt fuktighet, så lenge den ikke lukkes inn bak et plastbelegg eller lignende.
Eller bør jeg kanskje rive det bort allerede nå?
Kan si at jeg har begynt å rive ned kjellerenD dejonki89 skrev:
Klikk her for å svare