Hei,
Jeg og min samboer har nylig kjøpt et 70-talls sokkelhus.
Vi har nettopp begynt å rive med tanke på at det regnes som en risikokonstruksjon.
Derimot lurer vi på hvordan man skal tenke når man skal isolere mot yttervegg og hva som er best for veggen og huset med hensyn til fukt.
Skal det pusses eller skal man sette gips? Vi lurer også på gulvet, da vi kun har 2,05m i takhøyde så vi er nøye på hver centimeter. Vi vil legge heldekkende teppe (beregnet for kjeller) kan man legge direkte på platen? Bør man tenke på noe ekstra, som ventilerte sokler eller lignende?

I dag er det paneltak, gips tror vi hadde vært penere, finnes det noen byggeteknisk grunn til å bytte eller kun estetisk?

Mange spørsmål fra oss, håper noen har noen gode tips.
Jeg legger ved noen bilder så kanskje noen har noen tips.
Mvh Johnas

• Innvendig bilde av et uferdig rom med betonggulv, grå murvegg, paneltak, og ledninger. En del av et pågående renoveringsprosjekt.
  • Rå murvegg med ujevn overflate, delvis i kontakt med betonggulv i et 70-talls suterrenghus under renovering.
  • Suterrengrom med vegger i betongblokker, umalt takpanel og stort vindu. Gulvet er uferdig betong. Veggene har enkelte elektriske installasjoner.
  • Veggen av grovt murverk ved siden av et betonggulv i et 70-talls suterrenghus som skal renoveres.
Finnes det et spesifikt problem i kjelleren som du prøver å utbedre?

Akkurat dette rommet ser ut til å ligge over bakken - gjør viss forskjell i hva som er lurt å gjøre.

Inspektøren påpekte at det sannsynligvis var en risikokonstruksjon og at vi burde rive ut alt. Men ingen lukt eller lignende har vært problemet. Så egentlig vil vi bare skape en mer moderne look med riktig konstruksjon.

Stemmer, halve rommet ligger i bakkenivå.

• Liker
Nimhan
  • Laddar…
Hei, Det ser jo kruttørt ut på veggene men kanskje har noe blitt oversett. Ligger rommet i en skråning fra huset så burde det vel ikke være noen risiko for fukt. Rom under bakken pleier man å ta fra utsiden og gjennomføre en drenering samt isolere ytterveggen med type isodrän. Deretter tar man seg av innsiden.

Hvis ikke utsiden fixeres eller om risikoen er minimal for grunnvann å nå veggen, så forsøker man å unngå trestendere og går over til stålstendere med luftspalte, før resten av lagene kommer. Man kan alltid pusse veggen etter alle kunstens regler. Takmateriale er en estetisk ting. Det bør vel finnes en dampsperre (plast) også der mot kjellerrommet.

K
T Toffeln85 skrev:
Derimot så lurer vi på hvordan man skal tenke når man skal isolere mot yttervegg og hva som er best for veggen og huset med hensyn til fukt.
Skal det pusses eller skal man sette gips?
Isolere yttervegg gjør man fra utsiden etter praksis.
Puss er velprøvd, mineralisk, kan bli fuktig og tørke ut uten problem.

Gips er organisk (papiret) og kan mugne.

Siden dere har revet ut alt pga. risikokonstruksjon antar jeg at dere ikke vil bygge nye risikokonstruksjoner? Bygg ikke-organisk og isoler fra utsiden så har dere gjort det dere kan. :)

Oi, det var ambisiøst.

Kan du beskrive hvordan veggen var oppført før: f.eks. innside - 13 mm gips, plast, 70 mm trestender, steinull, xx cm lecablokk, 5 cm isopor, puss - utside. Da kan du sikkert få gode råd av noen som pleier å skrive her.

Helt teppe for kjeller er optimalt. Jeg tror ikke en ventilert sokkel tilfører mye. Eventuelt må gulvet jevnes ut om du er nøye.

Paneltaket kan sikkert rives ned. Det kan være spikret opp på trebord. Du kan sette gips i stedet, men det er nok ikke mye takhøyde å vinne, den trenger også en bord. Det kan ligge strøm og andre rør i mellomrommet som må få plass. Du kan prøve å finne ut om det er en betonglokk på kjelleren, eller en annen slags bjelkelag.

Generelt gjelder: under jord isoler helst på utsiden. Over jord: isolere på innsiden går bra om det trengs. Du har litt tredetaljer på bildene, det er vel det eneste som kan råtne. Skal man være steinsikker må man fjerne det og erstatte med stål eller stein.

Det finnes mange måter å gjøre dette på. Masse tråder her på forumet. En metode er å bygge opp med stålstendere, eventuelt med avstand mot veggen og sette fibergips eller annen fuktbestandig plate. Isolering er mulig over jord. Hadde du isolering før og det fungerte, hvorfor ikke. En annen er å mure opp en ny vegg av isolerende lettbetong. Er man supernøye graver man opp ute, isolerer under jord med drenerende plater, og over jord med isopor og pusser om hele sokkelen. Det sistnevnte høres helt urimelig ut om du ikke har noen problemer.

Bryr man seg ikke om isolering og vil ha en enkel fuktsikker konstruksjon kan man pusse opp eksisterende vegger. Litt kjedelig å felle inn strømmen, men fullt mulig. Veggen vil bli litt kaldere, noe som må kompenseres med mer varme.

Har du noen fuktproblemer? Mål fuktinnholdet i stenderne så vet du. Er det knusktørt kan du vel gjøre hva som helst. På et senere stadium kan du grave opp på utsiden og sjekke dreneringen og isolasjonen på utsiden som er mye viktigere.

Jeg har et lignende hus. Trestender rett mot betong, isolasjon imellom. INGEN drenering eller isolering på utsiden. Vanlig pappgips. Superrisiko konstruksjon. Men det finnes ingen fuktproblemer. Det finnes opp mot hundre hus med lignende konstruksjon rundt omkring. Jeg har ikke hørt at noen har noe problem. Derfor tenker jeg at så lenge jeg ikke har noen problemer så gjør jeg litt som jeg vil. Ligger huset bra i terrenget og i forhold til fukt i jorden så fungerer det likevel. Husk at en takstmann må skrive sånn. Alle typer påfôrede kjellervegger er risikokonstruksjoner og det må han si for å fraskrive forsikringsselskapet og selgeren fra ansvar. Men det betyr ikke at det finnes eller vil bli problemer. Takstmannen kan bare si at dreneringen er 40 år og utslitt, han kan ikke kontrollere om den faktisk fungerer. Har du ingen symptomer på fukt så ta det med ro, surf litt rundt på gode løsninger for deg og bygg en rimelig fuktsikret konstruksjon som ikke koster skjorta. Oppstår problemer, sats på utsiden. Av dem jeg kjenner som har hatt fuktige kjellere har alle fått en total forbedring av isolering og drenering på utsiden. Men da ryker jo alle fine planter og annet. Ikke gøy. Og dyrt.

• Liker
Robris
  • Laddar…
C camelspin skrev:
Oj, det var ambitiöst.

Kan du beskriva hur väggen var uppförd innan: exv insida - 13 mm gips, plast, 70 mm träregel, stenull, xx cm lecablock, 5 cm frigolit, puts - utsida. Då kan du säkert få bra råd av någon som brukar skriva här.

Heltäckningsmatta för källare är optimalt. Jag tror inte en ventilerad sockel tillför mycket. Eventuellt måste golvet jämnas av om du är noga.

Paneltaket går säkert att riva ned. Det kan vara uppspikat i på träläkt. Du kan sätta gips istället, men det finns nog inte mycket takhöjd att vinna, den behöver också en läkt. Det kan ligga el och andra rör i mellanrummet som måste få plats. Du kan försöka ta reda på om det är ett betonglock på källaren, eller någon annan slags bjälklag.

Generellt gäller: under mark isolera helst på utsidan. Över mark: isolera på insidan gå bra om det behövs. Du har lite trädetaljer på bilderna, det är väl det enda som kan ruttna. Skall man vara bergsäker får man plocka bort det och ersätta med stål eller sten.

Det finns många sätt att göra detta. Massor av trådar här på forumet. En metod är att regla upp med stålreglar, eventuellt med distans mot väggen och sätta fibergips eller annan fukttålig skiva. Isolering är möjligt ovan mark. Hade du isolering innan och det funkat, varför inte. En annan är att mura på en ny vägg av isolerande lättbetong. Är man supernoga gräver man upp ute, isolerar under mark med dränerande skivor, och över mark med frigolit och putsar om hela sockeln. Det sistnämnda låter helt orimligt om du inte har några problem.

Bryr man sig inte om isolering och vill ha en enkel fuktsäker konstruktion kan man putsa upp befintliga väggar. Lite drygt att fälla in elen, men fullt möjligt. Väggen kommer att bli lite kallare vilket måste kompenseras med mer värme.

Har du några fuktproblem? Mät fukthalten i reglarna så vet du. Är det snustorrt kan du väl göra vad som helst. I ett senare skede kan du gräva upp på utsidan och kolla dräneringen och isoleringen på utsidan som är mycket viktigare.

Jag har ett liknande hus. Träregel direkt mot betong, isolering emellan. INGEN dränering eller isolering på utsidan. Vanlig pappersgips. Superrisk konstruktion. Men det finns inga fuktproblem. Det finns uppemot hundra hus med liknande konstruktion runt ikring. Jag har inte hört att någon har något problem. Därför tänker jag att så länge jag inte har några problem så gör jag lite som jag vill. Ligger huset bra i terrängen och i förhållande till fukt i marken så funkar det ändå. Tänk på att en besiktningsman måste skriva så där. Alla typer av påreglade källarväggar är riskkonstruktioner och det måste han säga för att friskriva försäkringsbolaget och säljaren från ansvar. Men det betyder inte att det finns eller kommer bli problem. Besiktningsmannen kan bara säga att dräneringen är 40 år och uttjänt, han kan inte kontrollera om den faktiskt fungerar. Har du inga symtom på fukt så ta det lugnt, surfa runt lite på bra lösningar för dig och bygg en rimligt fuktsäkrad konstruktion som inte kostar skjortan. Uppstår problem, satsa på utsidan. Av dem jag känner som haft fuktiga källare har alla fått en total förbättring av isolering och dränering på utsidan. Men då ryker ju alla fina växter och annat. Inte kul. Och dyrt.
C camelspin skrev:
Oj, det var ambitiöst.

Kan du beskriva hur väggen var uppförd innan: exv insida - 13 mm gips, plast, 70 mm träregel, stenull, xx cm lecablock, 5 cm frigolit, puts - utsida. Då kan du säkert få bra råd av någon som brukar skriva här.

Heltäckningsmatta för källare är optimalt. Jag tror inte en ventilerad sockel tillför mycket. Eventuellt måste golvet jämnas av om du är noga.

Paneltaket går säkert att riva ned. Det kan vara uppspikat i på träläkt. Du kan sätta gips istället, men det finns nog inte mycket takhöjd att vinna, den behöver också en läkt. Det kan ligga el och andra rör i mellanrummet som måste få plats. Du kan försöka ta reda på om det är ett betonglock på källaren, eller någon annan slags bjälklag.

Generellt gäller: under mark isolera helst på utsidan. Över mark: isolera på insidan gå bra om det behövs. Du har lite trädetaljer på bilderna, det är väl det enda som kan ruttna. Skall man vara bergsäker får man plocka bort det och ersätta med stål eller sten.

Det finns många sätt att göra detta. Massor av trådar här på forumet. En metod är att regla upp med stålreglar, eventuellt med distans mot väggen och sätta fibergips eller annan fukttålig skiva. Isolering är möjligt ovan mark. Hade du isolering innan och det funkat, varför inte. En annan är att mura på en ny vägg av isolerande lättbetong. Är man supernoga gräver man upp ute, isolerar under mark med dränerande skivor, och över mark med frigolit och putsar om hela sockeln. Det sistnämnda låter helt orimligt om du inte har några problem.

Bryr man sig inte om isolering och vill ha en enkel fuktsäker konstruktion kan man putsa upp befintliga väggar. Lite drygt att fälla in elen, men fullt möjligt. Väggen kommer att bli lite kallare vilket måste kompenseras med mer värme.

Har du några fuktproblem? Mät fukthalten i reglarna så vet du. Är det snustorrt kan du väl göra vad som helst. I ett senare skede kan du gräva upp på utsidan och kolla dräneringen och isoleringen på utsidan som är mycket viktigare.

Jag har ett liknande hus. Träregel direkt mot betong, isolering emellan. INGEN dränering eller isolering på utsidan. Vanlig pappersgips. Superrisk konstruktion. Men det finns inga fuktproblem. Det finns uppemot hundra hus med liknande konstruktion runt ikring. Jag har inte hört att någon har något problem. Därför tänker jag att så länge jag inte har några problem så gör jag lite som jag vill. Ligger huset bra i terrängen och i förhållande till fukt i marken så funkar det ändå. Tänk på att en besiktningsman måste skriva så där. Alla typer av påreglade källarväggar är riskkonstruktioner och det måste han säga för att friskriva försäkringsbolaget och säljaren från ansvar. Men det betyder inte att det finns eller kommer bli problem. Besiktningsmannen kan bara säga att dräneringen är 40 år och uttjänt, han kan inte kontrollera om den faktiskt fungerar. Har du inga symtom på fukt så ta det lugnt, surfa runt lite på bra lösningar för dig och bygg en rimligt fuktsäkrad konstruktion som inte kostar skjortan. Uppstår problem, satsa på utsidan. Av dem jag känner som haft fuktiga källare har alla fått en total förbättring av isolering och dränering på utsidan. Men då ryker ju alla fina växter och annat. Inte kul. Och dyrt.

Tack för input :)

Vi har inte stött på något som skulle visa på att det funnits/finns fukt i väggarna. Fuktmätaren visade torrt. Endast ett yta på drygt 1m2 på plattan visade mer fukt, detta såg vi i samband med att vi rev ut parketten med underliggande papp och plast. Nu är ytan torr, men vad det innebär längre ner i plattan vet man ju inte.
Bör man vidta några åtgärder eller kan ett mer ventilerat golv (heltäckningsmatta) än tidigare, främja just fukten som kan komma från plattan?

Att dränera och isolera på utsidan känns långt bort då det skulle innebära rivning av utbyggnader/altan bla. Så vi hoppas att då vi inte upptäckt någon fukt med tidigare riskkonstruktion, så finns möjligheten att bara göra det bättre med rätt material.

Tidigare var väggen uppbyggd enligt följande:
insida -pålimmad träpanel, 13 mm hard board (ser det ut som), 45 mm träregel, stenull, 25 cm Betonghålsten, puts - utsida.

Vi har resonerat lite så här:
Jämna av golvet så att "innerplatta" möter yttervägg
Sätta stålregel med luftspalt - bör vi även ha luftspalt underifrån?
Någon form av isolering, cellplast?
Gips

Sen skulle vi vilja lägga golvvärme i hallen och sedan klinkers. Då det är en begränsad yta och marknivå så tänker vi att det är möjligt. Bu eller Bä på det?

T Toffeln85 skrev:
Vi har ikke støtt på noe som skulle vise at det har vært/er fukt i veggene. Fuktmåleren viste tørt.
...
Å drenere og isolere på utsiden føles langt borte da det ville innebære riving av påbygg/terrasse bla. Så vi håper at siden vi ikke har oppdaget noen fukt med tidligere risikokonstruksjon, så finnes muligheten til bare å gjøre det bedre med riktig materiale.
If it ain't broke, don't fix it - synes dere resonerer klokt! Vil dere ha et bedre klima i kjelleren går det an å løse med en luftvarmepumpe (y)

Akkurat plast og parkett i kjelleren er kanskje ikke noen høydare, så det er en veldig god tiltak å fjerne det og legge en matte som puster. De der kjellermattene skal jo tåle fuktpåvirkning, og gulvet kan hele tiden tørke inn i rommet.

Vegg med luftspalte er sikkert også bra. Da kan jo en ventilert list oppe og nede ha en viss funksjon, og at platene ikke slutter tett mot gulv og tak. Noen slags isolasjon mellom stenderne er nok bra for å unngå dårlig akustikk og trommelyd i veggene. Jeg hadde valgt steinull, mest fordi jeg er vant til det, lett å skjære til, bra lydisolering, brannsikkert.

Noen andre kan sikkert gi et godt eksempel på hvordan man bygger en slik vegg. Selv har jeg tenkt på det - men jeg skjønner ikke helt prinsippet. Steinveggen kan jo tørke innover med luftspalte så det er jo bra. Men kondens da? Det blir jo en kald steinvegg bak platene - og hvis det kommer inn fuktig varm luft i mellomrommet burde det kondensere på muren. Om vinteren, når inneluften er skikkelig tørr, er det kanskje ikke noe problem. Men på forsommeren er jo grunnmuren kaldere enn luften. Det kan være varmt og fuktig ute, men kjølig i kjelleren. Da stiger luftfuktigheten i kjelleren hvis man ventilerer med frisk luft utenfra. Da burde det være risiko for mye kondens i mellomrommet? Jeg merker det tydelig i min kjeller. Rundt 20% rf om vinteren, 60% frem mot juni, kjører da avfukter, det kan stige ytterligere om sommeren avhengig av været. Noen som kan opplyse om luftspalte og kondens?

• Liker
Robris
  • Laddar…
Angående gulvvarme har jeg for meg at det er den uisolerte platen som er problemet, det kan bli fuktvandring om man varmer opp grunnen under. Hvor vrient det er og hvor liten flate som er "ok" vet jeg ikke.

Er det en mindre flate kan det jo være rimelig med arbeid å pigge opp, gjøre det fint under og legge moderne isolasjon for så å støpe opp med gulvvarmen innbakt. Så vidt jeg har forstått er det mindre risiko hvis man isolerer under.

• Liker
Robris
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.