4.763 lest ·
12 svar
5k lest
12 svar
Renovering av steinhus med fuktproblemer
Hei alle sammen.
Jeg og min kjære samboer har fått et hus fra slutten av 1800-tallet i sørlige Skåne. Huset er 185 m2 med en biyte på 200 m2. Til dette hører tomten som er ca 9600 m2.
Da vi inspiserte huset oppdaget vi at grunnmuren ikke var avfuktet. Ifølge protokollen er det en krypkjeller, men med tanke på at det er 25-30 cm fri dybde ville jeg nok kalle det for torpargrund(?).
Ifølge inspektøren trenger vi å grave ut, legge plast og installere en avfukter (så langt er vi med) og dette skal gjøres til våren.
Vi må også rive alle innerveggene ifølge ham fordi det er kapillær fukt som må utbedres og erstattes med stålregler.
I dag har jeg revet den ene veggen i det som skal bli vårt soverom og har noen spørsmål.
1. Under parkettgulvet ligger det sponplategulv, på 4 steder har jeg målt 15-16% fukt. I min verden heller det mot å rive opp alt og bytte det hele. Hva sier dere?
2. Om jeg river opp alt, hvordan går jeg frem for å motvirke fremtidige problemer (i tillegg til en avfukter i grunnen)?
3. Veggene skal règles med stålregler, hva gjelder isolasjon? Da jeg rev var det isolert, men den ene veggen i soverommet er etterisolert for ca. 1,5 år siden. Trenger jeg da å ha noen isolasjon på innsiden, eller "lukker" jeg veggen helt da?
4. På bildene der tommestokken er stukket ned kommer jeg, som vist, ca. 40 cm ned. Til jord. Jeg antar at det skal være slik? Jorden lukter jord. Litt fuktig kanskje, men ikke noe annet. Finnes heller ingen annen lukt når veggen er revet.
Legger ved noen bilder!
Vennlige hilsener
Jonas
Jeg og min kjære samboer har fått et hus fra slutten av 1800-tallet i sørlige Skåne. Huset er 185 m2 med en biyte på 200 m2. Til dette hører tomten som er ca 9600 m2.
Da vi inspiserte huset oppdaget vi at grunnmuren ikke var avfuktet. Ifølge protokollen er det en krypkjeller, men med tanke på at det er 25-30 cm fri dybde ville jeg nok kalle det for torpargrund(?).
Ifølge inspektøren trenger vi å grave ut, legge plast og installere en avfukter (så langt er vi med) og dette skal gjøres til våren.
Vi må også rive alle innerveggene ifølge ham fordi det er kapillær fukt som må utbedres og erstattes med stålregler.
I dag har jeg revet den ene veggen i det som skal bli vårt soverom og har noen spørsmål.
1. Under parkettgulvet ligger det sponplategulv, på 4 steder har jeg målt 15-16% fukt. I min verden heller det mot å rive opp alt og bytte det hele. Hva sier dere?
2. Om jeg river opp alt, hvordan går jeg frem for å motvirke fremtidige problemer (i tillegg til en avfukter i grunnen)?
3. Veggene skal règles med stålregler, hva gjelder isolasjon? Da jeg rev var det isolert, men den ene veggen i soverommet er etterisolert for ca. 1,5 år siden. Trenger jeg da å ha noen isolasjon på innsiden, eller "lukker" jeg veggen helt da?
4. På bildene der tommestokken er stukket ned kommer jeg, som vist, ca. 40 cm ned. Til jord. Jeg antar at det skal være slik? Jorden lukter jord. Litt fuktig kanskje, men ikke noe annet. Finnes heller ingen annen lukt når veggen er revet.
Legger ved noen bilder!
Vennlige hilsener
Jonas
Sist redigert:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Det føles som en litt uvitende "modernisering". Det er vanskelig å kommentere i detalj siden din redegjørelse er litt summarisk. En krypkjeller fra 1800-tallet pleier ikke å være et problem, så lenge gulvbordene ikke ligger i jord. Her har det blitt gjort en tilleggsisolering av bjelkelaget som har skapt nye fuktproblemer. 15% fuktighetskvote er for mye for materiale som har ligget på plass lenge. Det finnes nok ingen annen løsning enn å plukke opp alt og begynne på nytt. Jeg forstår ikke resonneringen om stålstendere. De kan være meget nyttige, men hvorfor kreve dem?
Jeg kan være enig med @justusandersson. Foreslåtte tiltak synes ikke å ta utgangspunkt i et hus fra 1800-tallet. Et fundament fra 1800-tallet pleier ikke å være avfuktet. Og å erstatte alle innervegger med stålstendere høres merkelig ut.
Et forslag er at dere får en second opinion ved å engasjere noen som kan gamle hus og diskuterer gjennom grunnkonstruksjon og eventuell fuktproblematikk. Kanskje dere også vet at dere skal bytte gulv uansett eventuelle andre tiltak, og kan allerede nå ta bort gulv og sponplater for å kunne inspisere bjelker og fundamentering i detalj?
Et forslag er at dere får en second opinion ved å engasjere noen som kan gamle hus og diskuterer gjennom grunnkonstruksjon og eventuell fuktproblematikk. Kanskje dere også vet at dere skal bytte gulv uansett eventuelle andre tiltak, og kan allerede nå ta bort gulv og sponplater for å kunne inspisere bjelker og fundamentering i detalj?
Hei. Takk for svar.
Kan begynne med å si at det riktig nok var Anticimex som ble engasjert for inspeksjon.
Takstmannen mener at ved å bytte til stålstendere kan det ikke suge kapillært. Men samtidig som dere skriver, at så lenge ikke bunnsvillen ligger i jord burde det ikke være noen problemer, og da føles stålstenderne unødvendige hvis det er gjort korrekt nedenfra.
Ifølge ham hadde vi kun 25-30 cm klaring under huset, og for at det ikke skal suge kapillært og oppstå med fuktproblemer burde man grave ut under huset, alternativt grave en renne slik at man kan krype der under, plastlegge og sette inn en avfukter som skulle stå på 24/7.
Hva er riktig fremgangsmåte? Hvordan isolerer man et bunnsvill i et hus fra slutten av 1800-tallet? Eller der kanskje ikke skal være noen isolasjon?
/Jonas
Kan begynne med å si at det riktig nok var Anticimex som ble engasjert for inspeksjon.
Takstmannen mener at ved å bytte til stålstendere kan det ikke suge kapillært. Men samtidig som dere skriver, at så lenge ikke bunnsvillen ligger i jord burde det ikke være noen problemer, og da føles stålstenderne unødvendige hvis det er gjort korrekt nedenfra.
Ifølge ham hadde vi kun 25-30 cm klaring under huset, og for at det ikke skal suge kapillært og oppstå med fuktproblemer burde man grave ut under huset, alternativt grave en renne slik at man kan krype der under, plastlegge og sette inn en avfukter som skulle stå på 24/7.
Hva er riktig fremgangsmåte? Hvordan isolerer man et bunnsvill i et hus fra slutten av 1800-tallet? Eller der kanskje ikke skal være noen isolasjon?
/Jonas
Medlem
· Stockholm
· 826 innlegg
Isoler med celleplastplater eller hasopor og støp plate? Gir mulighet for gulvvarme.
Grunnen i gamle hus kan se ut på så mange forskjellige måter. Gulvplankene kan ligge direkte på sand, gulvet kan ha isolasjon i blindbunn, mullbänkar, "vanlig" torpargrunn osv. Ingen konstruksjon trenger å være et problem, men alle kan være det, avhengig av forutsetningene for hvert enkelt hus.
Det finnes noen tråder på Byggahus om gamle grunner, f.eks. https://www.byggahus.se/forum/threads/isolera-mullbaenk-foerslag.216997/
Hvordan akkurat ditt hus fungerer, finner du best ut av ved å bo i det. Er gulvene kalde, og i så fall hvor? Finnes det trekk? Lukt? Fukt? Kanskje har ditt hus vært kaldt og trukket til seg fukt, noe som forsvinner når det varmes opp? Kanskje har en renovering blitt gjort feilaktig som bidrar til ev. fukt, f.eks. ved å gjøre gulvene tette, noe som hindrer uttørking av fukt? Har den svært våte høsten midlertidig gitt høye fuktnivåer? Er det høy grunnvannsnivå? Er det virkelig problemer med fukt i innvendige vegger, de har jo stått der i 125 år? Har det vært blindbunn tidligere, før sponplater og parkett ble lagt? Er bjelkelaget i god stand? Kanskje det ikke er noe større problem med fukt, men du vil ha varmere gulv?
En diskusjon på stedet med en person kyndig i gamle hus er fortsatt mitt forslag. Så vil du alltid få forskjellige forslag fra forskjellige hold, og jo mer kunnskap du selv har desto bedre kan du velge hvordan du skal gå videre.
Det finnes noen tråder på Byggahus om gamle grunner, f.eks. https://www.byggahus.se/forum/threads/isolera-mullbaenk-foerslag.216997/
Hvordan akkurat ditt hus fungerer, finner du best ut av ved å bo i det. Er gulvene kalde, og i så fall hvor? Finnes det trekk? Lukt? Fukt? Kanskje har ditt hus vært kaldt og trukket til seg fukt, noe som forsvinner når det varmes opp? Kanskje har en renovering blitt gjort feilaktig som bidrar til ev. fukt, f.eks. ved å gjøre gulvene tette, noe som hindrer uttørking av fukt? Har den svært våte høsten midlertidig gitt høye fuktnivåer? Er det høy grunnvannsnivå? Er det virkelig problemer med fukt i innvendige vegger, de har jo stått der i 125 år? Har det vært blindbunn tidligere, før sponplater og parkett ble lagt? Er bjelkelaget i god stand? Kanskje det ikke er noe større problem med fukt, men du vil ha varmere gulv?
En diskusjon på stedet med en person kyndig i gamle hus er fortsatt mitt forslag. Så vil du alltid få forskjellige forslag fra forskjellige hold, og jo mer kunnskap du selv har desto bedre kan du velge hvordan du skal gå videre.
Helt klart Microkatten. Jeg er helt med på ditt resonnement. Hva som har vært der tidligere kan jeg ikke svare på for øyeblikket. Vi har dessuten bare bodd der i ca 2 uker så full oversikt over situasjonen har jeg ikke ennå i hvert fall!
Men hva jeg har lagt merke til så lukter det ingenting i huset og gulvene er ikke kalde (mer enn et vanlig laminatgulv)
En ting jeg funderer på er også hvor mye materialer kan "tørke opp" jeg forstår at det avhenger av utgangspunktet men la oss si at man graver ut grunnmuren slik at bunnsvillen ikke ligger i jord. Finnes det noe generelt man kan si? Ifølge takstmannen er 17% mettet, stemmer dette?
Hvor finner man best en kyndig person i gamle hus? Jeg tar gjerne imot noen som har kunnskap og god oversikt for å få full klarhet.
Støpe plate er ingenting som jeg er veldig interessert i. Spontant føles det veldig dyrt. Og problemet burde kunne løses på andre måter.
Takk for bra innspill så langt!
/Jonas
Men hva jeg har lagt merke til så lukter det ingenting i huset og gulvene er ikke kalde (mer enn et vanlig laminatgulv)
En ting jeg funderer på er også hvor mye materialer kan "tørke opp" jeg forstår at det avhenger av utgangspunktet men la oss si at man graver ut grunnmuren slik at bunnsvillen ikke ligger i jord. Finnes det noe generelt man kan si? Ifølge takstmannen er 17% mettet, stemmer dette?
Hvor finner man best en kyndig person i gamle hus? Jeg tar gjerne imot noen som har kunnskap og god oversikt for å få full klarhet.
Støpe plate er ingenting som jeg er veldig interessert i. Spontant føles det veldig dyrt. Og problemet burde kunne løses på andre måter.
Takk for bra innspill så langt!
/Jonas
Jeg synes du bør bli med i disse to gruppene på facebook og spørre etter kunnskapsrike folk i ditt nærområde,J Jonas Arvidsson skrev:Helt klart Microkatten. Jeg er helt med på ditt resonnement. Hva som har vært der tidligere kan jeg ikke svare på i nåværende situasjon. Vi har dessuten bare bodd der i ca 2 uker så full kontroll på situasjonen har jeg ikke ennå!
Men hva jeg har merket så lukter det ingenting i huset og gulvene er ikke kalde (mer enn et vanlig laminatgulv)
En ting jeg funderer på er også hvor pass materialer kan "tørke opp" jeg forstår at det avhenger av utgangspunktet, men la oss si at man graver ut grunnen slik at bunnbjelkelaget ikke ligger i jord. Finnes det noe generelt man kan si? Ifølge besiktigelsesmannen er det 17% mettet, stemmer dette?
Hvor finner man best en kunnskapsrik person i gamle hus? Jeg tar gjerne imot noen som har kunnskap og god kontroll for å få det helt klart for meg.
Støpe plate er ingenting jeg er veldig interessert i. Spontant føles det veldig dyrt. Og problemet burde gå an å håndtere på andre måter.
Takk for bra input så lenge!
/Jonas
Byggnadsvårdsportalen; köp, sälj och diskutera.
Jeg reddet et ødehus!
Alternativt om noen her på byggahus kan gi deg et tips på noen.
Så er jeg nysgjerrig på om det overhodet ble oppdaget noen skader i grunnen som skyldes for høy fuktighet eller om du fikk det klassiske tipset fra anticimex uansett ...
I stedet for å isolere gulvet kan du isolere grunnmuren og på den måten skape et varmere og tørrere miljø under gulvet.
Problemer med fukt i krypkjelleren pleier å oppstå når man isolerer gulvet og dermed senker temperaturen i grunnen.
Foruten dårlig isolerte gulv hadde man tidligere en varm skorstein som varmet opp rommet (da kalles det torpargrunn).
Problemer med fukt i krypkjelleren pleier å oppstå når man isolerer gulvet og dermed senker temperaturen i grunnen.
Foruten dårlig isolerte gulv hadde man tidligere en varm skorstein som varmet opp rommet (da kalles det torpargrunn).
S johd01 skrev:Jeg synes du bør bli med i disse to gruppene på Facebook og spørre etter kyndige folk i ditt nærområde,
Byggnadsvårdsportalen; kjøp, selg og diskuter.
Jeg reddet et ødehus!
Alternativt om noen her på byggahus kan gi deg et tips på noen.
Så er jeg nysgjerrig på om det i det hele tatt ble oppdaget noen skader i grunnen som skyldes for høy fuktighet, eller om du fikk det klassiske tipset fra anticimex uansett ...
Takk for tipset! Problemet ble oppdaget under besiktigelse av Anticimex. Vi valgte utvidet besiktigelse, og det ble tatt to prøver i veggene. Han laget hull, slo ned to forlengelsesspisser og satte til sin fuktmåler. På kjøkkenet ble det målt 42 % (vestsiden) og i stuen ble det målt 19,5 % (sørsiden).
Ved måling 1 dm opp i kjøkkenet ble det målt 19,5 %.
Forslaget fra ham var som tidligere skrevet å grave ut grunnen, plastre og få inn en avfukter. Ved renovering av rommene skulle stålstender brukes for å unngå kapillær fuktighet på dem, og hans råd var også at man ikke burde bruke penger på tapet og maling hvis gulvene måtte tas opp.
Gjør-det-selv-bygger
· Stockholm
· 2 705 innlegg
Hvordan er det med avrenning fra markvannet samt vann fra taket? Ledes det bort bra fra huset eller slippes det ned Ved siden av grunnmuren? Er det beplantning/vegetasjon inntil grunnmuren?
Begynn å løse det først og gjør en ny måling en stund etter det.
Begynn å løse det først og gjør en ny måling en stund etter det.
Klikk her for å svare