Vi har en låve som ikke brukes, og der skulle vi blant annet ønske å bygge noen enkle rom (ikke isolerte) for overnattende sommargjester. Først må vi ordne et gulv, og vårt spørsmål er hva vi trenger å tenke på der? Må alt organisk materiale fjernes før vi legger gulvet? Hva kan vi gjøre for å holde fukt borte? Skal vi legge noe på bakken, og i så fall hva? Vi tar imot alle tips og forslag med takknemlighet. Gulvarealet som skal legges er ca. 7 x 6 meter.
 
  • Interiør av en gammel låve med trebjelker og rotete gulv, potensielt for renovering.
  • Gammel trelåve med ubehandlet tømmer, synlig bjelkestruktur og rotete gulv. Klar til renovering for å lage enkle rom for overnatting.
N NetteP skrev:
Vi har en låve som ikke brukes og der skulle vi blant annet ønske å bygge noen enkle rom (ikke isolerte) for overnattende sommergjester. Først må vi ordne et gulv og vårt spørsmål er hva vi trenger å tenke på der? Må alt organisk materiale bort før vi legger gulvet? Hva kan vi gjøre for å holde fuktighet borte? Skal vi legge noe på bakken, og i så fall hva? Vi tar gjerne imot alle tips og forslag. Gulvarealet som skal legges er ca 7 x 6 meter.
Jeg hadde gjort følgende:
Fjern alt organisk, legg et lag med pukk 0-16, pakk godt, jevn ut, legg isopor, støp betong. Da har dere et godt fuktisolert gulv som vil vare lenge.
Et annet alternativ er å legge plast på bakken og lage en bjelkelag av tre, mer risiko for fukt da men raskere/billigere.
 
Hva finnes for type mark under bråten? Normalt holder det å rydde og legge underlag/javne ut og legge massiv tregulv. Litt trekk om sommeren spiller ingen rolle. Skaff filleryer og innred old-style = suksess ;)
 
  • Liker
NetteP og 2 andre
  • Laddar…
FlugfiskarniJämtland FlugfiskarniJämtland skrev:
Jeg hadde gjort følgende:
Fjern alt organisk, legg et lag med makadam 0-16, pakk godt, avrett, legg celleplast, støp betong. Da har dere et godt fuktsikret gulv som kommer til å holde lenge.
Et annet alternativ er å legge plast på bakken og lage et rammeverk av tre, større risiko for fukt da, men raskere/billigere.
FlugfiskarniJämtland FlugfiskarniJämtland skrev:
legg et lag med makadam 0-16
@FlugfiskarniJämtland du bør fjerne ordet 'Allvetare' fra profilen din om du insisterer på at det finnes noen slik makadam
 
  • Haha
Workingclasshero
  • Laddar…
F fribygg skrev:
@FlugfiskarniJämtland du bør fjerne ordet 'Allvetare' fra din profil om du insisterer på at det finnes noen slik makadam
Men vær så snill noen, okei unnskyld bergkross. Jeg tror at hensikten kom fram.
 
  • Elsker
  • Liker
Amiko og 1 annen
  • Laddar…
FlugfiskarniJämtland FlugfiskarniJämtland skrev:
Men snille, okei beklager bergkross. Jeg tror at hensikten fremgikk.
Det er bedre å bruke makadam som er kapillærbrytende.
 
  • Liker
FlugfiskarniJämtland
  • Laddar…
FlugfiskarniJämtland FlugfiskarniJämtland skrev:
Men snille noen, okei beklager bergkross. Jeg tror at hensikten kom frem.
Skal du virkelig ha 'Allvitende'?
 
Absolutt,
F fribygg skrev:
Det er bedre å bruke makadam som er kapillærbrytende
F fribygg skrev:
Det er bedre å bruke makadam som er kapillærbrytende.
F fribygg skrev:
Det er bedre å bruke makadam som er kapillærbrytende.
F fribygg skrev:
Det er bedre å bruke makadam som er
F fribygg skrev:
Det er bedre å bruke makadam som er kapillærbrytende.
Absolutt, byggehøyden ser ikke ut til å være et problem så et lag singel under celleplasten ville jo vært topp.
F fribygg skrev:
Det er bedre å bruke makadam som er kapillærbrytende.
F fribygg skrev:
Skal du virkelig ha 'Allvetare'?
F fribygg skrev:
Skal du virkelig ha 'Allvetare'?
Gagner dette trådskaperens spørsmål? Tror ikke det. Du kanskje har bedre kunnskap enn meg om mark og steinfraksjoner, gi da råd til trådskaperens fundering i stedet.
 
  • Liker
Amiko
  • Laddar…
FlugfiskarniJämtland FlugfiskarniJämtland skrev:
Absoluy,


Absolutt, byggehøyden ser ikke ut til å være et problem så et lag singel under celleplasten ville jo være topp.



Gagner dette trådskaperens spørsmål? Tror ikke det. Du kanskje har bedre kunnskap enn meg om mark og steinfraksjoner, gi da råd til trådskaperens overveielse i stedet.
Når TS har kommet med flere opplysninger kan jeg kanskje tilføre noe, nå vet vi for lite om forutsetningene.

@FlugfiskarniJämtland ditt råd å bruke mtrl med 0 fraksjon under celleplasten er veldig tvilsomt og du virker heller ikke å kjenne til forskjellen mellom makadam og bergkross så jeg foreslår at du tar bort 'Allvetare'
 
Finnes et gammelt bjelkelag og stolper som holder opp tak, krysset for å holde sammen veggene. Å begynne med pukk og deretter støpe et gulv er nok ikke bra, stolpene vil råtne. Et lag med pukk på 10 cm og kanskje en plast, og deretter lekte opp et skikkelig gulv. Kan isoleres ved å lage dobbeltgulv ca 20 cm tykt. Skal det være mulig å være der om vinteren må man bygge et nesten ordentlig hus i låven. Ikke helt feil, har sett det før og det blir liksom trekkfritt fra utsiden. Nå står låven fordi det trolig blåser rett gjennom og også under, da forsvinner all jordfuktighet ut.
 
  • Liker
Workingclasshero og 1 annen
  • Laddar…
Hvis det er en gammel låve/loge og den sannsynligvis står på landsbygda så la være alt som heter isopor og glass-/steinull, med mindre det er innebygd på en absolutt gnagersikker måte. De av oss som bor på landsbygda og har gamle fjøs/låver med gamle betonggulvstøpninger vet at gnagere bosetter seg der.
Så, kraftige massive materialer og meget nøyaktig byggearbeid stopper gnagere. Det gjelder hele bygget. Gnagere kommer fra alle kanter.

Da det er en gammel loge som garantert ikke er rett og/eller i vinkel noen steder så bør materialer og metoder velges etter det for å gjøre jobben enklere. For eksempel kraftig rupanel er et utmerket materiale for formålet.

Ut fra bildene så ville jeg sannsynligvis velge å ruplanke innsiden av ytterveggene og bygge veggen innover. Tradisjonell bjelkelag.

Veldig mye av hvilke løsninger, konstruksjoner, metoder og materialer som velges avhenger av...
TS kunnskap, forutsetninger, muligheter, samt den lokale byggetradisjonen, og ikke minst hvordan lokalet skal brukes.
Her trengs mer input fra TS.
 
  • Liker
Jonatan79 og 1 annen
  • Laddar…
Takk for all input.

Å støpe et gulv er ikke aktuelt, det blir for dyrt og det er dessuten ikke den stilen vi vil ha.

Hvis man legger et lag med makadam på bakken (jord) og deretter plast for å beskytte mot fukt, hvordan fester man plasten da, bare ved hjelp av makadam? Det kommer til å bli mer enn 50 cm høydeforskjell mellom bakken og gulvet.

Skal bjelkene være av trykkimpregnert trevirke?

Deretter kommer vi til å legge plankegulv, kanskje dobbelt som @jonaserik foreslo. Legger man disse to lagene i ulik retning da?

Etter hvert skal vi også bygge vegger og tak, slik at det blir som rom inni låven. Kommer sikkert tilbake da med mange flere spørsmål :-).
 
Det er nok ingen stormvinder under. så litt sand på plasten langs kantene og på midten, spruter her og der. Stenderne trenger ikke å være trykte, de henger i luften og ingen vann på dem. Å legge i samme retning avhenger av hvordan første laget er, men ikke helt feil. Det med dobbeltgulv gjør at du kan isolere gulvet, bare tenke hvor tykt du vil ha det. Ca 20 cm er et bra retningslinje. Ha litt fremtidsperspektiv og tegn opp litt. rommet skal ha vegger og under disse bør det finnes en stender. Synes du at det blir lange stendere som skal bære gulv/hus så kan du legge betongplater på pukk som er pakket litt ( ingen store ting som skal pakkes ) duger med en stender å dunke på med, gjerne en asfaltpapp mellom støtte og betongplate
 
N NetteP skrev:
Takk for all deres innspill.

Å støpe et gulv er ikke aktuelt, det blir for dyrt og det er dessuten ikke den stilen vi vil ha.

Om man legger et lag med makadam på bakken (jord) og deretter plast for å beskytte mot fukt, hvordan fester man plasten da, bare ved hjelp av makadam? Det kommer til å bli mer enn 50 cm høydeforskjell mellom bakken og gulvet.

Skal bjelkene være av trykkimpregnert virke?

Deretter kommer vi til å legge plankegulv, kanskje dobbelt som @jonaserik foreslo. Legger man disse to lagene i ulike retninger da?

Etter hvert skal vi også bygge vegger og tak, slik at det blir som et rom inne i låven. Kommer sikkert tilbake med mange flere spørsmål da :).
Føles unødvendig å legge grus/makadam og plast når du har en såpass luftig grunn. Skikkelige og grove gulvplanker på vanlige bjelker duger godt. Ikke impregnert.
 
  • Liker
Workingclasshero
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Føles unødvendig å legge grus/makadam og plast når du har en såpass luftig grunn. Reelle og grove gulvplanker på vanlige bjelker duger godt. Ikke impregnert.
Enig her.
Skal gulvet isoleres må man planlegge en bunnsvill og fylle med passende materiale.
Her bør man ta i så man ikke ender opp med for svakt gulv hvis man ikke vet hvordan man skal innrede, grove gulvplanker ifølge tidligere forslag.
Rens opp helt fra alt rot på bakken først bare.
Lykke til.

/W
 
  • Liker
NetteP
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.