Nyinnflyttet i et hus der et rom i kjelleren hadde tapetserte vegger og laminat på gulvet. Siden det er en risiko med dette og det ikke var særlig pent, har jeg nå fjernet all tapet og gulv.
Unnskyld alle flytteesker
Når gulvet ble fjernet luktet det innestengt ("kjeller"), men etter lufting i 1-2 uker har lukten stort sett forsvunnet, kjenner den fortsatt om man bøyer seg ned og lukter på gulvet.
Etter å ha revet tapeten sitter det igjen limrester og farge fra tapeten på veggen, også litt puss har løsnet. Se bilde nedenfor.
Jeg hadde tenkt å legge inn klinker og male veggene med silikatmaling. Var i malerbutikken her om dagen og ba om hjelp med hvordan man skal gjøre det, de frarådet sterkt å bruke silikatmaling da den vil reagere med materialet som er igjen etter tapeten. De mente at det i stedet ville være tilstrekkelig å bruke malervask og deretter benytte pussmaling.
Jeg har da et par spørsmål:
* Høres det ut som en fornuftig idé med tanke på hvordan det ser ut?
* Bør man i stedet forsøke å slipe bort det man kan? Er det ikke en risiko for at man ødelegger den eksisterende pussen om man sliper for hardt?
* Finnes det noe bedre alternativ?
Min erfaring er at Silikatfarge fester på i prinsippet alt, så der har du nok minst problemet.
For at veggen skal kunne puste så spiller det ingen rolle hva du maler med om du har et tett lag under, så du må vite hva veggen er malt med i dag.
Selv så freste jeg bort det ytterste laget av pussen og pusset på nytt opp over marknivå på utsiden.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.