Hei!
Vi trenger å renovere en jordkjeller.
Bakgrunnen er denne: På jordkjelleren står det en drengestue, og det er egentlig drengestuen som skal renoveres, dvs. tilleggsisoleres og vinterisoleres. Planen er å dra inn varme/vann via kulvert, isolere mot jordkjelleren og støpe en betongplate med gulvvarme.
Av den grunn brøt vi opp de råtne gulvplankene og begynte å grave ut jordleiet som rottene har laget i løpet av de siste 100+ årene. Bjelkene ligger løst i veldig tørr og fin sand. Under sanden har forfedrene lagt leire som tetting til det underliggende hvelvet.
Nå til utfordringen: Når vi fjernet en av plankene oppdaget vi et hull, gjennom jord, sand, leirelag og det som hadde vært en del av hvelvet. Altså et hull rett ned til kjelleren. Grunnen til at vi ikke har sett dette fra kjelleren er at de tidligere eierne har murt en støtte til hvelvet i form av en "kasse" i Leca-blokk. I midten av "kassen" befinner hullet seg nå. Til tross for at det sannsynligvis har gått en del år siden denne muringen, er hvelvet intakt, dvs. ingen flere steiner har rast.
Det jeg vil gjøre, er å reparere hullet og på den måten styrke hvelvet før vi heller en masse betong over. Hvordan gjør jeg det?
Jeg har et par ideer som jeg vil teste på dere;
1. Innføre en trestolpe gjennom hullet, forsiktig legge en plate på plass rett under hullet og helle ned betong for å tette hullet.
2. Fylle kassen med stein, avslutte med singel. En operasjon som jeg tror vil resultere i at flere steiner raser - i verste fall hele hvelvet. Hvis det skulle rase, så vil det gå med mye stein for å fylle krateret.
Jeg bør vel også passe på å fortelle at jordkjelleren består av to hvelv. Muren som skiller de to hvelvene fra hverandre er også fundamentet til både pipen, en kanonovn og en bakerovn. Jeg er redd for at dersom hvelvet raser, så følger disse med ned i dypet også...
Ideer mottas meget takknemlig!