Behöver jag bygglov/rivningslov eller anmälan är frågan.

1. Har en ful jordkällare som står bredvid huset på en lutning, så ena sidan är kanske 20 cm ovanför marken, andra sidan är strax över en meter över marken. Jordkällaren har en stor lutning på taket så det är allt man ser när man tittar ut genom hallfönstret.
Min plan är att ta bort taket och bygga en altan istället, antagligen ett plåt tak under med en liten lutning så jag fortfarande kan använda utrymmet under som förråd. Renoverar det utrymmet så det blir lite finare samtidigt.
Jordkällaren står på det bästa stället som får sol under hela dagen, så att ha en altan där hade varit perfekt.

Behöver jag rivningslov för att ta bort taket, eller går det under renovering?
Kanske det bara är att sätta igång med projektet?

2. När jag ändå är på ämnet om bygglov osv, är det någon som har koll på om man behöver det för att bygga en så kallad "ryggsäck" på ytterväggen?
Har en varmvattensberedare som är väldigt gammal och antagligen kommer behövas bytas ut snart.
Tänkte då att man köper en ny och sätter den på andra sidan av väggen där den befintliga finns nu. Dvs på ytterväggen.
Bygger en isolerad låda till den som går att öppna så att man kan ge varmvattensberedaren service vid behov.
Har ett litet badrum, att få bort varmvattensberedare hade öppnat upp många möjligheter för att kunna göra badrummet mycket finare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.