Hei, tenkte å male om en carportstolpe hvis maling hadde flasset av. Oppdager nå at den delvis har råtnet.
Konstruksjonen er to sidestolper 50x175mm og et midtbein 50x100mm, det er sidestolpene som delvis har råtnet nærmest bakken.
Den enkleste løsningen ville vært å bare kappe av 50 cm fra bunnen og bytte ut disse, tenkte også å bytte ut 25 cm fra bunnen på midtbeinet. Men vil dette holde? Sidestolpenes funksjon er vel å stabilisere i sideleddet, mens midtbeinet tar opp vekten fra taket.
Noen med bedre erfaring enn meg som kan uttale seg i saken. Legger ved bilder for beskrivelse.
Kan legge til at midtbeinet ser ut til å være byttet ca 25 cm fra bunnen fra før. Men ettersom jeg tenkte å skjøte sidestolpene, svekker dette konstruksjonen for mye eller?
- Kenneth
Konstruksjonen er to sidestolper 50x175mm og et midtbein 50x100mm, det er sidestolpene som delvis har råtnet nærmest bakken.
Den enkleste løsningen ville vært å bare kappe av 50 cm fra bunnen og bytte ut disse, tenkte også å bytte ut 25 cm fra bunnen på midtbeinet. Men vil dette holde? Sidestolpenes funksjon er vel å stabilisere i sideleddet, mens midtbeinet tar opp vekten fra taket.
Noen med bedre erfaring enn meg som kan uttale seg i saken. Legger ved bilder for beskrivelse.
Kan legge til at midtbeinet ser ut til å være byttet ca 25 cm fra bunnen fra før. Men ettersom jeg tenkte å skjøte sidestolpene, svekker dette konstruksjonen for mye eller?
- Kenneth
Gjør-det-selv-bygger
· Stockholm
· 10 262 innlegg
Det var ingen brutal dimensjon akkurat. Jeg ville nok vurdere å bytte ut stolpen helt i stedet for å holde på og styre med skjøter. Kanskje også da se på å gjøre den av trykkimpregnert.
Selv ville jeg ikke nølt med å skjøte den på den måten du har foreslått, men lagt skjøten på sidestykkene et stykke høyere opp.
Legg på PU lim på delene før du setter dem sammen med skrue/spiker så blir forbindelsen mye sterkere.
Legg på PU lim på delene før du setter dem sammen med skrue/spiker så blir forbindelsen mye sterkere.
Takk for svar. Ingen andre som har noen synspunkter?
Om ingen kraftige protester kommer, heller det mot skjøteløsningen med PU-lim. Med litt lengre skjøter ifølge orparn sine forslag. Dette for å slippe å rive vindski og taket for å komme til.
Om ingen kraftige protester kommer, heller det mot skjøteløsningen med PU-lim. Med litt lengre skjøter ifølge orparn sine forslag. Dette for å slippe å rive vindski og taket for å komme til.
Klikk her for å svare



