K
Hei, tenkte å male om en carportstolpe hvis maling hadde flasset av. Oppdager nå at den delvis har råtnet.

Konstruksjonen er to sidestolper 50x175mm og et midtbein 50x100mm, det er sidestolpene som delvis har råtnet nærmest bakken.

Den enkleste løsningen ville vært å bare kappe av 50 cm fra bunnen og bytte ut disse, tenkte også å bytte ut 25 cm fra bunnen på midtbeinet. Men vil dette holde? Sidestolpenes funksjon er vel å stabilisere i sideleddet, mens midtbeinet tar opp vekten fra taket.

Noen med bedre erfaring enn meg som kan uttale seg i saken. Legger ved bilder for beskrivelse.

Kan legge til at midtbeinet ser ut til å være byttet ca 25 cm fra bunnen fra før. Men ettersom jeg tenkte å skjøte sidestolpene, svekker dette konstruksjonen for mye eller?

- Kenneth
 
  • Diagram som viser strukturen til en carport med mål: sidestolpe 50x175mm, midtstolpe 50x100mm, og nedre del som potensielt skal byttes ut.
  • Carport med to hvite sidestolper og en rød vegg på siden. En bilparkert under taket, og en sykkel i forgrunnen.
  • Carport med hvitmalte trebjelker; detaljer av sidestolper som viser slitasje og muligens råte. Forbindelse mellom stolper er synlig.
K
Legger ut et nytt bilde av tegningen jeg gjorde.

- Kenneth
 
  • Tegning av byggkonstruksjon med tak, midtbjelke 50x100 mm, sidostolpe 50x175 mm og notasjon "Erstattes med nytt treverk.
Det var ingen brutal dimensjon akkurat. Jeg ville nok vurdere å bytte ut stolpen helt i stedet for å holde på og styre med skjøter. Kanskje også da se på å gjøre den av trykkimpregnert.
 
Selv ville jeg ikke nølt med å skjøte den på den måten du har foreslått, men lagt skjøten på sidestykkene et stykke høyere opp.
Legg på PU lim på delene før du setter dem sammen med skrue/spiker så blir forbindelsen mye sterkere.
 
K
Takk for svar. Ingen andre som har noen synspunkter?

Om ingen kraftige protester kommer, heller det mot skjøteløsningen med PU-lim. Med litt lengre skjøter ifølge orparn sine forslag. Dette for å slippe å rive vindski og taket for å komme til.
 
K
Noe sent kan jeg meddele at jeg byttet hele stolpen. Det gikk bra.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.