Vår fasade mot sør trenger renovering, lås- og fasadebord ser virkelig ille ut enkelte steder. Også trerammene på overetasjens vinduer begynner å smuldre nederst.
Har regnet på at det vil kreves nye vindskier og ca. 45 stk. grunnet fasadebord i varierende lengde (320-390 cm), 60 stk. grunnet låsbrett (mellom 320 og 420 cm lange) samt en 8 meter lang avdelingsplate som løper mellom tregavlen og teglsteinen på første etasje. For det vil jeg trenge å få hit en blikkenslager som måler opp alt og konstruerer platen for meg. Avdelingsplaten tar altså et steg ned fra uterommet og ned over en regel som markisen er montert på. Den regelen satte man trolig inn etter avdelingsplaten, for regelen har tatt mye skade da platen ikke rekker ut for å beskytte den. Så trolig blir det også en 3,9 meter lang trestokk som kan bære den markisen.
I tillegg trengs det nye overbeslag og vindusbeslag, som blikkenslageren også trenger å måle opp og lage.
Spørsmålet er hva det ovenstående i materialkostnad (og arbeidskostnad for blikkenslageren) vil lande på sånn omtrent? Jeg er virkelig bare ute etter en grov vurdering.
Vi vil ha stillaser oppe når blikkenslageren kommer forbi. Jeg antar at spikerlekter m.m. bak fasadebordene ikke vil trenge å bli utbedret, ellers er vel det ikke mange hundrelappene.
Siste spørsmål er også om man skal investere i nye dreievinduer mens man holder på - har sett og konstatert at to nye vinduer bør lande på ca. 3700 kr/stykk enten man velger tre eller aluminium.