Nå har vi her hjemme tenkt å gjøre noe med trinnene på trappen vår, og nå leter jeg etter tips om hvordan jeg kan gjøre det, hvilket materiale som er hendig. Se bilder for hvordan det ser ut nå og under.

Vi skal bare ha den hvitmalt. Ingen gulvplater som det er nå. Så jeg tenker meg å sage ut en treplate for hvert trinn, men da er spørsmålet om tynne plater som egner seg til dette.

Eller å slipe ned trinnene, høvle ned den lille kanten som stikker opp på trinnene. Vil det fungere å slipe slik de er nå og så bare male tro?

Takknemlig for alle svar.

Tresteg med tre-utseende før oppussing, viser nåværende gulvmateriale og planlegger for hvitmaling og sliping.
Slitt trappetrinn i mørkt treverk, viser tydelig slitasjemerker og behov for renovering. Trappenettopp nevnt i diskusjon om oppussing.
Slitt tretrapp med nedslitte trappetrinn og ujevn overflate, diskutert for renovering og maling.

Å slipe ned går med er et skikkelig jobb. Jeg kjøpte fire forskjellige slipemaskiner fra grov båndsliper ned til hjørnesliper for jobben. Luddet som du har på noen kan du skrape med vindusskraper, ellers spiser det opp mange slipepapir.

H
Ja, det arbeidet har jeg, slipt, grunnet for å se ujevnhetene bedre, slipt igjen, slipt igjen.... Mao en masse arbeid.
Kjøp et reparasjonssett da får du også trappenesen klar eller så kontakter du et finsnekkeri.
Vet ikke hvor langt du har til Kungsbacka, i så fall send en PM så skal du få navnet på den som gjorde trinnene til oss, det ble ikke dyrere enn et reparasjonssett og da har vi ekte solid eik, 2-3 cm tykk. Kommer litt an på hvilken tykkelse som får plass i din trapp.

Sist redigert:
Ok, men er det sånt arbeid selv når det bare er trinnene som skal slipes? Tenkte om jeg høvler bort kanten og så sliper det fint. Tar det så lang tid altså? :)

Har ikke budsjett til å kjøpe dyrt materiale eller ta hjelp av proffer heller :)

H
Tiden avhenger av hvor nøye du er, men tid tar det, mer tid enn man tror :) Du kan jo ta ett steg om gangen ;)

Ingenting kommer gratis dessverre. Glem å leie maskiner, i lengden blir det dyrere.

ok, skal få låne en slip så får se hvordan det går. Skal ta ett steg av gangen ja :) Kommer tilbake om det går bra. Skal kjøpe litt forskjellige sandpapir da gjetter jeg, både grove og finere? Har ingen erfaring med sliping i det hele tatt :)

H
Bruk ansiktsmaske, slipepapir er dyrt :)

fikk låne 3 forskjellige maskiner og har vært og kjøpt papir og ansiktsmaske nå :) Asså skal man trykke hardt når man sliper med maskin eller ikke trykke i det hele tatt kanskje?

Har gjort to trinn..tok typ 4 timer :/ Men klarer ikke å pusse så bra i kantene til tross for at jeg fikk låne en hjørneslip også. Den var ganske svak og får ikke bort knapt noe. Det er som små spor i trinnet. Den store slipen er en sånn som papiret roterer på og den kommer jeg ikke til med.

Å slipe gammelt lim eller lakk er ikke å anbefale. Papiret tetter seg til med en gang. Du bør nok skrape først (et helvetes arbeid). Alternativt kjøpe en lakshøvel, de er effektive, etterlater ikke så mye i hjørnene men lett å lage dype "sliperoser" og naturligvis dyre å kjøpe (og dyre skjær).

Trapper er ikke moro. I ditt tilfelle er nok renoveringstrinn å foretrekke.

H
johel572 skrev:
Å slipe gammelt lim eller lakk er ikke å anbefale. Setter igjen papiret direkte. Du bør nok skrape først (et helvetisk arbeid). Alt. kjøpe en lakkfjerner, de er effektive, etterlater ikke så mye i hjørnene men lett å gjøre dype "sliperoser" og naturligvis dyre å kjøpe (og dyre skjær).

Trapper er ikke morsomt. I ditt tilfelle er nok renoveringssteg å foretrekke.
Jeg er helt enig med deg! Det arbeidet ser lett ut, slipe noen trinn, men det tar en masse tid og møye. Vurderer om du skal legge treplater, går det ikke an å bruke noe type tresparkel og la være å slipe. Vet dog ikke om det finnes noe egnet, men det kanskje noen annen leser har kontroll på?

Ja, altså jeg skraper så mye jeg kan. Er jo mattludd igjen på hvert trinn, og det er veldig slitsomt ja. Men det får gå. To trinn om gangen så blir det nok bra. :)

• Liker
Kurtivan
  • Laddar…
H
Ja, det blir nærmere toppen for hver dag. Du blir nok lei av sliping etter hvert:)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.