Har lest gamle innlegg om renovering av trapp/trinn og fått noen tips. Vi bor i rekkehus og har en åpen furutrapp fra -76 som skal males hvit. Den blå nålefiltmatten skal bort - spørsmålet er hva man skal bytte til?

Problemet for oss er hvordan vi skal unngå et "lappeteppe" av trematerialer. I overetasjen la forrige eier bjørkegulv. I underetasjen er det to gulv i forskjellige treslag som møtes nær trappens begynnelse: 35 år gammel mørk matt oljet slipt eikeparkett og litt 90-talls lysere eikeparkett. Vi vil ikke bruke en formue, siden vi egentlig ser etter et større hus.

Noen alternativer som går bort:
- linoleumsbelegg (glatt?)
- laminat (glatt?)
- ny nålefiltmatte (siden vi fjerner den nåværende matten ville det vært fint med et nytt materiale).
- hvite trappetrinn (skitt synes)
- Ferdige eiketrinn fra Lundbergs - stilig men dyrt - 500 kr/trinn

Så hva er igjen: parkett eller kjøpe en form for treverk som vi maler?

Maling kan være en god idé, da kan man blande til en oljemaling som harmoniserer med alle disse gulvene? Parkett, hvis det er mulig å finne noe som funker til lappeteppet.

Lang utgreiing men mine spørsmål er:
- finnes det konkurrent til Lundbergs dyre ferdige løsninger?
- Hvilket tremateriale og type oljemaling er slitesterkt nok for trapp? Har noen bilder å dele?

/Everyday woman som er ganske uhendig :)
 
www.stepkit.com men jeg vet ikke hvordan prisene egentlig ligger, jeg fikk en grei pris på litt spill når jeg handlet der.

En kompis klarte å legge inn et Rusta-klikkgulv der teppet hadde ligget, kanskje et alternativ?
 
Vi la ikea laminat på trappetrinnene
 
Jeg ville nok satset på parkett - laminatgulv i trappa blir både kaldt og sprekker lett i kanten - har selv sett det hos en nabo som jeg senere hjalp med å gjøre om jobben med parkett i stedet. Vi lette frem et par ulike pakker som ble solgt via annonse på Finn.no og fikk på den måten tak i billig materiale. Kjøpte deretter en billig håndoverfres på Harald Nyborg og matchende fresjern og satte i gang - takket være håndoverfres ble resultatet utmerket, og det gikk raskt å få sammen trinnene. Når det gjelder treslag så er eikeparkett både slitesterkt og passe fint å blande med andre treslag. Så er det jo en smakssak om man skal ha lakkert eller oljet parkett.
 
Så her i ettertid så hadde jeg nok også satset på parkett, men ikke på grunn av at det skulle være kaldt og sprekker(?), men fordi det rett og slett er penere.
 
Da dere leter etter nytt bosted så synes jeg at:
1. la det være og la neste eier gjøre hva han vil.
2. fjerne teppet, slipe oljen, blir det rotete med alle treslag så ville jeg malt hvitt.
Da dere tenker å selge så synes jeg at dere skal tenke nøytralt og ikke hvordan dere vil ha det.
 
Tenker som Totte...hehe, nei magnusss var det :) Vi vurderer å selge og tenker å pusse litt passe og male hvitt
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.