Så, som for så mange andre er det på tide å renovere trappen. Jeg ser nå på forskjellige "kit" for å kle inn trappen - altså legge på massive trinn med trappenese oppå det eksisterende og dermed få en ny overflate.

Problemet jeg har nå er at trappen har en mellomplattform halvveis oppe, samt går opp i en liten hall der oppe. Jeg skulle ønske at gulvet der oppe samt mellomplattformen matcher trinnene.

Så, Lundbergs har "Stairfix" men jeg har mailet dem og de hadde ingen løsning for gulvbiten, bare trinnene.

Stepkit.se er en annen løsning, men trinnene leveres som store stykker med trappenese i begge ender og skal deles på midten og dermed rekke til to trinn per trestykke, så der finnes altså ingen fot/not-løsning for å koble et tregulv selv om de hadde det, men jeg har mailet dem, så får vi se om de har en løsning.

Så har vi Kährs som er et gulvmerke. Der kjøper man massive tregulv på metervare (en pakke inneholder seks planker, hver planke rekker til ett trinn) og de selger også trappenese i samme treslag.

Men spørsmålet angående Kährs er om det passer å legge gulv i trappen? Det bør selvfølgelig limes akkurat som stepkit/stairfix, men spørsmålet er om det er noe mer jeg bør tenke på, om det er upassende å legge gulv i trappen?

Kom gjerne med tanker og erfaringer!
 
Jeg rev opp linoleummatta i de to øverste trappetrinnene for flere år siden, men det var så slitsomt så jeg fortsatte ikke, så det har sett ganske ille ut ganske lenge. I og med at vi holder på å renovere stuegulvet så benyttet vi anledningen til å bestille tre så det skulle rekke til trappen også. SÅ i dag begynte jeg med å fortsette å gjøre trappen trefri.

DSC_1027.jpg

Slik ser det ut når man drar bort en liten bit av matta, en klissete masse med lim under som er et rent helvete å få bort.

DSC_1028.jpg

Å bare få bort matta kan være ganske så pirkete.

DSC_1030.jpg

Men jeg har anskaffet meg en maskin for akkurat dette formålet! Ja, det er en lakshøvler som er en maskin hvis eneste oppgave er å gjøre noe trefritt. Med rotorskjær kan man stille den inn til å "høvle" fra 0-0,3 mm dybde. Hvis man stiller den inn på for eksempel 0,05 mm så fjerner den limrestene, og så fort man ser treoverflaten ordentlig så stiller man den inn på 0 mm så tar den alt som stikker opp over det helt enkelt.

DSC_1032.jpg

Og slik ser det ut når det er ferdig. Det tok en god stund og man blir gjennomsvett og maskinen bråker noe helt forferdelig, men sammenlignet med å gjøre det for hånd med slip var det veldig enkelt.

DSC_1033.jpg

Et nærbilde av den trefri trappen. Litt ironisk er det at de en gang i tiden la en linoleum-matta som så ut som furu.. på en furutrapp.

IMG_2320.jpg

Så var det bare å gå over med en liten slip for å jevne til overflaten

En liten film som viser hvor effektiv lakshøvelen er:
[video]http://www.youtube.com/embed/P8dRQBKJ4e4[/video]
 
  • Liker
corre og 1 annen
  • Laddar…
Bra tips der med lakkfresen.
Støver det mye?
Jeg skal gi meg i kast med trappen vår også.
 
Det støver en hel del, koble den til en støvsuger så klarer du deg mye bedre
 
Nå er stuen og kjøkkenet klart så neste steg er trappen. Vi har allerede kjøpt alt vi trenger, som er det samme gulvet vi har lagt i stuen (Brahehus fra Kährs) samt håndlagde trappeneser fra Khärs i samme materiale som gulvet. Slik er det tenkt at det skal legges.

Original.png

Slik er trappen skapt til å begynne med. Dette er bare nedre delen opp til avsatsen, deretter fortsetter den med åtte trappetrinn til opp til overetasjen.

Golvet.png

Første steget er å legge gulvet så det linjerer i bakkant med trappetrinnet.

Trappnosar.png

Deretter legger vi trappenesen så den går over kanten og dekker hele trappetrinnet

TaIckskivor.png

Deretter så må vi nok sette en dekkplate på undersiden av trinnet, og da vurderer vi å bygge opp den så det blir en helt innelukket trapp, alternativt at vi bare setter dekkplate under og i bakkant.
 
Endre personverninnstillingene for youtube-klippet :)
 
Ooops, fikset
 
Ja ikke ble man mindre interessert i en lackfräs direkte... Hva slags skjær er det på den og hvor får man tak i dem?

Vi har omtrent likt, plastmatte oppå det jeg antar er en fin tretrapp. Jenta vil male hvitt og sette nålefiltmatte så jeg vil heller fjerne den gamle plasten og limet enn å sette nytt tre oppå alt.
 
Det er en Metabo lakkfres, så vidt jeg vet er det bare de som lager sånne. Skjærene er små rektangulære metallskjær som sitter to stykker på en rotorskive. Man ser litt bedre på dette bildet:

Metabo lakkfjerner med to rektangulære metallskjær på en rotorskive, brukt til å fjerne maling fra treoverflate.
 
Ja, men samtidig - å skrape trapper for hånd er faen verdt å betale så mye for å slippe. Men kan du leie så go for it :)
 
  • Liker
per.takman
  • Laddar…
170kr døgnet kostet den i Luleå. Men de skulle slutte å leie den ut fordi kundene alltid kjører bort lukene som gjør den farlig, og skroter den når de kjører i spiker hele tiden :)

Så på 14 dagers leie har man sin egen i stedet. Karlen syntes det hørtes ut som en bedre idé, "og så kan du jo selge den videre når du er ferdig"
 
Ja, høres ut som en idé. Du blåser rent hele trappen på en drøy halvtime dog, så du får vel regne det inn i prisen. :)
 
DSC_276230.jpg

DSC_276390.jpg

DSC_2757.jpg

DSC_275925.jpg

Ferien er over og trappeprosjektet er klart! Jeg har nå lagt alle trinnene samt nytt gulv i mellomdelen og på gulvet i andre etasje, så nå går samme gulv fra stuen opp i trappen og deretter opp i andre etasje!
 
Bra jobbet!
Ønsker at jeg også hadde en rett trapp i stedet for en svingt. Så for meg blir det til å ansette proffer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.