Hei venner, håper alle har det fint i ferietidene. Vi skal (utover alle andre ikke fullførte prosjekter) renovere skifertrappen som det har begynt å gro i. Skifertrapp med ugress mellom flisene, potteplante ved siden av trappen, svart stol på verandaen nær inngangsdøren.
Skifertrapp med ugress som vokser mellom platene. Trinnene ligger på sand og viser sprekker og overflater med vekst.
Har spørsmål:

1. Skiferplatene på trinnene ligger på sand. Er det en bra ting? Det vokser jo som bare det der.

2. Hvordan fester man skifer på opptrinnene? Pl600? Noen magisk fugemasse?

Håper noen kan svare og ha det best! En skifertrapp med vekst i fugene, der en hånd løfter en skiferplate for å vise underlaget av sand.

Ligger de løst på et lag sand?

Jeg festet skiferplater som et avsluttende lag på en støttemur med steinlim fra byggmax, bostik tror jeg merket hette.
Holdt i drøyt 1 år nå ihvertfall.
Ellers kan du sikkert blande litt betong og legge mellom.

O Odi et Amo skrev:
Ligger de løst på et lag sand?
Jepp ligger helt løst på sand.

Er det ikke utvasket betong? Trappen består jo ikke av sand da hadde jo ingenting blitt liggende igjen.

Stefan N Stefan N skrev:
Er det ikke utvasket betong? Trappen består jo ikke av sand, da hadde jo ingenting blitt liggende igjen.
Nei, det er et sandlag på betongen. Betongen er "ganske" frisk.

Det er vel bare å blande til litt mørtel og sette om skiferen. Om man f.eks. skal støpe en ny topp kan det være en idé å støpe oppå et lag sand eller annet membran som tillater bevegelse, men hvorfor man ikke har festet skiferen kan jeg ikke svare på.

Mørtel eller flislim for naturstein og utendørs

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.