Hei,
jeg har en trapp fra 1976 som jeg vil renovere. Trappen er rett og åpen, dvs uten opptrinn. På trappetrinnene finnes det en svart matte, noe plastlignende.
Mitt spørsmål er da, er det risiko for asbest om jeg river av matten?
 
I ImTheBeast skrev:
Hei,
jeg har en trapp fra 1976 som jeg vil renovere. Trappen er rett og åpen, dvs uten opptrinn. På trinnene er det et svart teppe, noe plast lignende.
Mitt spørsmål er da, er det risiko for asbest hvis jeg river av teppet?
Slik ser min trapp ut. (Kanskje det ikke engang er plast teppe på, linoleum teppe??) uansett, legger ved et bilde om det kan hjelpe.
 
  • Trappetrinn med mørk belegg, muligens plast- eller linoleumsdekke, del av uferdige trapper i et renoveringsprosjekt.
BirgitS
Det var jo ikke så vanlig med asbest i 1976 men det kan fortsatt ha forekommet. Jeg anbefaler at du sender inn prøve på matte og lim.
 
I ImTheBeast skrev:
Sånn ser trappen min ut. (Kanskje det ikke engang er plastmatte, linoleummatte??) uansett, legger ut et bilde om det kan hjelpe.
Nysgjerrig, da jeg har lignende "innlegg" i trappen min, sendte du noen gang inn prøver og var det spor av asbest? Trappen min er fra 1972.
 
BirgitS
Da øker risikoen for asbest betydelig. Man kan i løpet av de årene ha gått fra et asbestholdig plastbelegg til et asbestfritt med samme utseende.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.