Finnes det noen med kunnskap innen mur & puss?
Jeg har en skorstein i behov av renovering.
Skorsteinen er murt med gammelt stortegl med 4 kanaler. Skilleveggene er også av stortegl og murt med teglsteinen liggende på den smale langsiden. Skorsteinen er også pusset med moderne puss. Skorsteinen skal nå fikses på enkleste raskeste måte for å klare vinteren er tanken.
Feilene som er:
-Skillevegger har løsnet 2-3 rader ned.
-Pussen er veldig dårlig og har løsnet mye.
-Blikket rundt skorsteinen er ferdig.
Hvordan fikse skillevegger på beste måte?
-Hvilken tegl skal jeg kjøpe?
-Hvilken mørtel skal jeg bruke?
-Hva skal jeg grunne med som fester seg på det gamle?
-Skal man forsterke skilleveggene med noe metallkryss eller lignende da de ikke er murt i forband?
Hvordan fikse ny puss?
-Hønsenett eller pussnett. Hvordan feste det?
-Grunning på det gamle?
-Hvilken mørtel?
-Noen tips ved arbeidstemp 5-10 plussgrader?
Ville vært takknemlig for svar
Jeg har en skorstein i behov av renovering.
Skorsteinen er murt med gammelt stortegl med 4 kanaler. Skilleveggene er også av stortegl og murt med teglsteinen liggende på den smale langsiden. Skorsteinen er også pusset med moderne puss. Skorsteinen skal nå fikses på enkleste raskeste måte for å klare vinteren er tanken.
Feilene som er:
-Skillevegger har løsnet 2-3 rader ned.
-Pussen er veldig dårlig og har løsnet mye.
-Blikket rundt skorsteinen er ferdig.
Hvordan fikse skillevegger på beste måte?
-Hvilken tegl skal jeg kjøpe?
-Hvilken mørtel skal jeg bruke?
-Hva skal jeg grunne med som fester seg på det gamle?
-Skal man forsterke skilleveggene med noe metallkryss eller lignende da de ikke er murt i forband?
Hvordan fikse ny puss?
-Hønsenett eller pussnett. Hvordan feste det?
-Grunning på det gamle?
-Hvilken mørtel?
-Noen tips ved arbeidstemp 5-10 plussgrader?
Ville vært takknemlig for svar
Kjøp stortegel i samme dimensjon som du har. Byggevarehandelen som selger til murere og kakkelovnsprodusenter har eller kan ta inn. I mine trakter er det Optimera som har dette på lager, men det varierer sikkert mellom steder hvor murerne handler.
Bruk samme mørtel som før. Er det en gammel skorstein (før 50/60-tallet) så er det hydraulisk kalkmørtel som gjelder. Både som puss og for å mure. Det fester seg godt på tegl og er lett å mure med, litt mer klissete enn senere sementbaserte mørtel.
Jeg tror ikke du trenger forsterke skilleveggene.
Puss med pussnett i glassfiber. Igjen, hydraulisk kalkmørtel om det er en eldre skorstein. Ellers vanlig pussmørtel.
Det er litt sent for å pusse med kalkmørtel nå siden vinteren ligger så nære i tid. Kalkmørtelen bør helst ha tid til å karbonatisere over sommeren før frost og regn kommer.
Bruk samme mørtel som før. Er det en gammel skorstein (før 50/60-tallet) så er det hydraulisk kalkmørtel som gjelder. Både som puss og for å mure. Det fester seg godt på tegl og er lett å mure med, litt mer klissete enn senere sementbaserte mørtel.
Jeg tror ikke du trenger forsterke skilleveggene.
Puss med pussnett i glassfiber. Igjen, hydraulisk kalkmørtel om det er en eldre skorstein. Ellers vanlig pussmørtel.
Det er litt sent for å pusse med kalkmørtel nå siden vinteren ligger så nære i tid. Kalkmørtelen bør helst ha tid til å karbonatisere over sommeren før frost og regn kommer.
154009"]Köp stortegel i samma dimension som du har. Bygghandeln som säljer till murare och kakelugnsmakare har eller kan ta hem. I mina trakter är det Optimera som har detta i lager men det varierar säkert mellan orter var murarna handlar.Claes Sörmland skrev:
Köp stortegel i samma dimension som du har. Bygghandeln som säljer till murare och kakelugnsmakare har eller kan ta hem. I mina trakter är det Optimera som har detta i lager men det varierar säkert mellan orter var murarna handlar.
Använd samma bruk som förr. Är det en gammal skorsten (före 50/60-talet) så är det hydrailskt kalkbruk som gäller. Både som puts och för att mura. Det geggar fast väl på tegel och är lätt att mura med, lite klistrigare än senare cementbaserade bruk.
Jag tror inte du behöver förstärka mellanväggarna.
Putsa med putsnät i glasfiber. Återigen hydrauliskt kalkbruk om det är en äldre skorsten. Annars vanligt putsbruk.
Det är lite sent för att putsa med kalkbruk nu eftersom att vintern ligger så nära i tiden. Kalkbruket ska helst ha tid att karbonatisera över sommaren innan frost och regn kommer.
Använd samma bruk som förr. Är det en gammal skorsten (före 50/60-talet) så är det hydrailskt kalkbruk som gäller. Både som puts och för att mura. Det geggar fast väl på tegel och är lätt att mura med, lite klistrigare än senare cementbaserade bruk.
Putsa med putsnät i glasfiber. Återigen hydrauliskt kalkbruk om det är en äldre skorsten. Annars vanligt putsbruk.
Det är lite sent för att putsa med kalkbruk nu eftersom att vintern ligger så nära i tiden. Kalkbruket ska helst ha tid att karbonatisera över sommaren innan frost och regn kommer.[/QUOTE]
Tack för svar! Jag kör nog med modernare bruk då. Tanken är att riva skorsten inom några år och mura upp den på nytt.Claes Sörmland skrev:
Köp stortegel i samma dimension som du har. Bygghandeln som säljer till murare och kakelugnsmakare har eller kan ta hem. I mina trakter är det Optimera som har detta i lager men det varierar säkert mellan orter var murarna handlar.
Det är lite sent för att putsa med kalkbruk nu eftersom att vintern ligger så nära i tiden. Kalkbruket ska helst ha tid att karbonatisera över sommaren innan frost och regn kommer.
Planen är att få den godkänd och tät så den går att använda en vinter eller två.
Vad ska jag grunda med? De gamla stenarna är nog ganska igentäppta av sot och alger m.m.
Klikk her for å svare