Ønsker råd/tips før kommende renovering.
Tanken er å ta det litt etter litt og dermed rom for rom.

Foruten evt. nye/flere elektriske og nettverksuttak. Er det bort med board (om den er bortom redning pga lukt og ujevnheter) så dit med plast og 13mm gips som gjelder? Eller skal man benytte anledningen til å se over evt. varmetap og kuldebroer ved vinduer? Isolering er vel dog best å vente med pga. at gulvflaten trengs samt at tilleggsisolering skal gjøres utenfra.

Hus fra -70 mexistein/trepanel samt bergvarme ~14kwh/år

Diagram av veggkonstruksjon med lag: byggboard, diffusjonstett papir, regelverk, mineralullisolasjon, porøs board, luftrom, fasadetegl.
 
Et alternativ er at du bare setter renoveringsgips. Ellers høres planen din helt ok ut, vær bare nøye der innervegger møter yttervegg så du får en tett skjøt mellom den gamle diffpappen som blir igjen og din nye diffplast.

Vurder også å sette osb+gips eller plyfa+gips i stedet for bare gips. All innfesting i veggen blir så mye enklere da :).
 
  • Liker
mxjolle
  • Laddar…
Herlig, da var jeg ikke helt ute og syklet. Jo osb har jeg også lest meg til. Glemte å ta med det i innlegget bare ;)
 
Du kan jo også passe på å sjekke drevingen rundt vinduene når du er i farta. I vårt hus er det ofte elendig dårlig gjort.
 
For en tid siden fant jeg en god sammenligning mellom ulike platematerialer men tilsynelatende umulig å finne nå. Noen som vet?

Altså, hva er forskjellen på byggboard og tretex? Begge er vel trefiberplater?

Tretex fabrikken så ut til å ha blitt lagt ned nyttår 1970/1971
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Treetex
Med det sagt så virker det som om vi har board og ikke tretex? Eller hvordan vet man forskjellen?
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.