Jeg tenkte å starte med et nytt prosjekt hjemme :). Veggene i vårt soverom er ikke de beste. Plate av masonitt som er ytterste laget har sprekker, huset beveger seg litt, og tapetet er boblete, overtapetiserte gamle ledninger gjør ikke sitt til heller. Murpipa er bak en av veggene og den har sluppet puss og masonittplaten der var løs, jeg spikret fast den i kanten, det resulterte i at den buet (av varmen?) og sprakk i stedet.

Bort med masonittplatene helt bør vel bli steg 1?

Så er spørsmålet, hva skal jeg sette opp i stedet? Masonitten er jo tynn, så en tykk sponplate + en tykk gipsplate utenpå det kan bli vanskelig. Samtidig bør det jo være noe som holder.

Jeg skal tapetsere utenpå, så underlaget må jo fungere til det også!

Kom gjerne med tips og tanker :)

Ola78
Å sette gips om det er varmt bak er ikke bra, da varmen tørker ut gipsen. Ta i stedet og sett opp en minerittplate der, de tåler varme godt og kan tapetseres på. Hvis du vil ha et underlag bak platene men ikke vil at det skal bygge, kan du jo sette lister for eksempel 12 mm fra forkanten på lekten og deretter spikre for eksempel en sponplate, kryssfiner eller hva du nå vil ha bak listene.

Et alternativ er å frilegge murpussen, reparere pussen og male den.

Minerit satte vi på kjøkkenet mellom fliser og skorstein. Funker bra. Men de er ganske tykke, har jeg for meg?

Med lister, mener du så det blir som luftspalte mellom den platen jeg skal sette opp og selve veggen bak? Jeg tror at den består av liggende planker. Litt vanskelig å se før alle platene er revet ned, men på ett sted vises det. På andre steder skjules sponplater.

Leste et eller annet sted at det er bra å ha 12 mm plate + 13 mm gips utenpå, men jeg funderer på om det kan gå like bra med en nevnverdig tykk sponplate + en slik "sparkel?" på rull som de selger som gjenoppretter hvis man vil tapetsere over strukturtapet. Ja, bortsett fra på veggen som blir varm da!

Fotografen: Ja, det hadde vært fint, men det er synlig fra den andre siden av veggen der det er en stue. Men å fjerne fra soverommet vet jeg ikke hvordan man gjør, vil uansett ha soverommet adskilt :) Men vi må nok reparere uansett.

Ola78
Med lister mente jeg at du kan spikre en bakliggende plate så den flukter med regelverket i veggen, da får du noe ordentlig å skru i i stedet for å plugge. Denne måten forutsetter at det er en regelvegg og ikke en plankvegg du har. Gamle hus kan faktisk ha regelvegger til innervegger, har det selv i vårt hus fra 1924. Tykkelsen på minerittplater har jeg for meg er 12 mm. Håper jeg har forklart det så det gikk å forstå.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.