Medlem
· Stockholms län
· 186 innlegg
Jeg skal erstatte gamle ødelagte vevspente tak med gips. Det skal settes direkte på råsponten.
Holder det med tynn renoveringsgips eller skal det være normal 13 mm gips? Hvor tett skal det skrus?
Holder det med tynn renoveringsgips eller skal det være normal 13 mm gips? Hvor tett skal det skrus?
Min erfaring med renoveringsgips er at det blir forhøyninger rundt skruene,
13x1200 gips har jeg lektet 400 cc, og skrudd 150 cc uten å få noen heng noe sted
Jeg tror det anbefales lekter på 300 cc og skruer på 100 cc ..
13x1200 gips har jeg lektet 400 cc, og skrudd 150 cc uten å få noen heng noe sted
Jeg tror det anbefales lekter på 300 cc og skruer på 100 cc ..
Rev min gamle hengende vev i fjor og satte gips. Jeg valgte å sette 22 mm lekter og 13 mm normal gips som deretter har blitt sparklet i skjøtene for å få et helt glatt innertak. Jeg hadde vanlig råspont under veven men satte lekter da jeg skulle ha spotter. Lektene skulle settes med 300 mm mellomrom.
Setter du det likevel direkte mot råsponten tror jeg ikke i det hele tatt at du får noen problemer og skru med 200 mm i skjøter samt etter veggene og minst 300 ellers og bruk 13 mm normalgips ingen renoveringspjatt.
novi
Setter du det likevel direkte mot råsponten tror jeg ikke i det hele tatt at du får noen problemer og skru med 200 mm i skjøter samt etter veggene og minst 300 ellers og bruk 13 mm normalgips ingen renoveringspjatt.
novi
Er enig med de andre, lekter først, gipse med 13mm gips, kjøp 900 brede plater, de er lettere å håndtere.
Det er et skittent arbeid å lekte, spesielt hvis det er skjevt og jævlig. Mine tak henger litt og jeg vil jo ha det i vater når det settes opp (derfor ville jeg ikke gipse rett på det gamle taket). Så det blir å gå med laser/vater/snor og så få inn distanser under lektene så det blir rett.
Det er et skittent arbeid å lekte, spesielt hvis det er skjevt og jævlig. Mine tak henger litt og jeg vil jo ha det i vater når det settes opp (derfor ville jeg ikke gipse rett på det gamle taket). Så det blir å gå med laser/vater/snor og så få inn distanser under lektene så det blir rett.
Medlem
· Stockholms län
· 186 innlegg
Takk for svarene.
Medlem
· Stockholms län
· 186 innlegg
Skru gips. Hvilken maskin skal man leie for raskeste resultat. Vanlig skrutrekker er jo ikke særlig rask. Maskin med skruemagasin?
Klikk her for å svare