Hei
Jeg er nybegynner på dette med renovering og begynner å planlegge å renovere gangen. Ny tapet og gulv er hovedplanen.
Men man burde vel begynne med taket, det slo meg. Det begynner å slippe maling (eller sparkel?) på spikerhodene.

Hvordan burde man gå frem her? Jeg som nybegynner har ikke helt oversikt over stegene, mer enn at det sannsynligvis innebærer sparkling, sliping og maling 🙂

Takk på forhånd
Hvit gang med en rundt lysekrone i taket, hvor malingen begynner å løsne over spikerhodene. Vegger med gulaktig tapet og hvitt listverk. Tak med avskallende maling eller sparkel rundt spikerhoder, dempet belysning fra lampe på vegg, utsikt mot møblert rom med tent lampe. Tak i en gang med tegn på at maling eller sparkel løsner rundt spikerhoder. Svak belysning avslører ujevnheter. Tak med avskallende maling eller sparkel rundt spikerhull, klar til renovering. Tak med spikerhoder vises gjennom malingen, noe som tyder på behov for spakling og maling under renovering av gang.

Et tak med et synlig spikerhull som trenger sparkling, indikert av flassende maling og potensial for ytterligere skraping.
Skrap av flassende maling med malingsskrape? Og så sparkle spikerhullene? Det er vel ingen vits i å gå over hele taket med eksenterslipen?

Eller skal jeg prøve å se om det går å skrape bort hele det gamle laget med maling?

Noen som har noen innspill? Hvordan hadde dere gjort det? :)

Jeg fortsetter å tenke høyt, noen har kanskje noe å komme med til slutt 🙂

I en annen del av hallen (som ikke henger sammen) skrapte jeg bort flassende maling fra spikerne og malte så direkte. Dette var vel ti år siden nå. Det ble jo ikke så pent. Man ser gropene for spikerne.
Et malet tak med synlige hull etter spiker, muligens fra tidligere reparasjoner. Malingen har ujevn struktur og viser spor av spikerhoder.

Så spørsmålet er om jeg bare kunne ha sparklet dette. Et veldig tynt lag blir det jo da.
Kanskje kommer det til å se rart ut å ha sparklet punktvis etterpå? Det er jo til og med litt struktur på malingen som sitter i dag.

Kan rullsparkel være noe?

Sist redigert:
Tror jeg har bestemt meg for å først punkt sparkle spikerhullene, og deretter rulle sparkle hele taket. Håper det kommer til å fungere.

Har lignende dilemma, rullesparklet du? Hvordan ble det?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.