7.240 lest ·
32 svar
7k lest
32 svar
Renovere gulv - Betong vs bjelkelag
Større risiko på hvilken måte da? Varmgrunn har kommet til for å løse/minske risikoene med krypgrunn. Tradisjonell torpargrunn finnes i prinsippet ikke lenger siden ingen fyrer daglig året rundt i kjøkkenpanna for å få mat og varmtvann. Hus bygget med torpargrunn har de facto krypgrunn i dag, med alle risikoene det innebærer, på grunn av det minkede varmetapet.Vedspisen skrev:
Bra innspill. Verdt en tanke maouseless skrev:
Større risiko på hvilken måte da? Varmgrunn er laget for å løse/minske risikoene med krypgrunn.
Tradisjonell torpargrunn finnes praktisk talt ikke lenger siden ingen fyrer daglig året rundt i kjøkkenpannen for å få mat og varmtvann. Hus bygget med torpargrunn har faktisk krypgrunn i dag, med alle de risikoene det innebærer, på grunn av den reduserte varmetapet.
En begynnelse...
Synes det meste virker helt ok. Det er utbedret visse deler av gulvet for 30 år siden, har holdt seg noenlunde friskt siden da.
Vurderer sterkt å beholde samme konstruksjon med litt forbedringer, har jo tross alt stått relativt stabilt i over 100 år (litt renovering for 30 år siden).
Hva tror dere, legge ut plast på bakken, justere opp litt nytt, blindskiver, ekofiber i feltene, på med gulvplater og gulv, luftfukter til å ventilere...?
Synspunkter mottas med glede!
Synes det meste virker helt ok. Det er utbedret visse deler av gulvet for 30 år siden, har holdt seg noenlunde friskt siden da.
Vurderer sterkt å beholde samme konstruksjon med litt forbedringer, har jo tross alt stått relativt stabilt i over 100 år (litt renovering for 30 år siden).
Hva tror dere, legge ut plast på bakken, justere opp litt nytt, blindskiver, ekofiber i feltene, på med gulvplater og gulv, luftfukter til å ventilere...?
Synspunkter mottas med glede!
Kommer du til å plastre hele flaten og at avfukteren kan ta hele flaten også, så kan du jo selvfølgelig kjøre på det.
Ja, jeg kommer til å plastre hele flaten når alt er revet klart. Er det vanlig byggplast som gjelder? Og skal det lages plass mot grunnmuren (10cm) så vann kan renne ned?Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Plasten trengs bare hvis man skal bruke avfukter, så man ikke avfukter hele kloden. Det kan være en bra sikring men skal egentlig ikke behøves. Det man kan se på bildene ser bra ut.
Betongalternativet er ingen quick fix, spesielt ikke hvis det er et større hus med en bærende hjertemur som da må ha ny fundamentering. Det er absolutt ikke noe for amatører.
Betongalternativet er ingen quick fix, spesielt ikke hvis det er et større hus med en bærende hjertemur som da må ha ny fundamentering. Det er absolutt ikke noe for amatører.
Takk for tipset angående plasten, så det er mao ikke nødvendig med plast i det hele tatt om man ikke bruker avfukter, det var ny kunnskap for meg.J justusandersson skrev:Plasten trengs bare om man skal bruke avfukter, så man ikke avfukter hele kloden. Det kan være en bra sikring men skal egentlig ikke trengs. Det man kan se på bildene ser bra ut.
Betongalternativet er ingen quick fix, spesielt ikke om det er et større hus med en bærende hjertevegg som da må ha ny grunnlegging. Det er absolutt ingenting for amatører.
Jeg kommer legge opp mer bilder etter hvert, litt nærbilder og annet så andre får en oppfatning av hvordan det kan se ut i sine gulv (og hvordan arbeidet går fremover
Jeg er livredd for å bruke plast i huset. Dessuten er jeg en glad amatør som pusser opp mye og gjerne, så vil du begrunne valget av plast er jeg interessert. For meg, rett og slett, forbinder jeg plast med fukt.useless skrev:
Men hjelp meg gjerne. :=)
I en krypkjeller er det vanlig at man legger plast på bakken for å redusere opptrengningen av grunnfuktighet.
https://www.lfs-web.se/krypgrund.htm
https://www.lfs-web.se/krypgrund.htm
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Fukt i bakken er kapillært bundet fukt i flytende form, dvs vann. Den fukt som forårsaker problemer i krypkjellere er luftbåren vanndamp som ved avkjøling fører til høy relativ luftfuktighet. Problemet med krypkjellere er først og fremst et temperaturproblem. Plast på bakken løser ingen vesentlige krypkjellerproblemer og flytter fokus til feil område. Det forårsaker dog ingen skade.
Snømåking av jord blandet med sagflis fortsetter i uforminsket kraft. Trenger nå tips fra dere på hvordan jeg deretter sikrer grunnlaget for evigheter fremover etter all svetten og strevet som dette arbeidet har medført. Min tanke er nå å grave ut så jeg har ca 60-70 cm mellom jord/bjelkelag. Så ut med markduk, på med stein, på med betongduk. Tenker meg 40-50 cm luftrom mellom duken og bjelkelaget. Høres det ut som en god idé?
Er det noe annet jeg skal tenke på som er viktig i denne fasen?
Og, hvilken størrelse på grusen?
Tenkte meg rundgrus, ikke finpukk (riktig eller galt?)
Takk på forhånd!
Er det noe annet jeg skal tenke på som er viktig i denne fasen?
Tenkte meg rundgrus, ikke finpukk (riktig eller galt?)
Takk på forhånd!
Jævla som du sliterVedspisen skrev:
Skuffing av jord blandet med sagflis fortsetter med uforminsket kraft. Trenger nå tips fra dere om hvordan jeg så sikrer grunnen for evigheter fremover etter alt svett og slit som dette arbeidet har medført. Min tanke er nå å grave ut så jeg har ca 60-70 cm mellom jord/bjelkelag. Deretter ut med markmatte, på med stein, på med betongmatte. Tenker meg 40-50 cm luftrom mellom matten og bjelkelaget. Høres det ut som en god idé?
Er det noe annet jeg skal tenke på som er viktig i dette stadiet?
Tenkte meg rundgrus, ikke finmakadam (rett eller feil?)
Takk på forhånd!
Se på brukeren "Useless" sin side. Han gjør en lignende renovering av grunnlaget.Vedspisen skrev:
Skuffing av jord blandet med sagflis pågår i uforminsket styrke. Trenger nå tips fra dere på hvordan jeg sikrer grunnlaget for evigheter fremover etter all svetting og slit som dette arbeidet har medført. Min tanke er nå å grave ut så jeg har ca. 60-70cm mellom jord/sviller. Deretter ut med markduk, på med stein, på med betongduk. Tenker meg 40-50cm luftrom mellom duken og svillene. Høres det ut som en god idé?
Er det noe annet jeg skal tenke på som er viktig i dette stadiet?
Jeg tenkte meg rundgrus, ikke finpukk (rett eller galt?)
Takk på forhånd!
Han har kommentert ovenfor her