Hva brukte du for bruk/puss på trappen?

TobiasDahlberg TobiasDahlberg skrev:
Hva brukte du for mørtel/puss på trappen?
Pussmørtel Combitherm A CS IV 20kg/sekk. Husker ikke hvor mange sekker, men kanskje åtte totalt. 219 kr/stk på Bauhaus.

Jeg har som sagt flyttet siden dette ble gjort i august, men ikke så langt og trappen ser fin ut fortsatt. Skal legge opp noen bilder av resten av arbeidet nå.

Så kommer nå slutten på historien med trappa - teknikken med lekter å pusse mot viste seg å fungere alldeles utmerket og det ble bra selv når det stivnet. Så vi fortsatte dagen etter med de nederste trinnene samtidig som vi holdt de ferdige noenlunde fuktige i varmen med vannslange og litt gamle trekk til utemøbler.

Betongtrapp med tre trinn, to nylig pusset. Verktøy og materialer, inkludert en murerskje og en grønn presenning, er synlige rundt trappen.

Det tørket vel greit raskt, men det ble noen dager uten å bruke trappa likevel for sikkerhets skyld. Finishen ble vel som jeg ville ha den, det ser liksom håndlaget ut så ikke perfekte linjer, men naturlig på en måte.

Ferskpussede trappetrinn i betong med grov finish, dekket med grønt stoff og stein på toppen, omgitt av grus og en treplate foran.

Når det hadde tørket i ett døgn, gikk vi opp og gjorde om de øverste trappetrinnene som jeg mislyktes med i begynnelsen.
Betongtrapp med seks trinn og nyoverflate. Svart rekkverk på begge sider. Området rundt er gruslagt. Verktøy og kost ved siden av trappen.

Og tre dager senere så det slik ut.
Betongtrapp med svarte rekkverk og nyrenoverte øverste trinn, omkranset av grus og hage.

• Liker
PercyP og 6 andre
  • Laddar…
Stilig utført. Morsom lesning.
Jeg har selv en slitt og stygg trapp som ville hatt godt av en lignende behandling. Så det var god inspirasjon for meg.

• Liker
Woundedknee og 1 annen
  • Laddar…
For å så pynte opp sidene kjøpte jeg svart silikatmaling, enkelt og greit. Bare å vaske av og deretter male. Som jeg skrev lenger opp, skulle huset selges, så nedenfor er et klipp fra et meglingsbilde for dette.

Synes det ble omtrent som jeg hadde håpet, og jeg håper at pussen holder seg pen og hel riktig lenge. Sidene må man nok male av og til siden det er fall fra huset slik at mye skitt og vann renner ned hit. Men det tar nok bare noen timer å forbedre, og jeg lot silikatmalingen være igjen til de nye eierne så de har noe å gjøre hvis de kjeder seg.
En nyoppusset inngangstrapp med svart rekkverk og blomsterpotter i mellomblå farge, mot en hvit husfasade.

En klar forbedring sammenlignet med opprinnelsen, selv om blomsterkrukkene hever stemningen noe.
Steintrapp foran inngang med svarte rekkverk, omgitt av blomsterpotter. Hvite rester fra tidligere maling er synlig på trinnene.

• Liker
PercyP og 1 annen
  • Laddar…
Får jeg gi noen siste tips for suksess fra en amatør som bare har gjort dette én gang, så blir det disse:

- Bland mørtelen ordentlig lenge.
- Sørg for å ha noe å pusse mot for trappetrinnene, det er vanskelig nok å justere på frihånd.
- Ha et ordentlig fuktig underlag og ikke for tørr mørtel. Det herder fryktelig raskt, i alle fall for en amatør.
- Vær gjerne to som jobber med hver sin sleiv for å øke mengden man kan blande om gangen.
- Etter påføring med sleiven, spray på vann med sprayflaske og arbeid rundt med pussebrettet for å få riktig finish på alle overflater og myke kanter. Jeg kjøpte et ekstremt lett og bra i plast som kan ha vært mine best investerte 129 kr. (bilde nedenfor)
- Prøv å holde samme nivå av fuktighet i mørtelen slik at fargen blir den samme. Gjelder hvis man som jeg ikke hadde tenkt å male, men er ute etter den betonglignende fargen. Selv fuktigheten justerte i alle fall jeg gjennom det jeg sprayet på med sprayflasken før sluttfinishen med pussebrettet.
- Det går med mer mørtel enn man tror, til tross for et sparsomt lag med puss. Bedre å kjøpe noen sekker ekstra og deretter kunne returnere ved neste besøk. Vi måtte dra og kjøpe to sekker til midt i alt... Jeg mener at vi kjøpte seks sekker første gangen og at det gikk med totalt åtte.

En profesjonell har kanskje sikkert andre råd å gi og jobber helt annerledes... men jeg er glad for at det gikk såpass bra likevel!

Den guddommelige pussebrettet i blekgul plast:
Blekgul plast rivbrett med håndtak, brukt til å finpusse overflater og skape en jevn finish i bygg- og renoveringsprosjekter.

• Liker
Catarina Wändal og 3 andre
  • Laddar…
Hei,

Takk for en utførlig beskrivelse og at du tok deg tid til å beskrive hvordan du gjorde det.

Hvordan har det holdt å gå på?

JustDoIt JustDoIt skrev:
Får jeg gi noen siste suksessråd fra en amatør som bare har gjort dette én gang, så blir det disse:

- Bland mørtelen ordentlig lenge.
- Sørg for å ha noe å pusse mot for trappetrinnene, det er vanskelig nok å justere fritt.
- Ha ordentlig fuktig underlag og ikke for tørr mørtel. Den brenner fryktelig raskt, i alle fall for en amatør.
- Vær gjerne to som jobber med hver sin slev for å øke mengden man kan blande om gangen.
- Etter pålegging med sleven, spray på vann med sprayflaske og jobb rundt med rivbrett for å få riktig finish på alle flater og myke kanter. Jeg kjøpte en ekstremt lett og bra i plast som kan ha vært min beste investering på 129 kr. (bilde nedenfor)
- Forsøk å holde samme fuktighetsnivå i mørtelen så fargen blir den samme. Gjelder om man som jeg ikke tenker å male, men er ute etter den betonglignende fargen. Selve slutfuktigheten justerte jeg i alle fall gjennom det jeg sprayet på med sprayflasken før sluttfinishen med rivbrettet.
- Det går med mer mørtel enn man tror, til tross for et sparsomt lag med puss. Bedre å kjøpe noen sekker ekstra og så få levere tilbake ved neste besøk. Vi måtte dra og kjøpe to sekker til midt i det hele... Jeg husker at vi kjøpte seks sekker første gang, og at det gikk åtte totalt.

En proff har kanskje sikkert andre råd å gi og jobber helt annerledes... men jeg er glad det gikk såpass bra likevel!

Den guddommelige rivbrettet i blekgul plast:
[bilde]

Peguss Peguss skrev:
Hei,

Takk for en utførlig beskrivelse og at du tok deg tid til å beskrive hvordan du gjorde det.

Hvordan har det holdt å gå på?
Hei!

Nå flyttet vi derfra i oktober 2018, så etter det har jeg ikke inspisert trappa så nøye. Men jeg sprang forbi her om dagen og prøvde å titte litt, og det ser ut som at de har lagt på en form for overflatesjikt på de pussede overflatene, vet ikke om det kan være typen DuraTrapp eller lignende som jeg har lest om tidligere. Det kan være et bra trekk som kan hjelpe til med et tett overflatesjikt som tetter de små sprekkene som ble i pussen noen steder. Selv syntes jeg dog ikke at overflaten man får med små steiner i passet til huset.

• Liker
tommaepi
  • Laddar…
Hvordan gjorde du når du pusset de vertikale flatene på trappetrinnene? Står foran et lignende prosjekt og er bekymret for hvordan den delen av arbeidet skal gå for å få det noenlunde jevnt. Du hadde en list å pusse etter for å få de horisontale flatene jevne, men gjorde du de vertikale for frihånd? Hvis du husker... takknemlig for svar!

• Liker
JustDoIt
  • Laddar…
@johanekenberg - Jeg gikk tilbake og så på noen bilder og tror at vi ikke satte noen regel for disse. Det hadde liksom ikke gått da det var våt puss på oversiden allerede da, uten vi kjørte nok de vertikale delene rett etter og forsøkte å få det til å gå sammen med det som var på den over horisontale sånn at selve trappnosen kunne formes til. Det er litt pirkete mildt sagt men øvelse gjør mester!

Kan du finne noen måte å få til støtte så er det jo bra, jeg ser at vi hadde reglene på siden i alle fall, men det hjelper jo ikke oppover... Lykke til!

• Liker
johanekenberg
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.