Hei!

Etter fem år i huset ser entrétrappen alt annet enn bra ut. Uklart hvor gammel den er, men den er i betong og forrige eier lot, før vi kjøpte huset, belegge den med noen form for fliser som er festet på en måte som er alt annet enn frostsikkert. Det er mye luft bak og arbeidet er generelt dårlig utført, men jeg tror at selve betongen kan være i god stand. (se gjerne bilde nedenfor)

Betongtrapp med løse klinkerfliser og synlig skade. Plantekrukker står ved siden av trappen. Trappens tilstand ser slitt ut.

Det jeg ønsker å gjøre er å slå bort fliser, fix og alt annet løst for deretter å pusse trappen og få til et utseende som ligner rå betong. Helst uten å male pussen, men det kan jeg vel gjøre om det trengs for å få riktig utseende.

Jeg fant lenken nedenfor, der de gjør akkurat som jeg tenker både med metode og utseende, og etter litt reparasjon pusser de hele trappen med "fiberforsterket betongmørtel". Noen som vet hvilken type mørtel som menes og om det må forsterkes med armering ved pussing? De skriver ikke om noen spesiell teknikk, annet enn at de primer før.
https://www.dinbyggare.se/renovera-betongtrappa-sa-gor-du/

Takk for alle råd jeg kan få om materialer, teknikk osv.! Vil gjerne gjøre noe som holder en god stund.

• Liker
Fiabag
  • Laddar…
Den fiberforsterkede er vel, hva jeg forstår, til for at man ikke skal behøve å armere.

ricebridge ricebridge skrev:
Den fiberforsterkede er vel, hva jeg forstår, til for at man ikke skal behøve å arme.
Takk for svar, og jeg er enig med deg. Samtidig har jeg nå når jeg har sett på litt produkter, sett fiberforsterket mørtel som skal legges i to lag om totalt 8-15 mm vått i vått med glassfibernett mellom. Føles litt omstendelig, og jeg får vel velge et annet produkt.

Det er vel bare å teste og håpe det holder, men det ville vært interessant å få tips fra noen som har pusset trapp tidligere. Det er jo litt annerledes enn å pusse fasade da det skal holde for å gå på...

Ja, løser du problemet er jeg interessert, jeg har samme bekymring.

Tenkte beskrive hvordan det utvikler seg, og tanken er å gjøre et forsøk med fiberarmert puss og håpe det holder. I mangel av bedre forslag liksom...

Som bildet nedenfor viser har vi nå med hjelp av en underbetalt barnearbeider renset trappen for fliser. Det gikk fort, til tross for barn. Det som er vanskeligere er at det under disse flisene er to lag med ganske tykk sement som sitter varierende mye fast. Åpenbart har tidligere eiere også fjernet et lag fliser og lagt ny sement på gammel sement, med begrenset suksess. Tanken er å rense alt som ikke sitter skikkelig hardt, det blir uoverkommelig å banke bort alt.

En gutt i blå caps fjerner rester fra trapper ved hjelp av en hammer. Flere bøtter og verktøy er plassert rundt trappen.

• Liker
ricebridge og 1 annen
  • Laddar…
Arbeidet med trappen har fortsatt i løpet av sommeren, og vi nærmer oss vel en form for resultat, dog litt usikkert hvordan det blir akkurat nå.

Her vises i alle fall litt av det som er løsnet, og to vater som viser at det faktisk heller ut fra huset som det burde. Denne hellingen var effektivt bortbygd med hjelp av fix og klinker...

Trapp med metallrekkverk under renovasjon, med to vatere plassert på toppen for å sjekke helning. Omkringliggende grus og blomsterpotter.

Så var det på tide med litt primer:

En overflate med flekker av primer, en pensel, en åpen plastboks og en flaske på toppen av en sementtrapp mens renovering pågår.

Og pusslekter å dra av etter:

Plattform ved inngangsparti med trelister for forberedelser til oppussing, tydelig slitasje på overflaten og stige i bakgrunnen.

Endelig på tide å begynne!

Lektene var 15 mm tykke, noe som viste seg å være tykt rett og slett. Men da holder det vel bra kan man tenke... Det får bli tynnere på trinnene.

En halvferdig betongflate med trelekter langs kantene; ujevn farge og struktur på grunn av varierende mengde vann i blandingen. Person i jeans på høyre side.

Så langt alt bra. Ingen problemer med å pusse en stor overflate, men det er virkelig vanskelig å gjøre kantene og trinnene så de blir bra.

Nybetong og en kant av et pusset område, med en stålstolpe på venstre side. Ujevn overflate og en håndsparkel i nærheten.

Slik så det ut etter første dagens pussing. Helt ok struktur og tykkelse og sånt, men veldig ujevn farge på grunn av ulik mengde vann i mørtelen antar jeg, eller ulik bearbeiding.

Betongplattform foran en dør med metallrekkverk og ujevne kanter på trappen; spor av pussarbeid med fargevariasjoner.

Nå er det tid for selve trappen.

Jeg begynte å mure litt på frihånd med bare murskjeen, men det ble så som så kan man si... Mørtelen rakk vel å tørke litt for mye så det ble smuldrete, og samtidig var det vanskelig å få det rett og pent.

Steintrapp med delvis reparert murverk; diverse verktøy og bøtter ligger rundt trappen på grusen.

Så vi gikk over til å reparere noen hull i stedet. Sønnen på 4 år gjør en fantastisk jobb. Man håper jo at han blir inspirert, slik at han blir en håndverker (og ikke en revisor eller noe...) så man har noen nytte av ham fremover.

En gutt i blå caps pusser betongtrapper med murskje, reparerer små hull.

• Liker
AndersJunis og 2 andre
  • Laddar…
I dag kom så min far og hjalp til litt mer, og da ble det litt mer orden.

Regler spentes opp og store tvinger ble brukt i massevis. Han hadde funnet tips om hvordan man pusser trapper på "internett".

Trapp med nylagt mørtel mellom trinnene. Treplanker og tvinger brukes for støtte. Svart rekkverk omkranser trappen.

Dette "internett" viste seg å ha ganske mye rett, for nå gikk det bedre. Vi kjørte også med betydelig løsere mørtel for å få det til å feste bedre og få lengre tid før det blir smuldrete og generelt vanskelig å jobbe med.

Trinnene så nå mer ut som jeg vil at de skal se ut, i alle fall til formen. Bordene hjelper til å få det noenlunde rett, men så er det likevel opp til sleiven og rivbrettet for å få til finishen. Og selve hjørnet på trinnet (trappnosen?) er ganske vanskelig å få til så den blir passe avrundet med løs mørtel.

Tre trinn rakk vi i alle fall, blir spennende å se hvordan disse ser ut i morgen når mørtelen har herdet.

Betongtrapp med tre trinn under renovering, med bruk og trestøtter for å holde formen. Verktøy og bøtte synlig ved siden av trappen.

• Liker
PercyP og 5 andre
  • Laddar…
Underbart med gutten som hjelper pappa... :heart:

Smart idé med hvordan dere gjør med rivbrett til trappen! (y) Den skal jeg huske på.

Kul lesning, bra skrevet!

V
Gutten ser hendig ut, kan man leie ham når vi skal bygge takark?

• Liker
PercyP og 1 annen
  • Laddar…
Hvordan gikk det så?
Pusset du noe på sidene?
Hva brukte du for mørtel?

//AA

S saiter skrev:
Hvordan gikk det så?
Pusset du noe på sidene?
Hva brukte du for mørtel?

//AA
Jeg skal legge ut noen bilder og avslutte rapporten - har hatt litt å gjøre siden jeg har flyttet siden sist, men har bilder av resten av arbeidet i det minste. Jeg kan si allerede nå at selve sidene på trappen pusset vi ikke, men jeg malte med en svart silikatmaling for å få det pent.

• Liker
Woundedknee og 1 annen
  • Laddar…
Min trapp ser ut som stryk, men vet ikke om jeg vil gjøre det selv.

//AA

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.